گردشگری

اطلاعاتی در خصوص قاره کهن آسیا

 

Asia_(orthographic_projection).svg

موقعیت قاره آسیا در کره زمین.

آسیا پهناورترین و پرجمعیت ترین قاره کره زمین است. این قاره ۸٫۷٪ از مساحت سطح زمین و ۳۰٪ از مساحت خشکی‌های این سیاره را در بر می‌گیرد. ۶۰٪ جمعیت کره زمین نیز در این قاره زندگی می‌کنند.
بزرگ‌ترین و پرشمارترین کشورهای جهان در این قاره‌اند. آسیا به همراه اروپا خشکی بزرگ اوراسیا را می‌سازند. این قاره از شمال به اقیانوس منجمد شمالی، از جنوب به اقیانوس هند، از شرق به اقیانوس آرام و از غرب به دریای مدیترانه و بخش میانی روسیه مرزبندی شده‌است.

قاره ی آسیا آثاری از کهن ترین تمدنهای بشری را در دل خود دارد. از تمدن های بین النهرین، عیلامیان، اورارتوها و آریایی ها در مناطق خاورمیانه ی امروزی تا تمدن های شرق دور در آسیای شرقی امروز آثار باستانی بسیاری به جا مانده است و در واقع در جای جای این قاره کهن آثاری متنوع از اجتماع های شهری انسان و تمدن های بزرگ بجا مانده است.

آسیا برای تمام مسافران مقصدهای دیدنی در خود دارد چه مسافرانی باشند که اولین بار پا به آسیا می‌گذارند یا مسافرانی باشند که دنیا دیده‌اند. آسان‌ترین انتخاب، کشورهای فرامدرن، موفق و بسیار دموکراتیک مثل ژاپن و ببرهای خاوری آسیا یعنی سنگاپور، هنگ کنک، تایوانو کره جنوبی است که مردم در آنجا از سطح بالایی از استاندارد زندگی برخوردارند. سخت‌ترین انتخاب‌ها برای سفر در آسیا کشورهای فقیری مثل افغانستان، بنگلادش، لائوس و تیمور شرقی است که مردم در آنجا هر روز حتی برای به دست آوردن کمی برنج می‌جنگند. بعضی از کشورها در زمینه پذیرش گردشگران بودجه شرایط را فراهم کرده‌اند مثلتایلند، ویتنام و اندونزی، در حالیکه بعضی دیگر از کشورها مثل بوتان و مالدیو گردشگری را به مناطقی خاص یا انواع خاصی از گردشگری (توریسم) محدود کرده‌اند. کره شمالی و ترکمنستان کشورهای جدا گشته و سرکوب کننده‌ترین در جهان هستند، که با وجود رهبرانی بزرگ که تورهای گروهی را مورد بازرسی قرار می‌دهند شرایط را بدتر می‌کنند. البته کشورهایی هم وجود دارند که وضعیتی بینابینی دارند مثل قدرت‌های نو ظهور چین و هند که می‌توانند مقصدهای سفر خوبی باشند به دلیل تاریخ طولانی‌شان، اندازه، سنت‌ها و تنوع‌شان.

مناطق

 

روسیه اروپا آسیای شرقی اقیانوسیه پاپوا گینه نو استرالیا جنوب شرقی آسیا آفریقا خاورمیانه جنوب آسیا آسیای مرکزی قفقاز

  آسیای مرکزی (افغانستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان)
این منطقه از آسیا یکی از مناطق بسته از جهان است که با منطقه آسیای مرکزی با صحراهای منحصر به فردش که با رودخانه‌های سیحون و جیحون مشهور آبیاری می‌شود که دارای سابقه‌ای طولانی می‌باشد که یکی از موفق ترین و متمدن ترین مناطق جهان بود
  شرق آسیا (چین , ژاپن، مغولستان، کره شمالی,هنگ کنگ، کره جنوبی، تایوان)
در میان فرهنگ‌های جهان از فرهنگ غنی و منحصر به فردی برخوردار است، و تاریخی به قدمت دوران‌ها دارد، و اکنون از پیشرفته ترین مناطق آسیا بوده و دارای آینده روشنی است
  خاورمیانه (ایران،بحرین،عراق، اردن، کویت، لبنان، عمان، فلسطین، قطر، عربستان سعودی، سوریه، امارات متحده عربی، یمن)
گهواره‌ ای از اولین تمدن‌ها در جهان است، و زمینی که در آن سه دین زرتشت، یهود و اسلام بوجود آمده‌اند، و یکی از مذهبی‌ترین زمین‌ها در جهان است. در حال حاضر، این محدوده در بین نا آرامی‌های سیاسی و انقلاب است.
  روسیه و قفقاز (آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، روسیه)
دارای بزرگترین کشورهای جهان بصورت دقیق، و به رغم جمعیت کم آن بوده و دارای نواع محیط‌های طبیعی دیدنی و جذاب از کوه‌ها و دشت‌ها می‌باشد از جمله مناطق قطبی یخ زده. اکنون دارای برخی از تلاطم سیاسی است که آن را نا امن می‌سازد
  جنوب آسیا (بنگلادش، بوتان، هند، مالدیو، نپال، پاکستان، سری‌لانکا)
از غنی ترین و قدیمی ترین فرهنگ‌های دنیا، که در آن تاریخ و تمدن عریق و فرهنگ منحصر به فرد است، همچنین حاوی مقادیر متنوعی از طبیعت جذاب، به خصوص در سواحل و جزایر آن از راه دور در اقیانوس هند است
  جنوب شرقی آسیا (برونئی, کامبوج، تیمور شرقی، اندونزی، لائوس، مالزی، میانمار (بورما), فیلیپین، سنگاپور، تایلند، ویتنام)
طبیعت این قسمت زیباترین قسمت‌های آسیا، سبزترین، انعطاف‌پذیر، با جنگل‌های وسیع و دارای تنوع زیستی و آبهای گرمسیری طبیعی و جذاب است

شهرهای مهم

  • تهران: تِهْران پایتخت ایران و مرکز استان تهران و شهرستان تهران است و بیست و پنجمین شهر پرجمعیّت جهان به شمار می‌آید. مساحت این شهر ۷۳۰ کیلومتر مربّع است.
  • توکیو:پایتخت و پرجمعیت‌ترین شهر در کشور ژاپن. شهری پر از جاذبه‌های بصری. بزرگ‌ترین شهر صنعتی آسیا و بزرگ‌ترین اقتصاد شهری جهان.
  • هرات: هرات یکی از بزرگترین شهرهای افغانستان است که بزرگانی از ادب فارسی را در خود پرورانده است و امروزه نیز باشندگان فرهیخته‌ای دارد. شهری باستانی که صنعتی ترین شهر افغانستان می‌باشد.
  • مکه: مَکّه، شهری در عربستان سعودی بوده و یکی از شهرهای تاریخی است و بخاطر قرار داشتن کعبه، قبله‌گاه مسلمانان در آن مقدس‌ترین شهر اسلام به‌شمار می‌رود. مکه زادگاه محمد پیامبر اسلام و محل بعثت او است.
  • دوبی: دوبی بزرگترین شهر اقتصادی در بین کشورهای عربی بوده و از جلوه‌های توریستی و آسمان خراشهای بزرگی تشکیل شده
  • مسقط: سریع ترین شهر در رشد و پیشرفت در جهان عرب، دارای تمدن و میراثی تاریخی، و دارای اهمیت روزافزون گردشگری که به آشفتگی‌های سیاسی کشورهای همسایه دچار شده است.این شهر پایتخت کشور عمان می باشد.
  • استانبول: بزرگترین شهر ترکیه، شهری توریستی وآسیایی- اروپایی
  • بمبئی: بندر بمبئی (مومبائی) با جمعیتی نزدیک به ۱۴ میلیون تن، پرجمعیت‌ترین شهر هند است.
  • بانکوک: پایتخت کشور تایلند و بزرگترین شهر این کشور است. این شهر دارای نقاط دیدنی و تاریخی فراوانی می باشد و فرودگاه بین المللی آن مهمترین دروازه ورود به تایلند می باشد.
  • آستانه:پایتخت کشور قزاقستان است. این شهر به‌دلیل واقع‌شدن در منطقه‌ای سردسیر، یکی از شهرهای سرد دنیا به‌شمار می‌آید.
  • کوالالامپور:کوالالامپور پایتخت اقتصادی کشور مالزی و بزرگ‌ترین شهر این کشور است. این شهر یکی از سه قلمرو فدرال مالزی به حساب می‌آید که مستقیماً زیر نظر دولت اداره می‌شود. کوالا لامپور و مناطق اطراف آن به عنوان منطقه‌ای مستقل در دل ایالت سلانگور قرار دارند
  • هنگ کنگ: شهری بسیار بزرگ و مدرن در چین
  • کابل: کابل پایتخت افغانستان است که در کتاب زردشت و اوستا بنام بلیکا آمده است مناظر دیدنی دره پغمان، بند کرقه و کول حشمت خان که مناظر طبیعی دست نخورده است
  • بیروت : عروس خاورمیانه . یکی از زیباترین شهرهای آسیا.

سایر مقصدها

  • تخت جمشید
  • پارک باستان‌شناسی آنگکور، خرابه‌هایی باشکوه از چند پایتخت مربوط به امپراتوری خمر
  • بالی، فرهنگ ممتاز هندو، سواحل و کوه‌هایی بر روی جزیره خدایان
  • دریای مرده، می‌توانید بر روی آب بسیار شور این دریا شناور شوید
  • دیوار بزرگ چین، به طول چند هزار کیلومتر وضعیت ؟آن از سالم به سوی خراب شده می‌رود
  • دریاچه بایکال، بزرگ‌ترین و ژرف‌ترین دریاچه آب شیرین جهان که بیش از یک پنجم منابع آب جهان را در خود دارد
  • کوه اورست، بزرگ‌ترین کوه جهان که در مرز بین چین و نپال گذر می‌کند
  • پترا، شهر باستانی پترا از ماسه ساخته شده است و یکی از عجایب هفت گانۀ جدید است
  • ریگستان، قلب تاریخی و شگفت‌انگیز سمرقند، یکی از مهمترین شهرهای تجاری در مسیر راه ابریشم
  • تاج محل، آرامگاهی مرمرین و بی‌همتا در آگرا

همچنین ببینید: فهرست میراث جهانی یونسکو

آنچه باید بدانید

آسیا زادگاه ده دین مهم است به نام‌های هندوئیسم، بودائیسم، اسلام، مسیحیت، یهودیت، سیخیسم، شینتوئیسم، تائوئیسم، برهما بودایی، اعتقاد بهایی و بسیاری باورهای قبیله‌ای دیگر. علاوه بر این آسیا جایگاه پرشتاب‌ترین شهرهای در حال رشد، انواع آشپزی‌های خوشرنگ، بلندترین رشته‌کوه‌های جهان و کهن‌ترین فرهنگ‌های جهان است.

جغرافیا

آسیا بزرگ‌ترین قاره جهان است و از همین رو دارای تنوع جغرافیایی زیادی است. کمابیش در آسیا هر نوع از اقلیم و عوارض زمین را می‌توان یافت از زمین‌های یخبندان سیبری تا جنگل‌های اندونزی و بیابان‌های عربستان. بلندترین نقطه آسیا (و جهان) کوه اورست است که در مرز تبت و نپال واقع شده و ارتفاع آن به ۸٬۸۴۸ متر بالاتر از سطح آب‌های آزاد می‌رسد. پست‌ترین نقطه آن دریای مرده است که بینفلسطین، اسرائیل و اردن واقع شده و سطح آن ۴۰۰ متر از سطح آب‌های آزاد پایین‌تر است. درازترین رود آسیا، رود یانگ تسه در چین است که ۶٬۳۰۰ کیلومتر درازا دارد و از فلات بلند تبت به شانگهایمی‌ریزد. بزرگترین دریاچه آن، دریای کاسپین است با ۳۸۶٬۴۰۰ کیلومتر مربع وسعت و توسط چند کشور آسیای مرکزی احاطه می‌شود. قاره آسیا از خاور به اقیانوس آرام، از جنوب خاوری به استرالیا، از جنوب به اقیانوس هند محدود می‌شود. از جنوب خاوری با دریای سرخ، از باختر با اورال و اروپا، از شمال با اقیانوس قطب شمال هم‌مرز است.

وارد شدن

با هواپیما

پر رفت و آمدترین فرودگاه‌های آسیا عبارتند از : هنگ کنگ (HGK)، دُبی (DXB)، پکن (PEK)، سنگاپور (SIN)، کوآلالامپور (KUL)، بانکوک (BKK)، سئول (ICN)، توکیو (NRT, HND) و جاکارتا(CGK). به احتمال صد در صد اگر یک جایی در آسیا مقصدتان باشد در یکی از این فرودگاه‌ها تغییر مسیر یا فرود نهایی خواهید داشت. خوشبختانه برای کسانی که جابجایی طولانی مدت دارند، این فرودگاه‌ها از مجهزترین فرودگاه‌های جهان هستند و برای سرویس‌دهی خوب و سرگرمی گسترده معروف هستند.

با قطار

اگر با قطار وارد آسیا شوید، احتمالا باید از روسیه یا ترکیه گذر کنید البته مسیرهای دیگری نیز وجود دارند. برای اینکه یک مسیر خوب را با قطار تجربه کنید، از راه‌آهن میان سیبری استفاده کنید.

با قایق

بندرهای آسیا مقصدهای سفرهای دریایی هستند و شرکت‌های مختلفی مثل رویال کاریبین و پرنسس تورهای دریایی را ازاسترالیا برپا می‌کنند. همچنین هلند آمریکا سفرهای خود را از آمریکای شمالی با گذر از اقیانوس آرام برپا می‌کند. یکی دیگر از گزینه‌هاسفر با کشتی باری است.

گشتن

با هواپیما

سفر هوایی یک روش عالی برای سفر کردن به مقصدهایتان در این منطقه وسیع از جهان است. میانگین قیمت‌ها زا آمریکا یا اروپا ارزان‌تر است و در سال‌های اخیر به ویژه در جنوب خاوری آسیا، شبکه‌های هوایی ارائه کننده پروازهای ارزان قیمت در حال گسترش هستند.

با قایق

سرویس‌های حمل و نقل دریایی در شرق آسیا مسافران را بین ژاپن، چین و کره جنوبی جابجا می‌کنند.

با قطار

شبکه‌های قطار توسعه یافته‌ای در هند، چین، کره جنوبی، تایوان و ژاپن وجود دارند و همچنین در جنوب شرق آسیا نیز سرویس‌های کمتر توسعه‌یافته‌تری وجود دارند. در سال های اخیر بیشتر این کشورها به ویژه چین در حال سرمایه گذاری بر روی قطارهای با سرعت بالا هستند.

منبع: ویکی سفر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 8 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا