ایستگاه راه‌آهن شهر مشهد در فهرست آثار ملی به ثبت رسید

زارع صفت

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌رضوی از ثبت ایستگاه راه‌آهن مشهد در فهرست آثار ملی و ضرورت ایجاد موزه تخصصی راه آهن خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس،به‌نقل از اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌رضوی، حسین زارع‌صفت اظهار داشت: با انجام نشست مشترک بین سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و وزارت راه و شهرسازی به‌منظور «ثبت در مقیاس جهانی میراث صنعتی راه‌آهن قدیمی ایران از شمال تا جنوب» راه برای ثبت ملی ایستگاه راه‌آهن مشهد که مشحون از خلاقیت‌های مهندسی و ارزش‌های فرهنگی تاریخی و تکنولوژیکی است، هموار شد.

وی افزود: معماری شهر مشهد به لحاظ سابقه تاریخی آن به طور عمده متوجه ابنیه حرم مطهر و بافت پیرامونی آن بوده است. اما معدود آثار متعلق به جریان‌های معماری معاصر نیز ارزش توجه کارشناسانه را طلب می‌کند که در میان این ارزش‌های معماری، ایستگاه راه‌آهن شامل ساختمان اصلی، نماد میدان و محوطه متعلق به آن از شاخص ترین آن‌ها محسوب می‌شود.

زارع صفت تصریح کرد: ساخت ایستگاه راه‌آهن مشهد از سال ۱۳۱۸ هجری شمسی و در زمان حکومت رضاخان آغاز شده و تا سال ۱۳۲۰ شمسی که قوای متفقین به ایران وارد شدند، ادامه داشت اما بعد از آن عملیات اجرایی تا سال ۱۳۲۹ متوقف ماند تا اینکه ساختمان ایستگاه راه‌آهن به دستور پهلوی دوم توسط معماران ایرانی حیدر غیایی، عبدالعزیز فرمانیان، محسن فروغی و یک معمار فرانسوی به نام فرناند پویون طراحی شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌رضوی عنوان کرد: ساختمان اصلی ایستگاه در زمینی به مساحت ۱۲۰۰۰ متر مربع ساخته شده ترکیب کلی فضای آن و ساختار مستطیلی پلان و نمای کلاسیک با ستون‌های منظم و پوشش منحنی یادآور آثار برجسته دوران بعد از جنگ جهانی در اروپاست. از طرفی وجود کتیبه معقلی بر روی ستون‌های میانی و فضای داخلی آن را به معماری اسلامی نزدیک کرده است.

وی خاطر نشان کرد: به دلیل وجهه معنوی و زیارتی شهر مشهد، از همان آغاز، راه آهن برای زائران و مجاوران سرشار از خاطرات سفر و گردشگری بوده و در روزهای دفاع مقدس مردم ایران، راه آهن مشهد مکانی مهم برای اعزام رزمندگان و بسیجیان به‌سوی جبهه‌های جنگ بود.

زارع‌صفت با بیان اینکه ایستگاه راه‌آهن مشهد و امتداد آن از ارزش های بسیاری برخوردار بوده است افزود: به دلیل غنای تاریخی، اجتماعی، فرهنگی و به‌ویژه ارتباط ریلی با کشورهای همجوار و مسیر راه ابریشم، شاخص‌های این اثر برای ثبت در فهرست ملی بوده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی خراسان‌رضوی افزود: با وجود اینکه نزدیک به یک قرن از عمر راه‌آهن مشهد سپری می‌شود، مدیریت راه آهن مشهد و مجموعه کارشناسان آن اهتمام ویژه‌ای به‌منظور حفظ کالبد معماری ساختمان ایستگاه و ابزار و تجهیزات مرتبط با آن از خود نشان داده‌اند که در نهایت وجود ابزار و لوازم و لوکوموتیوهای قدیمی در مجموعه راه‌آهن و اهمیت آن حاکی از ضرورت ایجاد موزه تخصصی راه آهن است.

نوشته های مرتبط

نظری بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + 8 =