خراسان

آموزش و پرورش تنها مرجع صدور فعالیت آموزشگاه‌های علمی آزاد/ درخواست ۶۰۰ پیش دبستانی برای صدور مجوز فعالیت

سعید صالح

رئیس اداره مدارس غیردولتی آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: طبق قوانین تنها مرجع صدور مجوز فعالیت آموزشگاه‌های علمی آزاد و زبان‌های خارجه جهت آموزش افراد زیر بیست سال و مراکز آموزشی پیش‌دبستانی آموزش و پرورش است.

سعید صالح در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهد مقدس اظهار داشت: در سند تحول بنیادین توسعه و گسترش مدارس غیردولتی با اصلاح و بازبینی قوانین تاکید شده و در سطح استان ۱۹ مدرسه وابسته، ۱۰۲ مدرسه عام‌المنفعه و ۲ هزار و ۲۷۰ مدرسه غیردولتی عادی داریم.

رئیس اداره مشارکت‌های مردمی، مدارس و مراکز غیردولتی اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: ۲۴۱ میلیارد تومان در سال تحصیلی اخیر از محل سرانه‌ها در حوزه مدارس غیردولتی صرفه‌جویی به‌عمل آمده است. مدارس غیردولتی وابسته به مدارسی گفته می‌شود که به سازمان‌ها وابسته‌اند و مدارس عام‌المنفعه می‌توانند شخصی و یا غیر شخصی باشند که این دو نوع مدرسه از نظر ضوابط اجرایی یکسان هستند.

رئیس اداره مشارکت‌های مردمی، مدارس و مراکز غیردولتی اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان‌رضوی با اشاره به اینکه خراسان‌‌رضوی دارای ۱۰ هزار ۱۵۶ واحد آموزشی است، خاطرنشان کرد: از این تعداد ۲ هزار ۳۹۱ مورد مدرسه غیردولتی هستند و بالاترین درصد مدارس غیردولتی پیش دبستانی هستند و طبق آمار ۱۱ درصد مدارس غیردولتی متوسطه نهم، پنج درصد فنی‌وحرفه‌ای، ۹ درصد کارودانش، ۲ درصد استثنایی و مجموعاً ۲۷ درصد مدارس غیردولتی هستند.

صالح با بیان اینکه مراکز غیردولتی شامل دو بخش آموزشگاه‌های علمی و آموزشگاه‌های زبان خارجه هستند، تصریح کرد: تعداد مراکز علمی آزاد در سال ۹۱ حدود ۲۰۸ مرکز و تعداد مراکز زبان‌های خارجه ۳۷۲ مرکز بوده که در سال تحصیلی ۹۶-۹۵ این آمار به ترتیب ۳۳۸ و ۵۱۲ مرکز رسیده که گویای رشد ۴٫۵ درصدی است.

وی با اعلام این که از سال ۹۲ تاکنون تعداد مراکز آموزشگاه علمی آزاد ۴۶٫۵ درصد رشد داشته است، تأکید کرد: نخستین سالی که دولت تدبیر و امید سکان امور کشور را در دست گرفت ۸۲۱ مدرسه غیردولتی با پوشش ۸۴ هزار دانش آموز در استان فعالیت می‌کردند و در حال حاضر تعداد ۹۷۸ مدرسه با ۱۰۰ هزار و ۶۶۰ دانش‌آموز امر تعلیم و تربیت را انجام می‌دهند.

رئیس اداره مشارکت‌های مردمی، مدارس و مراکز غیردولتی اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی بیان کرد: تعداد مدارس غیردولتی شاهد رشد ۱۹ درصدی در تعداد آموزشگاه‌ها و رشد ۱۸ درصدی در پوشش دانش‌آموزی بوده است. پیش‌دبستانی‌های غیردولتی در سال ۹۲-۹۳ به تعداد  ۶۶۸ مورد و ۲۰ هزار نوآموز پیش‌دبستانی بودند و در سال جاری ۱۴۱۳ مرکز پیش‌دبستانی همراه با ۳۶ هزار نوآموز در حال فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه تعداد پیش‌دبستانی‌ها ۱۱۱ درصد رشد و تعداد نوآموز در این مراکز ۸۰ درصد در حوزه مدارس غیردولتی داشته است، افزود: طرح خرید خدمات آموزشی طرح خاص دولت برای کیفیت‌بخشی و عدالت آموزشی در مناطق غیربرخوردار و مناطقی است که آموزش و پرورش با مشکل فضا و نیرو انسانی درگیر است.

رئیس اداره مشارکت‌های مردمی، مدارس و مراکز غیردولتی اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان‌رضوی ادامه داد: در طرح خرید خدمات سرانه دانش‌آموزان به مؤسسان موفق غیردولتی پرداخت می‌شود و دانش‌آموزان مناطق محروم در تحت پوشش آموزش‌های مدرسه غیردولتی قرار می‌گیرند که هم‌اکنون بسیاری از مدارس به نام شهر مشهد در حاشیه شهر بدون دریافت هزینه، خدمات آموزشی ارائه می‌کنند.

صالح تصریح کرد: در سال تحصیلی ۹۳-۹۴ طرح خرید خدمات با تعداد ۹۱ مدرسه و پوشش ۱۵ هزار دانش‌آموز آغاز به کار کرد و هم‌اکنون در سال ۹۵-۹۶ خراسان رضوی دارای ۱۶۱ مدرسه و پوشش ۲۷ هزار دانش‌آموز در قالب طرح خرید خدمات است. 

وی با اشاره به این که در طرح خرید خدمات آموزشی بیش از هزار و ۳۳۶ نغر اشتغال‌زایی انجام گرفته است، تأکید کرد: این رقم نسبت به سال گذشته رشد ۱۶ درصدی داشته و سهم مدارس غیردولتی خراسان‌رضوی در سال ۹۲-۹۳ مقدار ۷٫۸ درصد مدارس و سهم دانش‌آموزی این مدارس ۷٫۹ درصد و در سال ۹۵-۹۶ به ۱۳درصد مدارس استان و ۱۰ درصد دانش آموزان استان رسید.

رئیس اداره مشارکت‌های مردمی، مدارس و مراکز غیردولتی اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی به نام‌گذاری امسال مبنی بر تولید و اشتغال اشاره کرد و گفت: تعداد کل مدارس غیردولتی خراسان رضوی در سال ۹۱-۹۲ هزار و ۵۷۰ مدرسه و تعداد نیروی انسانی یه کار گرفته شده هشت هزار و ۵۶۷ بوده و در حال حاضر که در انتهای سال تحصیلی ۹۵-۹۶ هستیم تعداد این مدارس به سه هزار و ۲۶۲ مدرسه و ۱۵ هزار۵۱۷ نفر نیروی انسانی ارتقاء یافته است.

صالح گفت: این ارقام نشان دهنده افزایش فردی بیش از ۶۹۵۰ نیروی انسانی هستند که از رشد ۸۱ درصدی رشد اشتغال در حوزه مدارس غیردولتی در دولت تدبیر و امید خبر می‌دهد. ۲۴۱ میلیارد تومان در سال تحصیلی اخیر از محل سرانه‌ها در حوزه مدارس غیردولتی صرفه‌جویی به‌عمل آمده است و طرح خرید خدمات آموزشی با کم‌تر از یک سوم سرمایه اعطایی دولت با کیفیت بسیار خوب در مناطق حاشیه شهر به ارائه خدمات آموزشی می‌پردازد.

رئیس اداره مشارکت‌های مردمی، مدارس و مراکز غیردولتی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی بیان کرد: طبق قوانین تنها مرجع صدور مجوز فعالیت آموزشگاه‌های علمی آزاد و زبان‌های خارجه جهت آموزش افراد زیر بیست سال و مراکز آموزشی پیش‌دبستانی آموزش و پرورش است و مدارس غیردولتی در برخورداری از کلیه تخفیفات، ترجیحات و معافیت‌های مالیاتی در حکم مدارس دولتی هستند.

صالح به راهبردها و اقدامات مدارس و مراکز غیردولتی خراسان‌رضوی اشاره کرد و گفت: توسعه مدارس غیردولتی و پوشش دانش آموزی در کلیه مناطق و شهرستان‌ها، تأسیس هنرستان‌های خاص، ارتقاء کیفیت آموزشی، اجرای طرح نظارت همتا، برگزاری همایش مدارس غیردولتی و سال اقتصاد مقاومتی در تابستان، ساماندهی شهریه و طرح ارزیابی مدارس غیردولتی برای رتبه بندی این مدارس و ارائه آن به مردم از جمله برنامه‌های پیش روی اداره مشارکت‌های مردمی و مدارس و مراکز غیردولتی استان است.

وی افزود: مدرسه داری امر آموزشی و پرورشی است و برخورد ما در مدارس غیردولتی باید متناسب با آموزش وپرورش باشد و طبق قانون تنها مرجع صدور مجوز پیش دبستانی آموزش و پرورش است در حالیکه ۱۵ دستگاه تاکنون اقدام به صدور مجوز در حوزه پیش‌دبستانی کردند.

رئیس اداره مشارکت‌های مردمی، مدارس و مراکز غیردولتی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی عنوان کرد: تاکنون ۶۰۰ پیش دبستانی برای دریافت مجوز رسمی از آموزش و پرورش مراجعه داشته‌اند که امیدواریم دستگاه‌های مربوطه با اطلاع‌رسانی و عدم صدور مجدد مجوز با اداره کل آموزش وپرورش همکاری کنند و طبق ماده ۴ قانون مصوبه مجلس تنها مرجع نظارت بر مدارس غیردولتی شورای آموزش و پرورش است و تعزیرات حق ورود به مدارس را ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 5 =

دکمه بازگشت به بالا