خراسان

آیا نیشابور دارای فرودگاه می‌شود؟

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی توضیحاتی در مورد وضعیت جانمایی و احداث فرودگاه در این شهرستان داد.

احسان ارکانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس اظهار داشت: یکی از اولویت‌های مهم در شهرستان نیشابور و فیروزه، پروژه‌های بزرگ و تاثیرگذار و راهبردی در سطح شهرستان است که یکی از آنها احداث فرودگاه نیشابور است؛ دولت معمولا بودجه و اعتباری برای این پروژه‌های بزرگ ندارد و از چند ماه قبل توسط نماینده سابق این شهرستان مجلس یک سرمایه‌گذار برای فرودگاه نیشابور پیدا شده و تفاهم اولیه نیز امضا شد.

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی گفت: قرار است ادامه کار فرودگاه نیشابور را دنبال کنیم و قطعا این یکی از اولویت‌های اصلی ما است.

ارکانی گفت: موضوع دیگر بحث احداث بیمارستان سوم شهرستان است که جلساتی با معاونین وزارت بهداشت در این زمینه داشته‌ایم و امیدواریم هرچه سریع‌تر این موضوع نهایی شود زیرا نیشابور و فیروزه نیم میلیون نفر جمعیت دارد و شهرهای اطراف نیز جمعیت بالایی دارند.

وی با اشاره به اینکه مباحث مربوط به کرونا نیز ما را در احداث بیمارستان سوم و افزایش امکانات درمانی مصر کرده است تصریح کرد: پروژه بزرگ دیگری که در نیشابور باید صورت بگیرد، قطعه مربوط به آزادراه حرم تا حرم است که قسمتی از آن از نیشابور عبور می‌کند و باید با وزیر راه و شهرسازی در این زمینه جلسه داشته باشیم.

ارکانی ادامه داد: در کنار اینها، بحث بررسی و رسیدگی به نحوه عملکرد و ظرفیت‌های تولید مجموعه‌های بزرگی مثل نساجی و نخریسی نیشابور که وابسته به آستان قدس است و یا مجتمع فولاد نیشابور که وابسته به صندوق بیمه روستائیان و عشایر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است در حال پیگیری است.

وی تصریح کرد: برخی از این مجموعه‌ها بعضا آلودگی‌های زیست محیطی ایجاد کرده‌اند و باید بازبینی مناسبی صورت بگیرد تا خروجی و فایده و مزایای آنها مشخص و طرح‌های توسعه‌ای احتمالی نیز مورد بررسی قرار گیرد.

ارکانی تاکید کرد: پروژه‌های متوسطی مثل احداث ورزشگاه در نیشابور را نیز دنبال می‌کنیم که پیشرفت فیزیکی خوبی داشته اما هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده است.

وی با اشاره به اینکه این مجموعه ورزشی هنوز آماده افتتاح نیست گفت: هنوز لازم است زیرساخت‌ها و کارهای فیزیکی آن دنبال شود تا آماده افتتاح شود.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه تاکید کرد: تلاش می‌کنیم بخش خصوصی را نیز در پروژه‌های شهری دنبال کنیم؛ تقریبا دوران پروژه‌های بزرگ و عظیم با بودجه دولتی به اتمام رسیده است زیرا دولت و دولتها بخاطر مشکلات چندان اعتباری ندارند که بخواهند با این اعتبارات کار را دنبال کنند و باید سرمایه‌گذاران بخش غیردولتی را پای کار بیاوریم که شامل استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و بخش تعاونی است.

ارکانی ادامه داد: احداث فرودگاه نماد بارزی از استفاده از این ظرفیت است؛ سرمایه‌گذار فرودگاه نیشابور آماده است و اعتبارات و منابع لازم را به استناد نکات آقای دکتر گرمابی؛ نماینده سابق نیشابور در اختیار دارد و جانمایی نیز صورت گرفته و زمین و لکه‌گذاری مشخص شده و منتظر هستیم تا ادامه کار را دنبال کنیم.

وی تصریح کرد: در سرمایه‌گذار اراده کامل وجود دارد و از سمت ما نیز این اراده وجود دارد و باید وزارت راه و شهرسازی و دولت پای کار بیایند. بودجه دولتی یک سال هست و سال دیگر نیست؛ پروژه نیز بعضا راکد و نیمه‌کاره باقی می‌ماند؛ ویژگی فرودگاه نیشابور این است که اتکایی به بودجه دولت ندارد و یک سرمایه‌گذار بخش خصوصی پای کار است و همتش این است که با سرعت و شتاب پروژه را راه‌اندازی کند.

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دانشگاه نیشابور سال‌هاست ایجاد شده و بازدید لازم از آن صورت گرفته شده و سایت دانشگاه مشخص است و فضای اداری و آموزشی نیز در این ۱۰۰ هکتار مشخص است.

ارکانی گفت: فضاهای آموزشی تا حد زیادی در این محل تکمیل شده و البته محدودیت فضا وجود دارد اما در مجموع پیشرفت فیزیکی خوبی داشته و خوابگاه نیز در حال آماده‌سازی است و ورزشگاه خود دانشگاه نیز در حال تکمیل است. زمین چمن مصنوعی آن نیز بهره‌برداری شده و پارکی در دانشگاه نیز تعبیه شده است.

وی بیان کرد: یکی از مطالبات چندین ساله مردم نیشابور ارتقای دانشکده علوم پزشکی نیشابور به دانشگاه است و پیگیری ویژه در وزارت بهداشت در حال انجام است؛ بعد از مشهد در استان خراسان رضوی در سه شهرستان گناباد و سبزوار و تربت حیدریه دانشکده‌ها به دانشگاه تبدیل شده اما در نیشابور این اتفاق رخ نداده است.

ارکانی عنوان کرد: بیشترین جمعیت شاغل در نیشابور، در بخش کشاورزی است و البته اختلاف ناچیزی با بخش صنعت دارد و باید برای این حوزه برنامه‌ریزی داشته باشیم. یکی از مهمترین راهکارها در این زمینه این است که صنایع تبدیلی متناسب در نیشابور تاسیس و راه‌اندازی شود اما هنوز در این مقوله عقب هستیم.

وی گفت: برای مثال در فیروزه علیرغم حجم بالای تولیدات کشاورزی و باغی و دامی نیاز به چندین کارخانه تولید فرآورده‌های لبنی و شیر داریم و نیاز به کارخانه فرآوری محصولات کشاورزی و سردخانه داریم اما جایگاه خوبی از این نظر نداریم. در شهرستان جدیدالتاسیس زبرخان هم که عمده درآمدش از محصول آلو است واقعا همیشه و همواره شکایات زیادی از عدم توجه به مشکلات باغداران داشته‌ایم.

ارکانی گفت: آلوی این بخش باید صادر شود و راهکار اصلی در این زمینه سرمایه‌گذاری برای احداث کارخانه فرآوری است که در این مقوله کار خاصی صورت نگرفته است.

وی با اشاره به ظرفیت بالای گردشگری نیشابور تصریح کرد: نیشابور از قدیم‌الایام به عنوان یک شهر تاریخی و گردشگری مشهور بوده و چند مکان شاخص گردشگری جهانی مثل آرامگاه خیام، عطار و کمال‌الملک را دارد؛ امامزاده محمد محروق از امامزاده‌های تاریخی و مشهور نیز در نیشابور است و باید از این ظرفیت‌ها بهره گرفت.

ارکانی گفت: شهر مدفون «شادیاخ» و «باغ نشاط» نیز جزو دیگر ظرفیت‌های گردشگری نیشابور و فیروزه است؛ ظرفیت‌های معدنی نیز در فیروزه بسیار فراوان است که ظرفیت مطلوبی برای گردشگری نیز فراهم می‌کند و سرمایه‌گذاری در آنجا صورت نگرفته است.

وی تاکید کرد: نیشابور زادگاه افرادی مانند شیح حسن جوری رهبر نهضت سربداران است و برای یادمان وی لازم است وزارت میراث فرهنگی اقداماتی را صورت دهد. زادگاه حاج بکتاش ولی نیز دیگر ظرفیتی است که در این شهرستان قرار دارد.

ارکانی گفت: کمبود شدید اقامتگاه‌ها برای گردشگران در نیشابور و اطراف احساس می‌شود و ظرفیت‌های فعلی پاسخگوی گردشگران نیست زیرا جمعیت عظیمی از زائران امام رضا(ع) نیز معمولا یا از نیشابور گذر کرده و یا به این شهر نیز سفر می‌کنند. بحث دیگر مشکل راه‌های مواصلاتی است که مشکلات زیادی را نیز در این زمینه داریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + 2 =

دکمه بازگشت به بالا