خراسان

انتقال ۳۳ هزار شئ تاریخی از موزه ملی ایران به موزه بزرگ خراسان

زارع صفت

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌رضوی گفت: سال گذشته ۳۳ هزار شئ تاریخی از موزه ملی ایران به موزه بزرگ مشهد منتقل شده است.

حسین زارع‌صفت در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهد مقدس اظهار داشت: مشهد همیشه میزبان زائر است و ما همیشه خود را چه در بخش حمل و نقل، چه اقامتی و خدمات عمومی آماده می‌بینیم، در همین راستا نیز ستاد تسهیلات و خدمات سفر در میراث فرهنگی و گردشگری تشکیل شده و ریاست این ستاد در استان برعهده استاندار است که در آن کمیته‌های یازده گانه‌ای تشکیل شده است.

وی افزود: مشهد مهیا و آماده پذیرش و میزبانی مسافران و زائران است و شهرستان‌های مسیر که می‌توانند مقصد و یا توقف‌گاه مسافران باشند نیز آمادگی کامل دارند.

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌رضوی با اشاره به توسعه بوم گردی در استان خراسان رضوی تصریح کرد:  مردم ما در کنار گردشگری مذهبی و محلی باید به موضوعات گردشگری و بوم گردی نیز توجه کنند، توسعه بوم گردی و گردشگری  موضوعی مانند گردشگری طبیعت، گردشگری فرهنگی، گردشگری غذا، کویرنوردی می‌تواند مکمل گردشگری زیارت باشد و ماندگاری زائر و مسافر را بیشتر کند و از طرفی جاذبه بیشتری فراهم کند.

وی عنوان کرد: از سال گذشته در کنار بوم گردی واحدهای بوم اقامتی را نیز در دستور کار قرار دادیم به طوری که بخشی از روستاها و شهرهای استان مانند گناباد نیشابور خلیل آباد، تربت جام و خواف تبدیل به مقصد گردشگری شده‌اند.

زارع‌صفت بیان کرد:جشنواره‌‎های زیارت موضوع دیگری است که برای دهه کرامت تقویت شده و به نوعی کمک به طرح زیارتی مبدا به مبدا است که شامل سفر گروهی زائران و مجاوران است ضمن اینکه تخفیفات ویژه واحدهای اقامتی و برنامه‌های فرهنگی ار نیز در این طرح در نظر گرفته‌ایم.

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌رضوی افزود: جاده ولایت از بحث‌های جشنواره موضوعی و خود مقصد و محور گردشگری است و هماهنگی شهرستان‌های واقع در مسیر و گردشگری مسیر هجرت تاریخی امام رضا(ع) و مقدمات ثبت ملی مسیر را به عنوان یک امر دنبال می‌کنیم و بسیاری از موضوعاتی که مکمل زیارت هستند و خود قابل پرداختن به طور ویژه هستند.

وی با اشاره به فعالیت دفاتر مسافرتی در سه بخش خدمات هواپیمایی، خدمات مسافرتی و دفاتر زیارتی اظهارداشت: آژانس‌های دفاتر خدمات سفر آژانس‌های تهیه بلیت نیستند بلکه سه مجور می‌توانند داشته باشند مجور بند «الف» هواپیمایی که به منظور فروش بلیت، بند «ب» خدمات مسافرتی که کار تورگردانی و رزرو اقامت را برعهده دارند و بند «ج» حج و زیارت است.

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌رضوی گفت: دفاتر خدمات مسافرتی افراد حرفه‌ای هستند که خدمات گردشگری دارند و تابع شرایط بازار هستند و باید در حوزه خدمات‌رسانی کار کنند و به جای خروج گردشگر ورود گردشگر داشته باشند و به طور ویژه روی ورودی گردشگر به ایران کار می‌کنند.

زارع‌صفت تصریح کرد: مردم به دنبال قیمت مناسب، پشتوانه رفتاری، تنوع و جاذبه هستند از همین رو در میراث فرهنگی به دنبال جریان سازی، خط شکنی و ارائه ایده هستیم؛ به همین منظور قطار مشاهیر و قطار گردشگران خارجی را راه اندازی کردیم تا بخش خصوصی پای کار بیاید؛ چرا که معتقدیم این حرکت‌ها به گردشگری استان و ماندگاری مسافر کمک می‌کند ضمن اینکه مردم مشهد خود نیازمند گردشگری هستند و با ورود بخش خصوصی موضوع گردشگری و بوم گردی را می‌توانیم در بین مردم مشهد افزایش دهیم.

وی درباره وضعیت موزه بزرگ خراسان عنوان کرد: بخش اول موزه که سال گذشته افتتاح شد و بخش دوم نیز راه‌اندازی شده اما بخش اعتباری و نرم افزاری، مطالعه و طراحی ،تهیه بار محتوایی نیز مهم است چرا که موزه بزرگ خراسان نقطه سقل مراسمات و بزرگداشت‌‎ مشاهیر خواهد بود.

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌رضوی با بیان این مطلب که سال گذشته 33 هزار شی تاریخی از موزه ملی ایران به موزه بزرگ مشهد منتقل شده است گفت: در حال حاضر این  33 هزار شیء در گنجینه موزه بزرگ خراسان نگهداری می‌شود و با توجه به ماموریت موزه که مرتبت با فرهنگ و تاریخ تمدن خراسان است رونمایی می‌شود وامیدواریم بتواند کمک کند موزه خراسان به موزه‌ای منطقه‌ای تبدیل شود.

زارع‌صفت بیان کرد: هنوز ساختار موزه بزرگ به تصویب نرسیده، به همین دلیل نتوانسته‌ایم ردیف بودجه جداگانه‌ای برای آن جذب کنیم و در حال حاضر بودجه آن در ذیل استان تعریف شده و ردیف بودجه جداگانه‌ای ندارد.

وی با بیان این مطلب که اقدام به معرفی، شناسایی و ثبت در یک بنای قدیمی و تاریخی در کنار ضوابط و مقررات باید مورد توجه قرار گیرد افزود: متاسفانه وارد یک محدوده تاریخی می‌شویم اما حریم رعایت نمی‌شود و ساخت‌و‌سازها شکل می‌گیرد و ساختمان‌های مسکونی به تجارتی و اقامتی تبدیل می‌شود و در این زمینه سال‌های زیادی است که مشهد روزهای خوبی نداشته و اگر نمی‌توانیم جبران مافات کنیم حداقل از آنچه که امروز هست آن را نابود‌تر نکنیم.

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در قالب مشهد 2017، سازمان ملی مسکن و وزارت مسکن توجه به بحث تاریخی را قبول کرده است و شهرداری بحث تملک را پیگیری خواهد کرد ما نیز در صورت تملک و شرایط بودجه‌ای مناسب برای ترمیم و مرمت کار می‌کنیم و امسال چند پروژه را استارت زدیم مانند هتل پارس به عنوان نخستین هتل در مشهد و در مجموع محور ارگ را نگه داشتیم و محور اصلی 2017 است و این محور زنده سازی می‌شود.

زارع‌صفت اظهار داشت: خانه ملک، ساختمان دارایی و هلال احمر، بانک ملی و هتل پارس، باغ ملی همه محور تاریخی هستند در این منطقه و آرزوی ماست که بافت تاریخی مشهد حفظ شود تا نام‌های قدیمی مانند محله چهار باغ، محله عنبران در تاریخ گم نشوند ضمن اینکه شورای عالی شهرسازی ورود پیدا کرده به بافت تاریخی حرم و بافت تاریخی واجد شرایط مشهد باید حفظ شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + پانزده =

دکمه بازگشت به بالا