مشهد

برنامه‌های بهداشتی و پیشگیرانه آستان قدس رضوی در دهه کرامت چیست؟

به گزارش  آستان نیوز، مصطفی فیضی در جلسه «تشدید اجرای پروتکل‌های بهداشتی در حرم مطهر رضوی» که با حضور مدیران استانی و مسئولان بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد و آستان قدس در حرم مطهر رضوی برگزار شد، به بیان راهکارهای مطرح‌شده برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در حرم مطهر رضوی پرداخت.

وی با اشاره به اینکه پس از بازگشایی حرم مطهر رضوی و تشرف زائران و مجاوران حضرت رضا(ع) به این بارگاه قدسی برای جلوگیری از تشدید شیوع ویروس کرونا، به‌محض افزایش تراکم جمعیت در صحن‌های مرکزی، درب این صحن‌ها بسته می‌شود، اظهار کرد: پس از بسته شدن درب‌های صحن‌های مرکزی، مابقی زائران و مجاوران برای نشستن به صحن‌های مجاور و بزرگ راهنمایی می‌شوند.

سرپرست اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی با اشاره به نحوه پهن کردن فرش‌ها در صحن‌های متبرکه رضوی، گفت: چینش شطرنجی فرش‌ها در صحن‌های متبرکه، مخصوص نشستن خانوادگی زائران و مجاوران و چینش فاصله یک در میان با حضور ۴ نفر بر روی یک فرش ویژه برگزاری نماز جماعت در صحن‌های بزرگ و خلوت انجام می‌گیرد که پس از اتمام هر نماز جماعت، تمام فرش‌ها جمع آوری و برای نماز جماعت بعدی فرش‌های تمیز دیگری توسط خدام جایگزین می‌شود.

فیضی ادامه داد: همچنین برای جلوگیری از تراکم جمعیت، صوت سخنرانی، مداحی، تلاوت قرآن کریم و اذان در صحن‌های مرکزی حرم مطهر رضوی پخش نمی‌شود و علاوه بر آن مسائل بهداشتی از طریق بنرهای اطلاع‌رسانی در صحن‌های مرکزی به‌ویژه در مجاورت پنجره فولاد، ایوان طلا و … اطلاع‌رسانی شده است.

وی با بیان اینکه در آستانه فرارسیدن دهه کرامت با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده به‌واسطه شیوع ویروس کرونا، اغلب برنامه‌ها معطوف به فضای مجازی است، افزود: همچنین برای جلوگیری از حضور گسترده زائران و مجاوران در ایام دهه کرامت به حرم رضوی هیچ تبلیغاتی برای اطلاع‌رسانی ویژه برنامه‌های مذهبی و معرفی مداحان و سخنران‌های مشهوری که برای این ایام به حرم رضوی دعوت شده‌اند انجام نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: به منظور حفظ سلامت زائران، اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی شامل رواق‌ها و صحن‌ها و تمام مکان‌هایی که زائران در آن رفت و آمد دارند بطور مداوم توسط خدمه ضدعفونی ‌می‌شود، همچنین مایع ضدعفونی و ماسک در سطح اماکن متبرکه در اختیار زائران قرار داده می‌شود.

به گفته سرپرست اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی توزیع متبرکات بین زائران با همکاری و نظارت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، چینش خاص صندلی‌های ماشین‌های زائر بر و ضدعفونی مکرر آن‌ها، خرید و نصب موقت تعدادی چادر سایه‌بان در صحن‌های متبرکه رضوی از دیگر اقدامات آستان قدس رضوی در شرایط کنونی برای جلوگیری از تشدید شیوع ویروس کرونا است.

فیضی با بیان اینکه در حال حاضر خادمیاران سلامت با حضور مستمر در صحن‌های متبرکه رعایت مسائل بهداشتی را به زائران و مجاوران گوشزد می‌کنند، ابراز کرد: تدوین و ارائه طرح جامع یک‌ساله برای پذیرش زائران و مجاوران حضرت رضا(ع) با توجه به اینکه احتمال دارد در فصل پاییز و زمستان نیز با ویروس کرونا رو به رو باشیم ضروری است و در همین راستا باید با همکاری و همفکری نهاد‌های استانی با برنامه حرکت کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − چهارده =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا