سبک زندگی

اصول رستوران داری و رستورانهای مشهد

اصولا رستوران یا غذاخوری منشا و خواستگاه مشخصی ندارد .چه بسا در زمانهای گذشته محل هایی مانند قهوه خانه ها کار رستورانهای امروزی را انجام میدادند.اما امروزه رستوران و رستوران داری به یک صنعت بسیار مهم و جدی تبدیل شده تا جائیکه که بخشی از درآمد خانواده ها در این مسیر صرف میشود.

اما بصورت کلی ویژگی های اولیه ای برای انتخاب رستوران در حال حاضر بین مردم دنیا و همچنین مردم ایران جزء اصول اولیه برای انتخابشان مهم تلقی میگردد.

مسلما برند و نام ماندگار یکی از این ویژگی هاست .اما برند شدن بخصوص در عرصه رستوران داری امری نیست که به سادگی بدست بیاید.

مهمترین اصل برند شدن در رستوران داری نیت ارائه غذای متفاوت از سوی صاحب رستوران و ایجاد محیطی آرام بخش برای استفاده مهمانان یک رستوران میباشد.

اما اصولی هست که در گامهای اول در رستوران داری مورد توجه همه دست اندرکاران این صنعت میباشد.

  اصول بهداشتی

مسلما شما اگر بهترین محیط ها را برای انتخاب پیش رو داشته باشید و از بهداشت غذای مجموعه مورد نظرتان اطمینان حاصل نکنید حاضر نخواهید شد سلامتی خود را با زرق و برق ظاهری به خطر بیندازید

در این خصوص مشتریان رستوران ها بایستی با یکبار آمدن به رستوران شما رعایت اصول بهداشتی برایشان مسلم شود.

پاسخگویی به همه سلیقه ها

از آنجائیکه امروزه تفاوت بین نسل ها باعث انتخابهای گوناگون میشود میبایست همه سلیقه ها را برای سرویس دهی درنظر داشت.

البته گاهی رستورانها بخصوص در ایران و مشهد فقط غذاهای سنتی را عرضه میکنند که صاحب رستوران با کمی خلاقیت میتواند به همه سلیقه ها در ارائه غذا پاسخ دهد.

کارکنان مودب و صبور

البته گاها ایرادجویی های مشتریان کمی عرصه را برای کارکنان رستوران سخت میکند ولی در عین حال میبایست کارکنان یک رستوران موفق پاسخگویی را در سرلوحه کار خود داشته باشند.

مسلما ظاهر کارکنان نیز تاثیر به سزایی در ایجاد ارتباط مناسب بین مشتریان و مجموعه رستوران خواهد داشت.

لباس های فرم رستورانهای معروف و برند دنیا با مطالعه و در نظر گرفتن آیتم های مختلفی انتخاب میشوند.که البته بسته به فرهنگ و محیط مکان رستوران این موضوع میتواند یکی از عوامل تاثیر گذار در ذهن مشتریان برای مراجعات بعدی به رستوران مورد نظر قرار گیرد.

داشتن محیطی با فضای تهویه مطبوع

زمان صرف غذا یکی از مهمترین زمانهای طول روز بخصوص برای کسانی است که به رستوران مراجعه میکنند .تهویه مطبوع و ایجاد دمای مناسب برای مشتریان یکی از موارد مهم تاثیر گذار در لذت غذای خوری خواهد بود.

حضور مسئول و همراهی با مشتریان

بدیهی است همه ما دوست داریم مورد توجه قرار بگیریم .والبته در شرایط و محیطی مانند رستوران که افراد به نیت صرف غذا هزینه پرداخت میکنند ،این موضوع میتواند تاثیر قابل توجهی در ایجاد ارتباط ذهنی بین مشتریان و رستوران مربوطه باشد.

پشنهادات غذایی جدید و همراه غذا

باتوجه به دنیای ارتباطات مردم در جستجوی پیشنهادات تازه هستند.یکی از امور مهم در ایجاد ارتباط روانی و حسی بین مشتریان و رستوران مربوطه پیشنهاد و آفرهای خوراکی تازه مانند پیش غذاهای مختلف خواهد بود.

تنوع پیش غذا ها مانند سالاد ها و نوشیدنی های مختلف و بخصوص از لحاظ ارگانیک سالم و مغذی میتواند مشتری را برای مراجعات بعدی تشویق نماید.

قیمت های مناسب

البته قیمت در رستوران داری میتواند هم عامل مهم و هم عامل تعیین کننده ای برای مشتریان تلقی گردد.

هرچند مشتریانی که رفتن به رستوران در برنامه های همیشگی یشان پیش بینی شده گاها به کیفیت بیشتر از قیمت اهمیت میدهند اما بالاخره بحث قیمت نیز تعیین کننده است.

قیمت میبایست طوری تنظیم شود که مشتری در مقایسه با سایر رستورانها احساس انصاف و توازن قیمت را بنماید.

البته موارد دیگری برای موفقیت در رستوران داری نیز میتوان برشمرد،مانند جای مناسب برای رستوران،جای پارک برای دارندگان اتومبیل،فضای خاص برای کودکان و بهداشت کلی رستوران و سرویس های آن .

اما مسلما مهمترین نکته همانطور که در ابتدای مطلب اشاره شد نیت سرویس دهی مطلوب از سوی رستوران دار به مشتریان خواهد بود که در پی آن با توجه به گفتگو بین مردم ناخودآگاه برای رستوران مربوطه تبلیغ دهان به دهان صورت میگیرد.

رستورانهای مهم و قدیمی مشهد که نسل های قبلی به آنها ارادت داشته اند فضاهایی در ذهن مشهدی ها ساخته اند که هنوز با گذشت سالها خیلی ها در انتخاب بدون درنگ آنها را انتخاب میکنند.

رستورانهایی مانند چلوکباب امید،رستوران رضایی،رستوران پسران کریم و در همین راستا رستورانهای اطراف مشهد و مستقر در ییلاقات شاندیز و طرقبه مانند رستوران ارم ،رستوران آبنوس و …. رستورانهایی هستند که حتی مسافرین در سفر به مشهد جزء اولیت های مراجعه خود برای صرف غذا در نظر میگیرند.

کافه مشهدی ها به نوبه خود در حوزه معرفی رستورانها تلاش نموده تا با ایجاد معرفی بصورت تصویری از رستورانهای مربوطه و همچنین ارائه منوهای هر رستوران گزینه های مختلفی برای همشهریان عزیز مشهدی و مسافرین گرامی بوجود آورد.

دوستان عزیز و گرامی میتوانند با مراجعه به لیست رستورانهای مشهد از لینک زیر در انتخاب خود برای صرف غذا در وقتشان صرفه جویی به عمل آورند.

 

 رستورانهای مشهد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − 6 =

دکمه بازگشت به بالا