مشهد

بازار بهار| مجوز “فروشِ فوق‌العاده” باید در معرض دید عموم باشد

مشهد ـ بازار بهار| مجوز "فروشِ فوق‌العاده" باید در معرض دید عموم باشد

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، اسفندماه در ایران به معنی شور و اشتیاق برای عید نوروز و آماده‌سازی وسایل استقبال از بهار است و استان خراسان رضوی نیز از این رویه مستثنی نیست.

یکی از بخش‌هایی که همواره در برپایی و چینش بساط نوروز در شهر مشهد مقدس و خراسان رضوی همراهی دارند اصناف و بازاریان هستند که اتفاقا جمعیتی زیادی را نیز در این شهر شامل می‌شوند.

برای اینکه از چگونگی ساز و کارهای تأمین کالا در خراسان رضوی و شهر مشهد مقدس مطلع شویم به سراغ علی غفوری مقدم معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی رفتیم و از وی در مورد چگونگی تأمین کالا، توزیع آنها در بازار و نظارت بر آن پرسش‌هایی داشتیم که مشروح آن در زیر آمده است.

تسنیم: عمده‌ترین روش‌هایی که امسال برای تأمین نیاز شب عید مردم داشته‌اید چه اقداماتی بوده است؟

غفوری مقدم: البته باید در ابتدا این را بگویم که در بازار به هیچ عنوان از نظر وجود کالا مشکلی نداریم و تمام کالاها به میزان مناسب در عرصه توزیع وجود دارد؛ اما برای سهولت دسترسی و رعایت حقوق مصرف کننده به صورت عمده دو راهکار برگزاری جشنواره‌ای فروش و برگزاری نمایشگاه‌ عرضه مستقیم کالا در نظر گرفته شده است.

تسنیم: اگر کالا به اندازه کافی وجود دارد پس به چه علت نمایشگاه عرضه مستقیم کالا برگزار شد؟

غفوری مقدم: برگزاری نمایشگاه‌های عرضه مستقیم در راستای سیاست‌های دولت برای تنظیم بازار در مقاطع خاص رخ می‌دهد؛ ما در دو مقطع از سال برای افزایش درخواست کالاها اقدام به برنامه‌ریزی و برگزاری این دسته از نمایشگاه‌ها می‌کنیم؛ یکی در اسفندماه با عنوان نمایشگاه بهاره و دیگری در شهریورماه با عنوان پاییزه است که در این زمان‌ها همانگونه که شما نیز می‌دانید درخواست برخی از کالاها افزایش پیدا می‌کند.

به ویژه در ایام پایان سال که تقاضای خانواده‌ها بالا می‌رود و لازم است با مدیریت از افزایش قیمت و سواستفاده برخی از افراد پیشگیری به عمل آید.دولت در این زمینه، برنامه‌ریزی‌های زیادی داشته تا بتواند بازار را کنترل کند؛ یکی از این برنامه‌ها برگزاری نمایشگاه‌های عرضه و تأمین کالا است که در راستای تأمین کالا در بازار انجام شده و تجربه نشان داده که این رویداد در این امر موفق و اثرگذار است.

امسال دولت برگزاری نمایشگاه‌ها را به عهده کمیته‌های نمایشگاهی در استان‌ها گذاشته که این کمیته با کسب نظر استانداری به عنوان مسئول کمیته نمایشگاهی در استان ها است اقدام به برگزاری نمایشگاه می‌کند.

در واقع اتاق اصناف محوریت برگزاری این نمایشگاه است و در مورد برگزار شدن و یا نشدن نمایشگاه عرضه مستقیم کالای بهاره در طول چند ماه اخیر چندین بار بحث شده و جمع‌بندی این بود که نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در اسفند ماه در مشهد در یک نقطه یعنی محل نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شود. 

تسنیم: نمایشگاه عرضه مستقیم کالای بهاره هم اکنون در حال برگزاری است و این اتفاق علیرغم تمام مخالفت‌هایی که اصناف با آن داشته‌اند رخ داده چرا تا این حد اصرار به برگزاری این رویداد داشتید؟

غفوری مقدم: نمایشگا‌ه‌های عرضه مستقیم همان طور که گفته شد با محوریت اتاق اصناف برگزار می‌شود و این تنها نمایشگاهی است که مسئولیت آن با اتاق اصناف است به این معنی که نه تنها موافقت این نهاد وجود دارد بلکه همه امور آن توسط همین نهاد و اتحادیه‌های زیرمجموعه آن برگزار می‌شود.

امسال نیز همین اتفاق رخ داده؛ در مشهد بیش از ۱۰۰ اتحادیه داریم؛ حدود ۴۰ اتحادیه از این تعداد حضور مستقیم در نمایشگاه عرضه مستقیم کالا دارند و البته این امکان وجود دارد یک یا چند عدد از اتحادیه‌ها با برگزاری آن مخالف بوده باشند؛ اما نظر جمعی در این حوزه دارای اهمیت بیشتری بوده و مبنای تصمیم‌گیری اجماعی است که در کمیته نمایشگاهی به وجود آمده است.

نکته دوم این است که در برگزاری نمایشگاه‌ها به چند مورد تأکید داریم؛ نخست اینکه بیشتر واحدهای تولیدی و تولیدی صنفی در این نمایشگاه‌ها حضور داشته باشند و اگر هم واحدهای توزیعی در آن حضور دارند واحدهای صنفی مجاز باشند و دیگر اینکه این واحدها با معرفی و تأیید خود اتحادیه مربوطه معرفی می‌شوند و اگر کسی هم به صورت آزاد تقاضای ورود به نمایشگاه را داشته باشد باز هم اتحادیه مربوطه باید آنها را تأیید کند.

در فرآیند برگزاری این نمایشگاه یک کمیته سیاستگذاری و یک کمیته کارشناسی تشکیل می‌شود که کمیته سیاستگذاری اقدامات کلی را ساماندهی می‌کند و کمیته نمایشگاهی پذیرش غرفه‌داران و نرخ‌گذاری کالاهایی که در نمایشگاه عرضه می‌کند را برعهده دارد؛ در این کمیته، نماینده اتحادیه از تمام صنوفی که در نمایشگاه حضور دارند حضور داشته و کالاها توسط کارشناس بررسی و قیمت‌گذاری می‌شود و مبلغ آن صورت‌جلسه و امضا می‌شود و بعد از آن قیمت روی کالا پلمب شده و بعد از این مراحل در اختیار غرفه قرار می‌گیرد و به همین علت است که گفته می‌شود تمام فرآیند با حضور اتحادیه‌ها صورت گرفته و تمام ملاحظات لازم در آن دیده شده است.

در کمیته نمایشگاهی تقاضا برای برپایی نمایشگاه در مکان‌های دیگر نیز وجود داشت اما با بقیه تقاضاها مخالفت شد و علاوه بر این زمان برگزاری آن نیز در دهه دوم اسفند ماه قرارداده شده تا دهه سوم که اوج فعالیت بازار است خود بازاریان بتوانند در آن حضور داشته باشند تجربه هم همواره نشان داده که همزمان با برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالا شور و هیجان خوبی در بازار به وجود می‌آید و یکی از اثرات واقعی نمایشگاه‌ها ایجاد شور و نشاط در بین خانواده‌ها و در بازار است.

تسنیم: هم اکنون ما شاهد جشنواره فروش و فروش‌های فوق‌العاده هم هستیم آیا این مسیله به صورت کنترل شده و تحت نظارت رخ می‌دهد مردم باید از کجا حراج واقعی را از حراج غیرواقعی تشخیص دهند؟ 

غفوری مقدم: معمولاً در اسفندماه این حراج‌ها و فروش‌های فوق‌العاده را در تمام استان داریم و در واقع این مسئله امکانی است که در قانون پیش‌بینی و اختیار آن به اصناف داده شده و هر اتحادیه‌ای می‌تواند این مجوز را به اعضای خود بدهد؛ هر واحد صنفی به فراخور موقعیت و نوع فعالیت خود می‌تواند هر فصل یک بار مجوز حراج و فروش فوق‌العاده بگیرد اما این مجوز دارای شرایطی است و واحد باید لیست کالاها و قیمت‌های قبل و بعد از تخفیف خود را در اختیار اتحادیه قرار دهد و علاوه بر این مجوز حراج و لیست کالاهای حراجی را در  معرض دید عموم بگذارد که مردم متوجه شوند که این فروش فوق‌العاده واقعی است.

یکی از مواردی که بازرسی اتحادیه‌ها و اتاق اصناف  به آن رسیدگی می‌کند این است که بررسی شود واحدهایی که اعلام حراج و فروش فوق‌العاده داشته‌اند مجوز گرفته‌اند و اگر این مجوز وجود نداشته باشد اقدام به تعطیلی آن می‌کنند.

تسنیم: بازار خرید و فروش اینترنتی به ویژه در فضا شبکه‌های اجتماعی چگونه در این ایام کنترل می‌شود آیا قرار است جلوی کانال‌هایی که کالاهای مختلف در اسامی متفاوت به فروش می‌رسانند گرفته شود؟ 

غفوری مقدم: در مورد کانال‌های تلگرامی و یا صفحات اینستاگرامی باید پلیس فتا وارد عمل شود که تا جایی که گزارشات آن به دست ما می‌رسد اقدامات مناسبی نیز انجام شده اما باید گفت هر کسی که بخواهد در فضای مجازی کسب و کار داشته باشد باید مجوز خود را از اتحادیه کشوری آن گرفته و بعد از آن برای گرفتن نماد اعتماد سایت خود اقدام کند در سطح کشور استان خراسان رضوی رتبه دوم  را در حوزه کسب و کارهای اینترنتی به خود اختصاص داده و حدود ۲۲۰۰ واحد دارای مجوز در این حوزه در این استان فعالیت دارند که مردم می‌توانند بدون نگرانی از آنها خرید داشته باشند.

 

اطلاعات مشاغل مشهد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − یک =

دکمه بازگشت به بالا