مشهد

بهترین راهکار کاهش تولید پسماند در مشهد تبدیل زباله به انرژی است

پسماند

مشاور ارشد بخش محیط زیست جهانی جایکا گفت: بهترین راهکار برای کاهش تولید پسماند در مشهد تبدیل زباله به انرژی و استفاده از دستگاه زباله سوز است.

به گزارش ایسنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، پروفسور میتسو یوشیدا در نشستی خبری که در خصوص برگزاری دوره آموزشی برای کارشناسان افغانستان توسط سازمان مدیریت پسماند برگزار شد، بیان کرد: سازمان همکاری‌های بین‌المللی ژاپن(جایکا) از سال ۱۳۵۳ همکاری خود را با کشور ایران آغاز کرده که در حال حاضر در سه حوزه کمک فنی، دوره‌های آموزشی و اعطای وام فعالیت دارد. 

وی افزود: همه فعالیت‌های جایکاه بر موضوعات محیط زیست و مدیریت بحران متمرکز است و در این راستا پروژه‌های متعددی را در ایران اجرا کرده است.

مشاور ارشد بخش محیط زیست جهانی جایکا اضافه کرد: تاکنون ۳ دوره آموزشی در قالب برنامه سه ساله با عناوین آتش‌نشانی، مدیریت بحران و مدیریت پسماند برای ایران برگزار کرده است.

پروفسور یوشیدا در خصوص آغاز همکاری با سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد گفت: در فاصله بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ دوره‌های تخصصی در حوزه زباله‌های جامد در دفتر جایکا در شهر یوکاهامای ژاپن برگزار شد که در خلال برگزاری این دوره متوجه شدیم شهرداری مشهد در سه حوزه فعالیت اصلی مدیریت پسماند، کاهش تولید زباله و استفاده مجدد از پسماند فعالیت دارد.

وی ادامه داد: خوشبختانه شهرداری مشهد و کشور ژاپن در این حوزه با هم ارتباط نزدیکی دارند لذا این سبب شد تا همکاری با سازمان مدیریت پسماند شهرداری آغاز و این شهر را مرکز آموزش مدیریت پسماند در منطقه اعلام کنیم.

مشاور ارشد بخش محیط زیست جهانی جایکا با اشاره به برگزاری دوره آموزشی در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ در مشهد عنوان کرد: در این دوره آموزشی ۲۷۰ نفر از کارشناسان و مقامات مرتبط با پسماند به شهر مشهد دعوت شدند که منجر به افزایش دانش و آگاهی آنان شد.

پروفسور یوشیدا اضافه کرد: بعد از آن برای شهرهای مختلف ایران برنامه‌های عملیاتی را طراحی کردیم که مهم‌ترین آن راهبرد تبدیل زباله به انرژی است که در این چارچوب برنامه‌های متعدد تخصصی و اختصاصی طراحی شده است.

لزوم توجه دولت ایران به افزایش مشارکت سرمایه‌گذاران در حوزه تکنولوژی‎های روز پسماند

وی در بخش دیگری از این نشست خبری به موضوع کاهش تولید زباله و پسماند اشاره کرد و گفت: به منظور کاهش تولید زباله و استفاده بهینه از آن سازمان بین‌المللی جایکا دو راهکار پیشنهاد داده که فعالیت در این خصوص از گذشته توسط سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد آغاز شده است.

مشاور ارشد بخش محیط زیست جهانی جایکا اضافه کرد: اولین راهکار تغییر نگاه مردم نسبت به بازیافت پسماند که معنای آن کاهش تولید زباله است.

پروفسور یوشیدا ادامه داد: در مورد راهکار دوم باید به موضوع استفاده از ابزارهای میانی در بین تولید زباله تا زمان دفن آن اشاره کرد؛ در حال حاضر راهکارهای فنی محدودی در این زمینه وجود دارد، اما با توجه به شرایط شهر مشهد بهترین راهکار تبدیل زباله به انرژی و استفاده از زباله‌سوز است.

وی تصریح کرد: تا قبل از این شهرداری مشهد از تکنولوژی‌های تبدیل زباله به کمپوست و بازیافت استفاده می‌کرده است، اما اگر بتوانیم این تکنولوژی‌ها را با تکنولوژی تبدیل زباله به انرژی ترکیب کنیم میزان زباله به شکل قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند و در ادامه آن حتی می‌توان مقداری از این انرژی را صادر کرد.

مشاور ارشد بخش محیط زیست جهانی جایکا گفت: براساس برنامه عملیاتی که در سازمان پسماند شهرداری مشهد طراحی شده این مسیر در حال طی شدن است که به زودی به نتیجه خواهد رسید، اما در این راستا نه فقط در شهر مشهد بلکه در تمام شهرهای ایران دولت باید سیاست‌هایی را برای افزایش مشارکت در این حوزه ایجاد کند، اما در حال حاضر دولت ایران تصمیم واضح و مشخصی را در این ارتباط اتخاذ نکرده است.

وی با بیان اینکه تا قبل از وقوع زلزله عمده منبع تامین انرژی در کشور ژاپن انرژی هسته‌ای بود، بیان کرد: در حال حاضر مردم و دولت کشور ژاپن تصمیم گرفتند در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر فعالیت بیشتری داشته باشند و به همین دلیل است که امروز ۵ درصد انرژی‌ مورد نیاز این کشور از سلول‌های خورشیدی تامین می‌شود.

مشاور ارشد بخش محیط زیست جهانی جایکا ادامه داد: اگر دولت ایران تصمیم بگیرد که سیاست تبدیل زباله به انرژی را اولویت قرار دهد میزان تولید ارتقاء خواهد داشت و از طرفی اثرات مثبت زیست محیطی این پروژه‌ها بسیار قابل توجه است.

تبدیل پسماند به انرژی در دستور کار وزارت کشور

همچنین کارشناس ارشد محیط زیست شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور نیز عنوان کرد: همکاری رسمی سازمان بین‌المللی جایکا ژاپن با تصویب قانون مدیریت پسماد و  آیین‌نامه آن آغاز شد؛ چراکه اجرای این دو نیازمند زیرساخت‌هایی از جمله دوره‌های توانمندسازی و کمک‌های فنی سایر کشورها در زمینه مدیریت پسماند بود.

محمدخانی بیان کرد: در این راستا به منظور استفاده از تکنولوژی تبدیل پسماند به انرژی که کشور ژاپن تجربه آن را دارد از سازمان بین‌المللی جایکا درخواست کمک شد لذا با توجه به اینکه تجربه همکاری این سازمان با شهر مشهد وجود داشت موضوع تبدیل زباله به انرژی در دستور کار وزارت کشور قرار گرفت که در ادامه آن دوره آموزشی جدید براین اساس برگزار خواهد شد.

همچنین در ادامه مسئول پروژه‌های خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان بین‌المللی جایکا نیز بیان کرد: سازمان جایکا در حال تدوین برنامه آموزشی برای شهرداری کابل در مشهد است که سال ۹۶ برگزار خواهد شد.

یوموهاتو ادامه داد: کشور افغانستان یکی از کشورهای شکننده به لحاظ اجتماعی و سیاسی در دنیاست و با توجه به اینکه زبان مشترکی بین افغانستان و ایران وجود دارد تصمیم گرفته شد که دوره آموزشی در شهر مشهد برگزار شود.

 

کانال تلگرام کافه مشهدی ها 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + هجده =

دکمه بازگشت به بالا