مشهد

اظهارات زیباکلام درباره لیست شورای شهر مشهد و تهران

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران معتقد است لیست اصلاح طلبان برای انتخابات شورای شهر مشهد بسیار قوی بسته شده به طوری که این لیست از تهران نیز بهتر است.

به گزارش ایسنا، صادق زیبا کلام دیروز ۲۳ اردیبهشت ماه در همایش تداوم اصلاحات در آئینه تدبیر و امید که در دانشگاه آزاد مشهد برگزار شد، اظهار کرد: برای لیست اصلاح طلبان در انتخابات شوراها و برخی استان‌های دیگر مشکلاتی به وجود آمده و بروز این مشکلات طبیعی است.

وی افزود: روز گذشته با کاندیداهای اصلاح طلب شورای شهر دیدار داشتیم که من در این دیدار غیر از یک یا دو نفر افراد دیگر را نمی‌شناختم اما این انتخاب کاندیداها را مورد ستایش قرار دادم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطرنشان کرد: باید بگوییم که دست راست اصلاح طلبان مشهد زیر سر کسانی که در تهران تصمیم گیری می کردند قرار گیرد، زیرا انتخاب کاندیداها به بهترین شکل ممکن انجام شده است.

وی با بیان اینکه دو ویژگی متخصص بودن و جوان بودن از جمله ویژگی‌های تمام کاندیداهای اصلاح طلب شورای شهر مشهد است، یادآور شد: اصلا به سابقه سیاسی این کاندیداها کاری ندارم اما همه آنان در بحث‌های تخصصی مرتبط با شورای شهر فعالیت داشته و مدارک تحصیلی مرتبط با شهری داشته‌اند، همچنین اغلب کاندیداها جوان هستند.

زیبا کلام در خصوص انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: شاید تاکنون برای همه انتخابات ها سران کشور آن را مهم و سرنوشت ساز می‌خواندند اما این بار همه می‌دانیم که انتخابات ۹۶ واقعا انتخابات سرنوشت سازی است.

این استاد دانشگاه تهران اضافه کرد: انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ بین دو طرز تفکر و جریان است که یکی از این تفکرها می‌گوید باید انقلاب خودمان را به همه جهان صادر کنیم، باید با استکبار، امپریالیسم ، آمریکا، و غرب رفتاری آشتی ناپذیر داشته باشیم و در داخل کشور نیز سیاست های رادیکالی و انقلابی پیش برود.
 
وی ادامه داد: جریان دوم جریانی است که در دوم خرداد ۷۶ نمودار شد؛ زمانی که رئیس دولت اصلاحات در دانشگاه شریف برای اولین بار به عنوان رئیس جمهور شروع به سخنرانی کرد و شعار مرگ بر آمریکا را شنید گفت دوست دارم در تجمعاتی که داریم مرگ کسی را و مرگ ملتی را آرزو نکنیم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اواسط دهه ۷۰ تزی در جهان تحت عنوان برخورد تمدن ها مطرح شده بود، گفت: اما دقیقا در همین زمان، رئیس جمهور ایران در مقابل این تز گفتگوی تمدن ها را مطرح کرد و این حرف در آن زمان واقعا عجیب و شگفت انگیز بود.

زیبا کلام یادآور شد: این تفکر همچنان زنده است اما در هشت سال دولت احمدی نژاد نامی از این تفکر برده نشد و نقطه مقابل این تفکر در ایران جریان داشت.

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطرنشان کرد: این حرف‌ها که براساس تفکرات جریان‌ها زده می شود تنها حرف نیست بلکه آثار و تبعات آنان در زندگی همه پیاده می شود.

وی با بیان این که جناحی که معتقد بود باید شعار مرگ بر آمریکا در ایران شنیده شود، سیاست‌های هسته‌ای دولت قبل را کنار گذاشت، افزود: آن دولت اعلام کرد برنامه‌های هسته ای ایران با تمام توان جلو می رود و دنیا هم هر کاری که می خواهد انجام دهد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در همین زمان هستی و نیستی مملکت را برای انرژی هسته‌ای به کار برده وغربی ها نیز پرونده هسته ای ایران را از وین به نیویورک بردند، در این زمان قطع‌نامه‌ها صادر و تحریم‌ها جدی شدند، اما احمدی نژاد تنها می گفت این قطع نامه‌ها ورق پاره هستند.
زیبا کلام اضافه کرد: کار به جایی رسید که ایران در ذیل بند هفت منشور سازمان ملل قرار گرفت و این به آن معنی بود که سازمان ملل اجازه دارد هر طور که صلاح می داند با ایران برخورد کند.

وی با بیان اینکه حاصل همه تحریم‌ها و قطعنامه‌ها صادرات تنها ۸۰۰ هزار بشکه نفت بود، عنوان کرد: سال ۸۲ قطر که تنها سه میلیون جمعیت دارد میزان حجم گازی که از حوزه مشترک ایران و قطر برداشت می کند ۵۰ هزار میلیارد تومان از ایرانی که ۸۰ میلیون نفر جمعیت دارد بیشتر بود.

زیباکلام با بیان اینکه فضای دانشگاه‌ها از سال ۹۲ تاکنون نسبت به سال‌های قبل از آن تغییر کرده است، عنوان کرد: برداشته شدن فضای امنیتی از دانشگاه‌ها کاملا ملموس است و در حال حاضر می بینیم که همه تشکل‌ها از آزادی سیاسی برخوردارند.

وی اضافه کرد: همچنین امروزه میزان گازی که از حوزه مشترک ایران و قطر برداشت می شود به اندازه قطر رسیده است.

این استاد علوم سیاسی در خصوص اهمیت برجام و منافع آن برای ایران عنوان کرد: اگر دلواپسان اعتقاد دارند که ظریف خیانت کرده و تمام برجام به نفع آمریکا تمام شده است چرا ترامپ انقدر علیه برجام است و زمانی که رئیس جمهور شده مصمم است برجام را نیست ونابود کند.
وی در خصوص تحریم هایی که بر ایران وارد شده، عنوان کرد: تحریم‌هایی که بر ایران اعمال شده به خاطر سه موضوع هسته ای ، حقوق بشر و حمایت ایران از تروریسم است که ایران تاکنون توانسته در خصوص موضوعات هسته ای به مذاکره بنشیند و این تحریم ها تا حدی برداشته شود.

وی افزود: اکنون نیز می بینیم که کمپانی‌های بزرگ در زمینه‌های نفتی، راه آهن و دیگر پروژه‌ها در ایران سرمایه گذاری می‌کنند.

زیبا کلام با بیان این که تخمین زده می شود که ۲۵ میلیون نفر از واجدین شرایط تصمیم گرفته اند که رای ندهند، خاطرنشان کرد: بخش عمده این افراد در دقیقه ۹۰ تصمیم گیری می کنند و مطمئنا ۸۰ تا ۹۰ درصد اینها به اصلاح طلبان رای می دهند اما مستلزم ایجاد موج است. این دقیقا همان اتفاقی بود که در دوم خرداد ۷۶ و سال ۹۲ افتاد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: اگر موج به خوبی راه افتد همان دور اول بازی را برده‌ایم، حتی اگر به دور دوم هم برسد شانس روحانی بسیار بیشتر است اما به عنوان یک عمل سیاسی واجتماعی خودمان باید به فکر آینده وکشورمان باشیم زیرا صندوق رای تنها و آخرین جایگاهی است که برای مشارکت در تصمیم گیری‌های کشور باقی مانده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + هشت =

دکمه بازگشت به بالا