خراسان

بازار بهار| “تمیزکاری پرهزینه”؛ اینجا خانه تکانی از خرید عید “پُرخرج‌تر” است

مشهد ـ بازار بهار| "تمیزکاری پرهزینه"؛ اینجا خانه تکانی از خرید عید "پُرخرج‌تر" است

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، این روزها چه جمله‌هایی را  بیشتر می‌شنوید؟ “همه چیز گران شده”، “دیگر عید رنگ و بوی سابق را ندارد”، “اصلاً نمی‌توان پا به بازار گذاشت” و سایر جملاتی با همین مفاهیم بیشترین جملاتی هستند که این روزها رد و بدل می‌کنند و گاهی برخی از آنها به صورت واضح مصداق پیدا می‌کنند. 

به روشنی به خاطر دارم که اگر در همین تاریخ نگارش این گزارش در ۶ سال قبل قصد رفتن از محل کار به خانه را داشتم از شدت ترافیک در خیابان‌ها، زمان آن حداقل به ۲ برابر معمول افزایش پیدا می‌کرد چراکه خیابان‌های شهر مشهد مملو از افرادی بودند که برای خرید شب عید به خیابان‌ها می‌آمدند اما حالا اینگونه نیست.

بعد از خریدهای واجب برای هر عید نوروز، یکی از مواردی که قیمت آن در ایام عید افزایش پیدا می‌کند؛ خدمات مورد نیاز در این ایام است؛ تعداد زیادی از قالی‌شویی‌ها، خشکشویی‌ها و شرکت‌های نظافتی قیمت خدمات خود را بالا برده‌اند به گونه‌ای که برای مردم تعجب‌آور شده است.

جعفر.آ؛ مدیر یکی از مجتمع‌های مسکونی است و در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم می‌گوید: سابق بر این هزینه نظافت راه پله و حیاط در ساختمان ما در حدود ۵۰ هزار تومان بود اما حالا به حدود ۸۰ هزار تومان رسیده و در واقع به صورت عینی شرکت‌های خدماتی از نیاز مردم به نیروهای آنها سواستفاده می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: البته این میزان افزایش چون در تعداد واحدهای ما تقسیم می‌شود افزایش آن زیاد به چشم نمی‌آید، اما برای ساختمان‌هایی که تعداد افراد ساکن در آنها کم است این افزایش کاملاً محسوس بوده و جدای از قیمت آن، اینکه از نیاز مردم سوءاستفاده می‌شود برای خود من به شخصه دردناک است.

افزایش ۲۰ درصدی قیمت خدمات نظافتی

برای اینکه مطلع شوم که یک تمیز شدن منزل در شب عید برای یک مشهد چه قدر خرج برمی‌دارد به جاهای مختلفی که خدمات ویژه این شب‌ها را انجام می‌دهند تماس گرفتم, یکی از این شرکت‌ها موسسه خدمات نظافتی منزل بود که سابق بر این نیز از خدمات آنها استفاده کرده بودم و فردی که جواب تلفن را داد در پاسخ به اینکه قیمت یک کارگر به ازای ۸ ساعت کار چند است گفت: ۶۰ هزا تومان با احتساب زمان غذا و نماز که در مجموع ۷ ساعت کار مفید انجام می‌شود.

این مسئله برای من تعجب آور بود چراکه در حالت معمول قیمت یک نیروی خدماتی در ازای ۷ ساعت کار مفید و نهار و نماز  بین ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان بوده و این به معنی حداقل ۲۰ درصد افزایش قیمت این نوع از خدمات در اسفندماه امسال است.

شستن فرش ۱۲ متری ۳۰ هزار تومان

برخی از خدمات دیگری که در این روزها انجام می‌شود؛ شست‌وشوی فرش و مبلمان در منزل با دستگاه‌های ویژه است که در این روزها قیمت این خدمات در شهر مشهد به ازای هر فرش ۱۲ متری ۳۰ هزار تومان به ازای هر دست مبلمان ۷ نفره در حدود ۵۰ هزار تومان است. 

به این معنی که اگر در یک خانه متوسط که ۳ فرش در آن وجود دارد و یک دست مبل چنین خدماتی مورد نیاز باشد باید ۱۴۰ هزار تومان هزینه پرداخت شود.

شست‌وشوی پرده با قیمت نامشخص 

اگر جزو آن دسته آدم‌های خوش فکری باشید که در حدود بهمن‌ماه پرده‌های منزل خود را برای شست‌وشو باز کرده و به خشکشویی برده باشید از این افزایش قیمت ناگهانی در امان مانده‌اید چراکه اگر در حالت عادی شستن و اتو کردن یک پرده با مساحت حدود ۲۵ متر مربع حدود ۴۰ هزار تومان هزینه داشته باشد هم اکنون برخی از قیمت‌های نجومی مانند ۷۰ هزار تومان هم برای آن گفته می‌شود و البته در مناطق مختلف شهر این قیمت‌ها تفاوت دارد.

قیمت خدمات مشخص نیست 
علی باخرد معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به تغییر قیمت اقدامات خدماتی در اسفند ماه می‌گوید: متأسفانه این اتفاق رخ می‌دهد و برخی از موسسات از مردم سوءاستفاده می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: در واقع در این حوزه تنها عرضه و تقاضا است که قیمت‌ها را تعیین می‌کند و چون کالایی نیست که بتوان با تأمین آن قیمت را تعدیل کرد نمی‌توان اقدام ویژه‌ای انجام داد اما در صورت شکایت افراد از خدمات نامناسب و قیمت‌های بالا به شکایت آنها رسیدگی می‌شود.

همه این قیمت‌هایی که گفته شد به غیر از تمیزکاری‌هایی است که در خانه توسط افراد خانواده صورت می‌گیرد و هزینه‌های آنها مانند قیمت مواد شوینده و یا آب و برق مصرفی در میان این همه هزینه‌های دیگر گم می‌شود.

البته اینکه یک خانه‌تکانی برای ورود به سال جدید چه قدر جیب خانواده را خالی می‌کند؛ بستگی مستقیم به نوع انجام آن دارد، اما قدر مسلم از این ارقام برمی‌آید که یک خانه‌تکانی متوسط با استفاده از اقلام عادی گاهاً بیشتر از خرید عید هزینه بر می‌دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × سه =

دکمه بازگشت به بالا