ایران

بررسی بازار بزرگ واردات شکر در ایران

 

 اخباراقتصادی ,خبرهای  اقتصادی,  واردات شکر

در یک دهه گذشته بیش از 6 میلیارد دلار شکر وارد ایران شده است .

 به گزارش خبرآنلاين، بررسي ها نشان مي دهد از ابتداي سال 1384 تا پايان سال 1393 بيش از 6 ميليارد دلار شكر وارد ايران شده است كه رقمي قابل توجه تلقي مي شود . اين ميزان ارز براي واردات 13514.8 هزار تن شكر سفيد و خام از كشور خارج شده است .

بررسي ها نشان مي دهد سرانه مصرف شكر در ايران بر اساس آخرين آمار ارائه شده از سوي بانك مركزي سرانه مصرف شكر در خانوار ايراني حدود 2.9 كيلوگرم در سال است كه نسبت به سال هاي قبل كاهشي محسوس را تجربه كرده است . مصرف شكر در سال گذشته در حدود 81 هزار تومان براي هر خانوار ايراني هزينه دارد كه اين رقم در مقايسه با سالهاي قبل هر چند افزايشي اندك را نشان مي هد اما سهم شكر در سبد هزينه اي خانوار ايراني در اين دوره زماني نسبت به قبل دستخوش افزايش نشده است و همچنان رقم 0.3 درصد را از آن خود كرده است .

 بازار شكر در ايران با اين حال بازار بزرگي تلقي مي شود . واردات شكر نيز مانند واردات ديگر مواد غذايي در ايران بالاست و همين امر سبب شده است در دوره هايي حجم واردات براي حمايت از توليد داخلي كاهش يابد . بررسي ها نشان مي دهد در حالي كه حجم واردات شكر در سال 1384 برابر با 197 ميليون دلار بود ، اين رقم در سال 1385 به بيش از يك ميليارد دلار افزايش يافت .

در سال  نيز1391 واردات شكر ركوردي را از خود به جا گذاشته است و حجم واردات به رقم يك ميليارد دلار بالغ شده است . شكر از جمله اقلامي است كه از سوي دولت و بخش خصوصي وارد ايران مي شود با اين حال در برخي سال ها از جمله سال 1387 تا 1390 سهم دولت در واردات شكر صفر گزارش شده است . ميزان واردات شكر در سال 1393 برابر با 377 ميليون دلار گزارش شده است .

 نمودار زير نشان دهنده وضعيت واردات شكر از نظر دلاري و وزني در يك دهه گذشته است . 

 

 اخباراقتصادی ,خبرهای  اقتصادی,  واردات شکر

 

 اخباراقتصادی ,خبرهای  اقتصادی,  واردات شکر

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + نوزده =

دکمه بازگشت به بالا