مشهد

اُفت محسوس کیفیت در نمایشگاه صنایع غذایی مشهد/ جاذبه مردمی پائین نمایشگاه

چهاردهمین نمایشگاه صنایع غذایی،نان،شیرینی،شکلات،نوشیدنی،لبنیات و صنایع وابسته-قائمشهر

نمایشگاه صنایع غذایی در حالی در مشهد به پایان رسید که افت کیفیتی این نمایشگاه نسبت به دوره‌های قبلی محسوس بود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، همه‌ساله در مشهد نمایشگاه صنایع غذایی برگزار شده و تعدادی از شرکت‌ها و یا نهادهای مختلف در آن شرکت می‌کنند که امسال نیز این نمایشگاه با عنوان هفدهمین نمایشگاه صنایع‌غذایی مشهد از 4 شهریور ماه در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد.

برگزاری این نمایشگاه با توجه به اینکه بخش زیادی از صنایع غذایی در خراسان‌رضوی مستقر بوده و غالب صنعت به این شاخه ارتباط دارد به نوعی الزام است، اما اینکه تا چه حد این موضوع توانسته تأثیرات مناسب به همراه داشته باشد موضوعی است که نیاز به بحث و بررسی دارد.

خبرنگار تسنیم در خراسان‌رضوی بازدید میدانی از این نمایشگاه داشته و با تعدادی از بازدیدکنندگان و مسئولان غرفه گفت‌وگو داشته است.

در ابتدای ورودی که بیشتر شرکت‌های ماشین‌آلات صنایع‌غذایی مستقر بوده سالن اصلی و یا همان فردوسی نیز به تجهیزات، ماشین‌آلات و صنایع جانبی صنایع‌غذایی اختصاص داده شده بود و بخشی از ابزار و ادوات تولید و یا شرکت‌های فعال در بخش بسته‌بندی در این سالن مستقر شده بودند سالن بعدی یعنی سالن مشاهیر نمایشگاه بین‌المللی معروف به سالن ستاره در اختیار شرکت‌های تولیدکننده صنایع غذایی و انجمن‌های وابسته به آنها داده شده بود بیشترین تراکم جمعیت در این بخش وجود داشت.

نبود متخصص

مسئول یکی از غرفه‌های این نمایشگاه که شرکت آنها در حوزه روغن‌کشی فعالیت داشت در پاسخ به اینکه سطح نمایشگاه امسال را چگونه ارزیابی می‌کند، تصریح کرد: سطح نمایشگاه امسال بسیار ضعیف بود در تمام مراجعاتی که به غرفه ما انجام شد حتی یک متخصص ندیدم بیشتر آن‌ها افرادی بودند که تنها برای سرگرمی و یا امتحان‌کردن محصولات غذایی به این نمایشگاه آمده بودند.

وی ادامه داد: ماه گذشته در مشابه همین نمایشگاه در نیشابور شرکت داشتم اما سطح کیفی برگزاری آن بالاتر بود و توانستیم با برخی از افراد که در حوزه‌های جانبی صنعت غذا فعالیت داشتند همکاری‌هایی را آغاز کنیم که متأسفانه این اقدام امسال صورت نگرفت.

ساعات و تعداد روز بیشتر

یکی از مسئولان غرفه‌های دیگر این بخش با اشاره به مشکلاتی که در این نمایشگاه وجود دارد، گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات این نمایشگاه این بوده که فرصت آن بسیار کوتاه است باید یک یا 2 روز بیشتر زمان به شرکت‌ها داده شود در این فاصله زمانی کمتر کسی می‌تواند خود را به صورت کامل به تمام جامعه هدف خود ارائه دهد.

وی افزود: همچنین با توجه به قرار گرفتن در فصل تابستان و طولانی بودن روزها بهتر این است که زمان‌های آن بیشتر با ساعاتی که مردم بیرون می‌روند هماهنگ باشد چراکه در فاصله زمانی نامناسب عملا برگزاری نمایشگاه فایده ندارد.

بخش مردمی و تفریحی

محسن جلیلیان یکی از بازدیدکنندگانی است که از این نمایشگاه بازدید می‌کرد و در پاسخ به پرسش من در مورد کیفیت برگزاری نمایشگاه گفت: غذا یکی از مقولات جذاب برای مردم بوده و باید به جز دیدگاه تخصصی و تجاری به آن به شکل نوعی اقدام فرهنگی نیز نظر داشت و هم‌اکنون دیده می‌شود که شرکت‌ها تنها به ارائه محصولات و یا ماشین آلات خود می‌پردازند و این برای افراد غیرمتخصص جالب نیست.

وی افزود: اگر این امکان وجود داشت که جشنواره طبخ غذا و یا غرفه‌های غذای محلی نیز در این نمایشگاه وجود داشت استقبال از آن بیشتر شده و مردم عادی نیز با محصولات شرکت‌های غذایی آشنا می‌شدند.

هر سال کمتر از سال پیش

کاظم نیک کار مسئول غرفه کارخانجات لبنی آستان قدس رضوی نیز در همین زمینه با اشاره به اینکه هدف اصلی این واحد از شرکت در نمایشگاه صنایع غذایی معرفی محصولات جدید است، گفت: تعداد بازدیدکنندگان امسال از سال‌های گذشته بسیار کمتر بوده و این نمایشگاه از نظر کیفی با افت مواجه بوده است.

وی ادامه داد: هدف اصلی برای ما این است که مردم را با دادن نمونه با محصولات جدید خود آشنا کنیم اما در این حوزه شاید فروش واقعی به علت مشکلات اقتصادی مردم به وجود نیاید.

نقطه نظرات آورده شده در این بخش به نوعی می‌تواند برای بهبود وضعیت برگزاری آن در سال آینده کمک دهنده باشد البته باید در نظر داشت که این نمایشگاه با وجود تمام کاستی‌هایی که شاید در آن وجود دارد نکات مثبتی نیز وجود داشت از جمله اینکه چند غرفه در مورد محصولات ارگانیک در این نمایشگاه وجود داشت که در برخی از آنها اساتید این بخش از کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا حضور داشتند و افراد را در مورد محصولات راهنمایی می‌کردند.

با این حال در استانی که به نوعی قطب تولید محصولات غذایی در کشور هم برای مصرف داخلی و هم در حوزه صادرات است توقع می‌رود که نمایشگاهی قوی‌تر و با امکانات بیشتر برگزار شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × دو =

دکمه بازگشت به بالا