مشهد

آستان قدس رضوی پرچمدار حمایت از کالای ایرانی / ۲۰۰ نوع نوشت‌افزار داخلی توسط «به نشر» تولید می‌شود

تولید محصول ایرانی با کیفیت متناسب با ذائقه و نیاز مردم، فرهنگ و تمدن ایرانی‌، ارزش‌های نظام اسلامی، همواره یکی از مهم‌ترین رویکردهای آستان قدس رضوی بوده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، رهبر معظم انقلاب، سال ۱۳۹۹ را سال «جهش تولید» نامگذاری کردند‌. اهمیت این شعار برای متخصصان به خوبی روشن است و می‌تواند نقشه راه را برای همه دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی کشور شفاف کند.

در راستای این فرمایش، یکی از موضوعاتی که در سال جدید باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم، رونق تولیدات داخلی کشور با حمایت از تولیدکنندگان است. اگر ما تولید کالاهای ایرانی را به بالاترین کیفیت برسانیم، می‌توانیم تولیداتی داشته باشیم که در سطح بین‌المللی با کالاهای خارجی رقابت کنند.

برای رسیدن به این هدف باید زیرساخت‌ها از جمله فرهنگ‌سازی در مصرف و تولید مورد توجه قرار بگیرد. یکی از اقدامات موفق در راستای جهش تولید، شناخت ذائقه‌ها و سلیقه‌ها است تا متناسب با فرهنگ و رسوم و حتی ملزومات زندگی افراد، اقدام به تولید محصولات کنیم. یکی از مجموعه‌هایی که در این زمینه ورود پیدا کرده و سعی دارد با تولید محصولات با کیفیت فرهنگی به عنوان یکی از نهادهای الگو در حوزه تولید محصولات فرهنگی شناخته شود، به‌نشر(انتشارات آستان قدس رضوی‌) است.

این مجموعه توانسته با حمایت از تولید‌کنندگان داخلی با تولید محصولات فرهنگی، سوغات فرهنگی زائر، نوشت افزار ایرانی به اقتصاد کشور کمک کند. در ادامه به مرور بخشی از این فعالیت‌ها می‌پردازیم.

تولید بسته ویژه سوغات فرهنگی زائر  

تولید محصول ایرانی با کیفیت متناسب با ذائقه و نیاز مردم، فرهنگ و تمدن ایرانی‌، ارزش‌های نظام اسلامی، همواره یکی از مهم‌ترین رویکردهای آستان قدس رضوی بوده است، از این رو با هدف گسترش کالاهای فرهنگی در سبد سوغات زائران حضرت رضا(ع)، تسهیل دسترسی زائران به تولیدات داخلی، حمایت از تولید صنایع خلاق ملی، توسعه، تعمیق و انتقال فرهنگ رضوی در قالب سوغات و حمایت از مشاغل خانگی و توانمندسازی محرومان و اقشار کم درآمد، فروشگاه‌ بزرگ سوغات فرهنگی زائر رضوی به‌نشر(انتشارات  آستان قدس رضوی) در سال ۱۳۹۶، آغاز به کار کرد‌.

این فروشگاه در طبقه هم‌کف هتل «بهار» مشهد و در فاصله کمتر از ۱۰۰ متری حرم مطهر رضوی در فضایی با مساحت بیش از ۳۰۰۰ مترمربع قرار دارد که در قالب ۳۰ غرفه، انواع کالاهای سوغات فرهنگی زائر رضوی را در بخش‌های مختلف شامل کتاب، محتوای دیجیتال، آرایه، وسایل عبادی، دیداری- شنیداری، لوازم کاربردی، سرگرمی و پوشاک به زائران و مجاوران با قیمت مناسب و کیفیت عالی عرضه می‌کند.

علاوه بر این فروشگاه، محصولات سوغات فرهنگی زائر در سایر فروشگاه‌های به‌نشر در نزدیکی حرم مطهر رضوی از جمله باب‌القبله، باب‌الجواد(ع) و فروشگاه مرکزی واقع در خیابان امام خمینی۱۵ روبه‌روی باغ ملی در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد. برای تأمین کالاهای فرهنگی در سبد سوغات زائران حضرت رضا(ع) و تسهیل دسترسی زائران به محصولات سوغات فرهنگی زائر تا سال ۱۳۹۸، ۵۰۰ نوع کالای فرهنگی با بیش از ۶۶۴ هزار عدد در به نشر تولید شده است. همچنین  در سال ۱۳۹۸ بسته هدیه ویژه سوغات زائر رضوی، شامل قرآن، مفاتیح، سجاده، مهر، تسبیح، عطر، چادر نماز، کاشی متبرک حرم مطهر رضوی و… تولید شده است.  

حمایت از ۶۰۰ تولیدکننده داخلی  

ایجاد اشتغال، حمایت از گروه‌های کم درآمد و اقشار ضعیف جامعه‌، همواره یکی از دغدغه‌های آستان قدس رضوی بوده است. آستان قدس رضوی با اتخاذ رویکرد هوشمندانه در حمایت از تولید ملی و محصولات داخلی گام برداشته است و سعی کرده با ورود جدی در این حوزه با ایجاد اشتغال برای جوانان غیور کشورمان به کاهش معضلات اجتماعی و برطرف کردن مشکل بیکاری کمک کند.

با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب و تأکید تولیت آستان قدس رضوی مبنی بر اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی، در راستای تولید محصولات سوغات فرهنگی زائر به‌نشر، علاوه بر اشتغال جوانان و نیروهای تحصیلکرده کشورمان، ۱۰۰ کارگاه تولیدی در داخل کشور رونق یافته است.

 تولید بیش از ۲۰۰ نوع نوشت افزار ایرانی

یکی از کالاهای فرهنگی که اکثر مردم با آن سر و کار دارند، نوشت‌افزار یا همان لوازم‌التحریر است. افراد برای انتخاب نوشت‌افزار، ملاک‌های مختلفی دارند؛ از جمله این ملاک‌ها می‌توان به قیمت مناسب، کیفیت خوب و متناسب با فرهنگ ایرانی اشاره کرد. آنچه هم برای کودکان در انتخاب نوشت‌افزار اهمیت دارد، ظاهر و شکل آن است و اینکه چه طرحی روی جلد کالایشان نقش بسته است.

در چند سال اخیر، به‌نشر، در راستای اهمیت الگوسازی برای کودکان و نوجوانان منطبق با فرهنگ ایرانی و اسلامی‌، تولید و توزیع محصولات و نوشت‌افزارهای بومی را به عنوان یکی از نیازهای جامعه جوان کشور با برند «گلدسته» در دستور کار قرار داده است.

در تولید این نوشت‌افزار تلاش شده با به‌ کارگیری نمادها و نشانه‌ها اسلامی و ایرانی، بهره‌گیری از رنگ‌های شاد، طراحی خوب و به ویژه طرح‌های برجسته، جذب کودکان و نوجوانان به سبک زندگی رضوی در اولویت قرار گیرد. تا کنون ۲۱۴ نوع محصول در تعداد بیش از ۳۱۹ هزار کالای تحریر با سبک‌های چوبی تا پارچه‌ای و… توسط به‌نشر به همین منظور، تولید شده که در آن‌، نماد‌های ایرانی و اسلامی از جمله معماری حرم مطهر رضوی، دیگر اماکن مذهبی، تصاویر رهبری، تصاویر شهدای والامقام ایران اسلامی، طرح‌هایی با محتوای اربعین، نقوش آثار باستانی، نقوش اسلیمی و… به‌کار رفته و با استقبال خوبی مواجه شده است.

نوشت‌افزار‌های تولید شده به‌نشر از بهترین مواد تهیه و برای طراحی جلد دفاتر از چوب، نمد، چرم استفاده شده است که در فروشگاه‌های به‌نشر در دسترس عموم مردم قرار دارد. محصولات فرهنگی «گلدسته» به‌نشر به جهت تولید کالای فرهنگی مبتنی بر ارزش‌های ایرانی اسلامی، تنوع و خلاقیت در به کارگیری طرح‌های سنتی و کیفیت مواد اولیه، موفق به کسب جایزه «فیروزه» و دریافت لوح تقدیر در چهارهمین همایش و جشنواره ملی دو سالانه ارتقای کیفیت محصولات و فعالیت‌های فرهنگی  شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا