خراسان

بزرگ‌ترین آب‌انبار کشور در حال تخریب است

 

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیشابور گفت: بزرگ‌ترین آب‌انبار کشور در مرکز شهر نیشابور در حال تخریب است ولی به دلیل عدم وجود بودجه برای این اثر گران‌قدر توانایی بازسازی آن را نداریم.

 

مهدی کوثری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نیشابور اظهار کرد: بزرگ‌ترین آب‌انبار کشور در مرکز شهر نیشابور در حال تخریب است ولی به دلیل نداشتن بودجه برای این اثر گران‌قدر توانایی بازسازی آن را نداریم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان نیشابور تصریح کرد: این آب‌انبار که در ابتدای بازار نو نیشابور که امروزه به‌عنوان بازار طلافروش‌ها شناخته می‌شود قرار دارد، در اختیار بخش خصوصی بوده و مجوزهای بازسازی اخذ شده ولی به دلیل وجود منابع مالی هنوز روند بازسازی آن آغاز نشده است.

وی تأکید کرد: این بنای تاریخی در دوره قاجار بنا شده و با بنایی به مساحت هزار مترمربع، مرتفع‌ترین و بزرگ‌ترین آب‌انبار کشور از نظر آبدهی است و در صورت عدم تأمین اعتبار ضرر جبران‌ناپذیری به کشور در بخش بناهای تاریخی وارد می‌شود.

کوثری گفت: این فضا با توجه به اینکه در مرکز شهر قرار دارد می‌تواند به یکی از مکان‌های اصلی بازدید گردشگران تبدیل شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان نیشابور اضافه کرد: همچنین حمام مرمر نیز در ابتدای بازار سرپوش نیشابور که مربوط به عهد صفویه است دچار تخریب‌های زیادی شده و چون در اختیار سازمان اوقاف و امور خیریه است نیازمند همکاری این سازمان هستیم.

وی ادامه داد: شهرداری نیشابور دو سال پیش با سازمان اوقاف توافق‌نامه‌ای برای تحویل گرفتن این بنای تاریخی و بازسازی آن امضا کرد ولی تاکنون این اتفاق انجام‌ نشده است.

کوثری گفت: نمونه دیگر آن بنای رباط شاه‌عباسی بوده که در حال تخریب است و نیاز به همکاری مابین دستگاه‌های شهرستان نیشابور دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − سه =

دکمه بازگشت به بالا