مشهد

اقدام مناسبی از سوی مسئولان کشوری در رویداد ملی مشهد ۲۰۱۷ ندیده‌ایم

عنابستانی

قائم مقام شهردار مشهد گفت: متاسفانه با وجود آن که مشهد ۲۰۱۷ یک رویداد ملی است اقدام مناسبی از سوی مسئولان کشوری ندیده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، علی‌اصغر عنابستانی ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در موسسه رادکان برگزار شد اظهار داشت: موضوع پایتخت فرهنگی جهان اسلام باید دغدغه‌ای ملی باشد تا به دغدغه‌ای جهانی تبدیل شود و متاسفانه این دغدغه در کشور دیده نمی‌شود.

وی افزود: انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام فرصت ویژه‌ای است تا الگوهای امام رضا(ع) پسند را معرفی کنیم و باید این معرفی در این فرصت طلایی به بهترین شکل ممکن باشد.

قائم مقام شهردار مشهد با بیان اینکه ستاد مشهد ۲۰۱۷ از سال ۲۰۱۰ تشکیل شد خاطرنشان کرد: براساس پروتوکول آیسسکو مسئولیت با شهرداری است اما در ایران مدیریت اجرایی با شهرداری نیست اما درخواست پذیرش این مسئولیت را داشتیم که شورای برنامه‌ریزی استان ریاست استاندار و شورای عالی پایتخت فرهنگی جهان اسلام به ریاست وزیر ارشاد شکل گرفت.

عنابستاتی با اشاره به اینکه بنا بود جلسه‌ای با رئیس جمهور داشته باشیم که متاسفانه شکل نگرفت، تصریح کرد: پس از برنامه‌ریزی‌های بعدی شورای عالی پایتخت فرهنگی جهان اسلام رسمیت یافت و که وزیر ارشاد مسئول شورای ملی و استاندار مسئول شورای استانی هستند.

وی با بیان اینکه چهار ستاد استانی، شهری رویدادهای فرهنگی و ارتباطات بین‌الملل به ریاست مدیرکل ارشاد استان تشکیل شده است و شهرداری مشهد مسئول ستاد شهری آن است تاکید کرد: استانداری  و دیگر دستگاه‌های استانی در حد توان تلاش و همکاری خود را داشته‌اند، اما متاسفانه باوجود آنکه مشهد ۲۰۱۷ یک رویداد ملی است اقدام مناسبی از سوی مسئولان کشوری ندیده‌ایم.

جانشین شهردار مشهد در ستاد مشهد ۲۰۱۷ مشهد با اشاره به اینکه در حوزه عمرانی، خدمات شهری، فرهنگی و بین‌الملل برنامه‌های ویژه‌ای دارد بیان کرد: سال ۲۰۱۷ نقطه شروعی برای رسیدن به مشهد شهری جهانی خواهد بود.

عنابستانی با اشاره به نقش مردم در رویداد بزرگ مشهد ۲۰۱۷ گفت: مدل نقش مردمی را در بحث پایتخی فرهنگی جهان اسلام قائل هستیم که شامل خود مردم و تشکل‌های مردمی و مردم‌نهاد بوده است و همه‌ چیز باید در شان این پایتخی بوده و امام رضا(ع) پسند باشد و هنوز ساختاری که مردم اعم از زائر و مجاور احساس کنند که می‌توانند در رویداد بزرگ مشهد ۲۰۱۷ نقش‌آفرین باشند شکل نگرفته است و باید تبیین فرصت‌های پایتختی فرهنگی جهان اسلام را داشته باشیم و با همفکری مسئولان و نخبگان کاری کنیم که مردم بیشتر در صحنه حاضر شوند که این جلسه در ۱۵ بهمن ماه برگزار می‌شود.

وی افزود: به دنبال میزبانی و تقدیر از ۵۰ هزار نخبه در سال ۲۰۱۷ با همکاری آستان قدس رضوی در مشهد هستیم شهرداری مشهد در حوزه ارتباطات بین‌الملل اقدامات زیادی داشته که یکی از آن‌ها نشست احیا جاده ابریشم با دانشگاه فردوسی مشهد بود و احیا این جاده کمک زیادی به احیا اقتصادی منطقه خواهد کرد.

قائم مقام شهردار مشهد ادامه داد: اجلاس جوانان نخبه جهان اسلام با حضور ۴۰ کشور مسلمان از دیگر اقدامات صورت گرفته بود و تمرین خوبی برای کارهای بین‌المللی جدی‌تر بود.

عنابستانی با اشاره به اینکه اجلاس فرهنگی جهان اسلام در اسفند ماه امسال برگزار می‌شود تصریح کرد: در اردیبهشت ماه سال آینده هم اجلاس شهرداران جهان اسلام در پایتخت فرهنگی جهان اسلام برگزار می‌شود و به دنبال آن هستیم تا دبیرخانه دائمی آن را در مشهد تشکیل دهیم.

وی تاکید کرد: سامانه ۱۳۷ شهرداری در سال ۲۰۱۷ به سامانه‌ای بین‌المللی با زبان‌های بین‌المللی تبدیل خواهد شد و می‌تواند راهنمای خوبی برای زائران باشد.

جانشین شهردار مشهد در ستاد مشهد ۲۰۱۷ با بیان اینکه برنامه‌ هفته‌های مشهد در ۱۰ شهر اسلامی جهان برگزار می‌شود که اولین برنامه آن در شهر حیدرآباد هندوستان بود خاطرنشان کرد: مشهد بیشترین زائر و گردشگر مذهبی جهان را دارد و جایزه بین‌المللی گوهرشاد با نگاهی به سبک زندگی اسلامی در شهرداری مشهد را داشتیم که به هنرمندان برتر اهدا شد.

عنابستانی گفت: نمادهای معماری پایتخت فرهنگی جهان اسلام با محوریت مسجدها، اعطای جایزه به روزنامه‌نگار برتر، جشنواره بین‌المللی نقاشی مشهد، توجه ویژه به موضوع فلسطین به عنوان دغدغه مشترک جهان اسلام، برگزاری کنگره معرفی چهره‌های مشهور جهان اسلام، احیاء تمدن بزرگ اسلامی با اندیشه‌های مقام معظم رهبری، شکل‌گیری موزه بزرگ تمدن اسلامی و غیره از دیگر برنامه‌های شاخص شهرداری مشهد در سال ۲۰۱۷ است.

وی با اشاره به اینکه در مناسبت‌های ملی و مذهبی خاص سال ۲۰۱۷ برنامه‌های ویژه‌تری داریم افزود: در ایام خاص سال به اندازه جمعیت شهر مشهد در این شهر مقدس زائر داریم و در سال ۲۰۱۷ برنامه‌هایی با مشارکت آستان قدس رضوی برای زائران غیرایرانی داریم که یکی از زمان‌های ویژه و ثمربخش آن در ایام دهه کرامت خواهد بود و در نظر داریم تا برنامه‌های طرح زیر سایه خورشید در بیش از ۵۰ کشور جهان در ایام دهه کرامت برگزار شود.

قائم مقام شهردار مشهد با بیان اینکه وضعیت ترافیکی مشهد شایسته این شهر نیست گفت: باید فکری در جهت رفع این مشکل در هسته مرکزی شهر شود و شهردار مشهد با افزایش خطوط قطار شهری راهکاری برای رفع این معضل داشت و در این راستا فاز اول خط ۲ قطار شهری مشهد در دهه فجر و فاز دوم و تکمیلی آن در اردیبهشت ۹۶ با حضور شهرداران جهان اسلام افتتاح می‌شود همچنین حفاری خط ۳ تا پایان دوره فعلی مدیریتی شهرداری مشهد به پایان می‌رسد و احداث جاده‌ها و زیباسازی معابر شهری و جاده‌ای استان در مسیرهای منتهی به مشهد و غیره از دیگر اقدامات صورت گرفته بوده است و بازار سرشور نوسازی و بهسازی می‌شود.

عنابستانی با اشاره به اینکه خراسان تاثیر ویژه‌ای در جهان اسلام دارد و بیش از ۷۰ درصد نخبگان علمی، فرهنگی، هنری و غیره از خراسان هستند تصریح کرد: اگر رسانه‌ها تحقق خواسته‌ها، رفع دغدغه‌ها و استفاده از فرصت‌ها را از دولت مطالبه نکنند کم‌کاری کرده‌اند و رئیس جمهور ۴۰ روز قبل رویداد بزرگ مشهد ۲۰۱۷ به مشهد آمد و ۳ روز در این شهر بود اما صحبتی از موضوع مشهد ۲۰۱۷ نکرد و دیداری با عوامل این رویداد نداشت و بودجه لازم این رویداد محقق نشد که به واقع چنین اقداماتی توهین به مشهد است و باوجود آنکه اعلام می‌شود ۱۰ درصد بودجه استانی به موضوع مشهد ۲۰۱۷ اختصاص یافته است اما باید بگویم که در این رابطه یک ریال هم تزریق نشده است.

وی با اشاره به اینکه مشهد منابع و منافع ویژه‌ای دارد و باید همگان از مسئولان مطالبه‌گری داشته باشیم تاکید کرد: اگر سکوت کنیم کوتاهی و کم‌کاری کرده‌ایم و باید خوشنودی امام رضا(ع) و مردم را مقدم بر خوشنودی اشخاص و جناح‌ها بدانیم.

جانشین شهردار مشهد در ستاد مشهد ۲۰۱۷ بیان کرد: اقتصاد مشهد در رشد اقتصاد کشور و دنیا تاثیر می‌گذارد و این شکوفایی در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و غیره هم موثر است و مشهد می‌تواند به قطب گردشگری حلال تبدیل شود.

عنابستانی گفت: درباره ساخت موزه تقریب مذاهب در مشهد جلسه‌ای با آیت‌الله اراکی، ولایتی و مسئولان آستان قدس رضوی داشتیم که منتظر جمع‌بندی و نتایج نهایی آن هستیم.

وی افزود: موضوع پایتختی جهان اسلام باید به‌گونه‌ای باشد که پس از سال ۲۰۱۷ در عمل باقی بماند و مداوم باشد و تنها به این سال ختم نشود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × چهار =

دکمه بازگشت به بالا