مشهد

انحصار تولید جدیدترین نسل گیت‌های ضدسرقت جهان به نام ایران

مخترع فعال در مشهدمقدس به همراه تیم تحقیقاتی‌اش موفق به اختراع جدیدترین نسل گیت‌های ضدسرقت جهان شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، جامعه بشری و تکنولوژی‌ها و نوآوری‌ها هر روزه در حال پیشرفت است. این تکنولوژی‌ها و نوآوری‌ها اگر متناسب با نیاز‌های بشری نباشند، در واقع بدون کارایی و بیهوده هستند.

در اکثر مواقع مهم‌تر از داشتن یک طرح جدید، ثبت آن به عنوان اختراع یا طرح صنعتی است اما باید بدانیم که داشتن یک اختراع یا طرح صنعتی تا زمانی که ما اقدام به تجاری‌سازی اختراع نکنیم، نه تنها برای ما منفعتی ندارد بلکه دارای هزینه‌هایی هم برایمان است.

اندیشمندان و پژوهشگران جوان زیادی در شهر مشهدمقدس و استان خراسان رضوی مشغول به فعالیت در حوزه اختراعات هستند که تنها خواسته آنها حمایت حداقلی است.

محمدمهدی عرب؛ متولد ۱۰ فروردین سال ۶۳ در شهر بهشهر استان مازندران است که در سال ۸۲ در رشته برق گرایش مخابرات وارد دانشگاه آزاد مشهد شد که توانست چهار اختراع خود با تلاش و پشتکار  از مرحله ایده به مرحله تجاری‌سازی برساند و معتقد است مخترعان اگر به این مرحله از اختراع خود نرسند هم خودشان ضرر کرده‌اند و هم در حقیقت محصولی که ساخته‌اند مورد استفاده جامعه قرار نگرفته و کار ابتر می‌ماند.

وی قبل از ورود به دانشگاه در مقطع دانش‌آموزی اختراعات مختلفی داشته و به گفته خودش با ورود به دانشگاه به طور جدی وارد بحث اختراع شده است.

عرب می‌گوید: در سال ۸۶ به همراه دوستان دانشگاهی خود روی گیت‌های ضدسرقت فروشگاهی که نیاز مبرم کشورمان بود کار کردیم. این گیت‌ها از چین وارد کشورمان می‌شد که مورد رضایت بسیاری از مشتریان قرار نگرفت لذا به طور جدی به تولید و ساخت این گیت‌ها ورود پیدا کردیم و در سال ۸۷ با ایجاد شرکتی کالای خود را به ثبت اختراع رساندیم.

وی ادامه می‌دهد: وقتی مرحله ثبت اختراع را پشت سر گذاشتیم به دنبال این بودیم که وارد مرحله تجاری‌سازی شویم و این محصول را به تولید انبوه برسانیم بنابراین به دنبال جذب سرمایه بودیم و وارد پارک علم و فناوری شدیم؛ در سال اول ورود خود پارک علم و فناوری مکانی برای کار تولید در اختیار ما قرار داد و همچنین به ارائه حدود ۳۰ میلیون تومان وام از ما حمایت مالی به عمل آورد.

این مخترع جوان ادامه داد: قبل از اینکه وارد پارک علم و فناوری شویم نمونه‌هایی از گیت‌ها را تولید و در چند فروشگاه نصب کردیم تا نظر پارک را به خود جلب کردیم و آنجا بصورت جدی و کارگاهی کار تولید را آغاز کردیم.

وی بیان داشت: سه اختراع دیگر ما که به ثبت رسید در حوزه همین گیت‌های ضد سرقت بود به طوری که بعد از اختراع گیت یک الگوریتم آنتی‌نویز طراحی کردیم که دستگاه در فروشگاه‌های پرنویز عملکرد خود را به درستی انجام دهد. قبل از ساخت چنین محصولی با این قابلیت؛ گیت‌های وارداتی تحت تاثیر صدا در فروشگاه‌ها از کار می‌ا‌فتادند. در حقیقت این گیت‌های وارداتی مطابق شرایط فروشگاه‌های ما مخصوصا فروشگاه‌های کوچک نبود.

عرب بیان داشت: در سال ۸۹ برای اینکه بتوانیم کل شهر را از این اختراع خود پوشش دهیم دفتر فروشی را در تهران تاسیس کرده و محصولمان را در نمایشگاه به عموم مردم معرفی کردیم. در اختراع سوم دستگاه غیرفعال ساز لیبل را تولید کردیم؛ این محصول یک غیرفعال ساز AM در فرکانس ۵۸ کیلوهرتز است  که با اطمینان بالایی لیبل را بدون ایجاد تماس با سطح و از فاصله ۱۰ سانتی متری، توسط امواج الکترومغناطیسی، غیر فعال می‌کند.

این مخترع عنوان داشت: فرکانس کاری گیت فروشگاهی AM حدود هزار مرتبه کمتر از گیت فروشگاهی RF است، کمتر بودن فرکانس کاری یک مزیت و یک عیب برای این تکنولوژی نسبت به تکنولوژی RF رقم زده است.

با کاهش فرکانس ضریب نفوذ بر روی فلزات بیشتر می‌شود لذا گیت فروشگاهی AM عملکرد بهتری نسبت به گیت فروشگاهی RF در کاربری‌هایی که دارای اجناس فلزی یا مشتقات فلز مانند فروشگاه‌های لوازم جانبی موبایل، فروشگاه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی دارد، اما با کاهش فرکانس کاری این مسئله خود را بیشتر نمایان می‌کند و آن هم نویزپذیری در گیت‌های فروشگاهی AM بیشتر است لذا گیت فروشگاهی AM تداخل و نویز بیشتری از محیط اطراف خود می‌گیرد. گیت فروشگاهی AM به راحتی می‌توانند در مجاورت هم کار کنند و بر روی هم تداخل ایجاد نمی‌کنند.

وی ادامه داد: البته عدم تداخل برای گیت‌های تولیدی هرکارخانه با هم متفاوت است. اما متاسفانه تنوع تگ فروشگاهی در تکنولوژی AM بسیار کمتر از تکنولوژی RF است.

وی به اختراع چهارم خود اشاره کرد و گفت: این اختراع گیت RM است که ترکیبی از تکنولوژی‌های گیت RF و گیت AM می‌باشد و افتخار اولین و تنها تولیدکننده تکنولوژی گیت RM در جهان را به نام ایران ثبت نمود و مورد استقبال هایپرمارکت‌ها و فروشگاه‌ها قرار گرفت و الان ثبت اختراع بین‌المللی آن در حال انجام است.

عرب افزود: ما در نمایگشاه امنیت در دبی این دستگاه را معرفی کردیم و مورد استقبال و شگفتی بازدید کننده  از سراسر دنیا قرار گرفت.

وی مرحله تجاری‌سازی را عمده‌ترین مشکل مخترعین دانست و گفت: ۷۰ درصد اختراع مربوط به تجاری سازی و تولید انبوه محصول و بردن آن به سمت بازار است. است. ما برای اختراعات خود با شکست‌هایی روبرو شدیم و هزینه‌های زیادی را متقبل شدیم که به ما برگشت داده نشد، اما هیچ وقت ناامید نشدیم و به راه خود برای رسیدن به هدف ادامه دادیم.علاوه بر این چهار اختراع، اختراعات زیادی داشتیم که به دلیل بوروکراسی‌های اداری و موانع زیاد در این راه به دنبال ثبت آن نرفتیم  که ۷۰ درصد اختراع تجاری سازی و بردن ان به سمت بازار است.

باید گفت؛ بسیاری از مردم تصور می‌کنند که داشتن یک ایده جدید یا یک تصویر کلی از محصولی جدید برای کسب سودی قابل توجه کافی است، اما باید دید که آیا این ایده خام قابلیت تجاری سازی و ورود به بازار را دارد یا خیر. تجاری‌سازی اختراع یا فناوری نقشی بسیار حیاتی در توسعه اقتصادی ایفاء می‌نماید.

حمایت تنها در پرداخت کمک‌هزینه و یا پشتیبانی مالی خلاصه نمی‌شود بلکه مهمترین تسهیل برای یک مخترع که کالایی کاربردی را اختراع کرده، فراهم‌کردن بستر مناسب برای ورود به عرصه تولید است. به عبارت دیگر در حوزه اختراعات، هدف اصلی رسیدن از ایده به تولید و در نهایت ثروت‌آفرینی از راه ورود به تجارت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − شش =

دکمه بازگشت به بالا