مشهد

احیای ۱۴ مکان تاریخی اگر کسی مجوز تخریب ندهد!

 

خراسان:روز گذشته استاندار ، با حضور در دبیرخانه مشهد۲۰۱۷ از فعالیت های این دبیرخانه بازدید کرد و در ادامه در نشستی خبری، به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت. به گزارش خراسان رضوی، علیرضا رشیدیان در این نشست نکاتی را درباره موضوعات مختلف مطرح کرد که اهم آن به شرح زیر است:
* هم اکنون از مرحله طراحی به مرحله اجرایی رسیدیم و دبیرخانه مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام باید در این زمینه فعال و نظارت کافی بر اجرای بهتر برنامه ها داشته باشد.
* تمامی مراسم و برنامه هایی که برای مشهد ۲۰۱۷ مصوب شده است باید در جهت معرفی مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام و ظرفیت های مشهد در همه حوزه های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و … باشد و اهدافی که تعیین شده است محقق شود.
* رشیدیان همچنین درباره  حذف ردیف بودجه مشهد ۲۰۱۷ در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی هم گفت: همان زمانی که  حذف بودجه مشهد ۲۰۱۷ در کمیسیون برنامه و بودجه اتفاق افتاد مکاتبه ای با ریاست محترم مجلس شورای اسلامی، مجمع نمایندگان استان و همچنین با دولت داشتیم. آقای نوبخت سخنگوی دولت در مصاحبه ای تاکید داشتند دولت بر بودجه ای که چه از ردیف عمرانی و چه ردیف هزینه برای مشهد ۲۰۱۷ تصویب کرده، به عنوان مصوبه هیئت دولت دفاع می کند و اصرار دولت بر ابقای این ردیف است. استاندار افزود: خدمت نمایندگان مجلس  عرض کردیم که انتظار داشتیم نمایندگان محترم اعتبار پیشنهادی مشهد۲۰۱۷ را افزایش بدهند نه اینکه حذف کنند. وی ادامه داد: اما به هر حال با صحبت هایی که شد همه آقایان تاکید داشتند بودجه برمی گردد و ما نگرانی از این بابت نداریم و اگرچه این بودجه با توجه به کارهایی که پیش رو داریم کفایت نمی کند ولی با کمک بخش های مختلف به ویژه بخش خصوصی این مشکلات را برطرف می کنیم.
* استاندار خراسان رضوی همچنین درباره حذف بودجه زیارت هم گفت: در جلسه اخیر کارگروه ملی زیارت خدمت آقای دکتر شریعتمداری بودیم که دو مسئله در این جلسه مطرح شد. یک بند و ماده واحده تهیه و قرار شد جناب شریعتمداری آن را در هیئت دولت پیگیری کنند تا در برنامه ششم توسعه آورده شود و مسئله دوم این بود که هنوز بودجه زیارت جزو جداولی است که باید در بودجه سال ۹۶ افزوده شود.
* یکی از نکاتی که ریاست جمهوری تاکید داشتند این بود که از ۱۰ درصد اعتبارات دستگاه ها برای توسعه زیر ساخت های مشهد استفاده شود و تاکید داشتند مشهد پیشانی کشور و یک شهر بین المللی است.
* ۵۰ میلیارد تومان برای خرید ۱۴ خانه تاریخی در نظر گرفته شده است، همچنین ۳۴ میلیارد برای هوشمند سازی در زمینه های زیر ساختی و مخابراتی مشهد با کمک بخش خصوصی مصوب شده ، بسیاری از این پروژه ها با مشارکت شهرداری انجام شده است.
*دولت برای خیلی از پروژه های ۲۰۱۷ عنایت ویژه کرده است. مثلا برای احیای ۱۴ مکان تاریخی در بافت اطراف حرم، اگر انشاءا… کسی مجدد مجوز تخریبش را ندهد، وزارت راه ۵۰ میلیارد تومان زمین برای تهاتر در اختیار قرار دهد، مقدماتش انجام شده که ما این ۱۴ ملک را تملک کنیم. سازمان میراث فرهنگی هم بعد از تملک برای بازسازی تامین اعتبار کند تا ما ۱۴ مرکز فرهنگی تاریخی و پایگاه فرهنگی داشته باشیم.
* برقی شدن راه آهن، توسعه سالن بین المللی فرودگاه و آغاز مطالعات باند سوم فرودگاه در دستور کار قرار دارد و با بهره برداری از این باند دیگر پروازها از بالای شهر مشهد انجام نخواهد شد و آلودگی صوتی برطرف می شود.
* درباره قضیه مهدیه با توجه به توضیحاتی که روزنامه ها آورده بودند، این مجموعه در اختیار دولت نبود و ظاهرا جامعه المصطفی مجوزی از شهرداری برای بازسازی آنجا گرفته بود ولی در بازسازی ظاهرا بخش اساسی آن تخریب شده و ما هم نسبت به تخریب این مجموعه معترض بودیم و هستیم و به دستگاه های مرتبط اعلام کردیم این مسئله را پیگیری کنند. زیرا در مرحله اول مطرح شده بود که آقایان می خواستند سقف مهدیه را بردارند و بقیه آن را بازسازی کنند ولی ظاهرا وقتی به خودشان آمدند دیدند که کل مجموعه را جمع کرده بودند. این کار در جهت حفظ آثار فرهنگی  مشهد نیست و دوستان عزیز در میراث فرهنگی اعلام کرده بودند که به عنوان میراث فرهنگی ثبت نشده بود، شاید شهرداری هم به همین دلیل مجوز داده است.
*در این بازدید از دو پوستر ویژه مراسم رسمی افتتاحیه پایتخت فرهنگی جهان اسلام و تبلیغات محیطی رویداد، رونمایی شد.
*سیدسعید سرابی  نیز گزارشی از برنامه های پیش بینی شده برای افتتاحیه رسمی مشهد۲۰۱۷ در چهارم، پنجم و ششم بهمن ماه ارائه کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 18 =

دکمه بازگشت به بالا