فرهنگ و هنر

ترافيك سينمايی در پايان سال

 
روزهاي آخر سال فرارسيده است . همزمان با شلوغي كوچه‌ها و خيابان‌هاي شهر، سالن‌هاي سينما هم روزهاي شلوغ و پرترافيكي را مي‌گذرانند.
 
روزنامه قانون: روزهاي آخر سال فرارسيده است . همزمان با شلوغي كوچه‌ها و خيابان‌هاي شهر، سالن‌هاي سينما هم روزهاي شلوغ و پرترافيكي را مي‌گذرانند.به نظر مي رسد تمام فيلم‌هايي كه در طول سال از قافله اكران جامانده بودند اين روزها راهي سالن‌ها شده‌اند تا سينما سبك‌بار به استقبال سال جديد و اكران‌هاي نوروزي برود.

ترافيك سينمايي درپايان سال

در باب ترافيك نمايش فيلم‌هاي روي پرده سينما همين بس كه در حال حاضر 27 عنوان فيلم در گروه سينماي ايران و 21 عنوان فيلم گروه سينمايي هنر و تجربه در حال اكران است كه  بنا بر اين آمار در مجموع سينماهاي كشور ميزبان 48 فيلم سينمايي هستند. باهم نگاهي به پراقبال‌ترين فيلم‌هاي اين دو هفته اخير ازديد تماشاگران مي‌اندازيم.

«من سالوادور نیستم»

فیلم سینمایی «من سالوادور نیستم» پنجمین ساخته منوچهر هادی به عنوان اولین فیلم نوروزی از 5 اسفند ماه به سرگروهی سینما ماندانا اکران شده است. پخش این فیلم برعهده رسانه فیلمسازان است. «من سالوادور نیستم» فیلمی کمدی است که مضامین اجتماعی، خانوادگی دارد و رضا عطاران ایفاگر نقش اصلی این فیلم است.

ترافيك سينمايي درپايان سال

خلاصه فیلم «من سالوادور نیستم»:

ناصر و خانواده اش به‌واسطه آژانس تعطیلات رویایی به سفری سیاحتی به برزیل دعوت می شوند، آنجل دختری برزیلی او را با نامزد سابق خود اشتباه گرفته است و …

بازیگران: رضا عطاران، یکتا ناصر، مهدی محرابی، ژیلا صادقی و سوگل محرابی، کارول ویدوتی و بری فیوکا در اين فيلم به ايفاي نقش پرداخته‌اند.


کوچه بی نام

فیلم سینمایی «کوچه بی نام»پنجمین ساخته هاتف علیمردانی از 23 بهمن ماه به سرگروهی سینما آزادی اکران شده است. آدم‌های قصه «کوچه بی نام» اکثرا افراد ناکامی هستند و با افکار و عقیده‌های مختلف در یک خانه در کنار هم زندگی می‌کنند. این فیلم داستان دو خانواده در کوچه شهید بی‌نام است که جایی در جنوب شهر زندگی می‌کنند.

آن‌ها دچار معضل بزرگی در درون خود می‌شوند و حاج مهدی که معتمد خانواده و محله است، راه را در تعامل در درون خانواده می‌داند اما این تمام ماجرا نیست. هاتف علیمردانی و لشکری قوچانی، دومین فیلم مشترک شان «هفت‌ماهگی» را امسال در سی و چهارمین جشنواره فجر داشتند.

فیلم «کوچه بی نام» در بخش مسابقه سی‌وسومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن(باران‌کوثری) را دریافت کرد. این فیلم در دوبخش بهترین بازیگر مکمل زن و بهترین چهره پردازی نیز نامزد شده بود.

ترافيك سينمايي درپايان سال

 خلاصه فیلم «کوچه بی نام»:

هیچ فکری و هیچ حرفی در دنیا ارزش جنگیدن را ندارد…

شعار فیلم «کوچه بی نام»:

ماه داره میره پشت ابر چقدر راز تو دل این‌دنیاست، کوچه  بی نام کجاست…

 بازیگران: فرهاد اصلانی، باران کوثری و پانته‌آ بهرام، فرشته صدرعرفایی، ملیسا ذاکری، ستاره پسیانی، محمدرضا غفاری، امیر آقایی، علیرضا استادی، فرخنده فرمانی زاده، حمیدرضا محمدی، پروین ملکی، علیرضا علویان، نیوشا جهانی، حسام رحيمي منش بازيگران آخرين فيلم عليمرداني هستند.


 نزديك‌تر

فیلم سینمایی «نزدیک تر» اولین ساخته مصطفی احمدی از 5 اسفند ماه اکران شده است. «نزدیک تر» فیلمی در ژانر ملودرام خانوادگی است که در سینمای ایران کمتر به  آن پرداخته شده است و به گفته  بهرام بدخشانی، فیلمبردار با سابقه اش، کمی حال‌وهوای فیلم «سه برادر» فرانچسکو رزی را دارد.

 این فیلم که قصه اش در داخل یک خانه می گذرد و بر بازی بازیگران متکی است با سرمایه گذاری ایران نوین ساخته شده است.

 «نزدیک تر» در چهل ‌وششمین جشنواره بین‌المللی هند در گوا و سی ‌و نهمین جشنواره مونترال به نمایش درآمده است. فیلم «نزدیک تر» در بخش نگاه نو سی و سومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت. این فیلم در بخش بهترین کارگردانی نگاه نو، نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد و مورد تقدیر هیات داوران قرار گرفت.

ترافيك سينمايي درپايان سال

 نظر پگاه آهنگرانی، صابر ابر و بهرام بدخشانی درباره فیلم «نزدیک تر»:

پگاه آهنگرانی:«نزدیکتر» فیلم پرمدعایی نیست. بسیار فیلم محترمی است.

صابر ابر: فیلم «نزدیک‌تر» نگاه ما را به تعداد زیادی از آدم‌های نزدیک ما عوض  کرده و تغییر می‌دهد و همین کار سینماست.

بهرام بدخشانی: «نزدیک‌تر» فیلمی است که نسل من افسوس می‌خورد چرا سال‌ها قبل ساخته نشده است. این فیلم به این موضوع می‌پردازد که چرا ما با هم حرف نمی‌زنیم و این معضل تقریبا سه میلیارد انسان است. فیلمی نیست که پس از پایان فیلم بتوانیم درباره آن نتیجه‌گیری کنیم باید از سینما بیرون بزنیم و ترجیح بدهیم قدم بزنیم و فکر کنیم.

خلاصه فیلم «نزدیک تر»:

داستان خانواده‌ای است که بعد از مدت‌ها دوباره دور هم جمع می‌شوند.


  آزادي مشروط

فیلم سینمایی «آزادی مشروط» اولین ساخته حسین مهکام از 28 بهمن ماه به سرگروهی سینما زندگی اکران شده است. داستان این فیلم اجتماعی به زیرساخت های فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی در جامعه می پردازد.

 حسین مهکام پیش از فیلم «آزادی‌مشروط» نگارش فیلمنامه‌هایی همچون «برف»، «چهارشنبه 19 اردیبهشت»، «پدر آن دیگری» و… را در کارنامه هنری خود دارد.فیلم «آزادی مشروط» در بخش نگاه نو سی و سومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت.

ترافيك سينمايي درپايان سال

 خلاصه فیلم «آزادی مشروط»:

72 ساعت زندگی خانواده ای که با یک مشکل عمده مواجه هستند و سعی در برطرف کردن آن‌ دارند.

 بازیگران: رامبد جوان، هنگامه قاضیانی، شاهرخ فروتنیان، حسین پاکدل، علیرضا آقاخانی، علیرضا مظفری، محمد کارت، محمد علی کیانی، بهاران بنی‌احمدی، میثم غنی زاده در آزادي مشروط به ايفاي نقش پرداخته اند.


پايان خدمت

فیلم سینمایی«پایان خدمت» اولین ساخته حمید زرگرنژاد از 28 بهمن ماه به سرگروهی سینما اریکه ایرانیان اکران شده است. پخش این فیلم برعهده شرکت پخش امید است. به گفته حمید زرگرنژاد، موقعیت داستانی این فیلم درباره مردانی است که زمانه شان سپری شده و روایتگر شرایطی است که در آن سربازی در حین انجام ماموریت برخلاف دستور مافوق عمل می کند.

«پایان خدمت» فیلمی جاده‌ای محسوب می‌شود که توسط بخش بین‌الملل موسسه رسانه‌های تصویری کشور در سطح جهان پخش بین‌المللی می‌شود و در بخش رقابتی ششمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم بغداد در کشور عراق و در ششمین دوره جشنواره فیلم‌های ایرانی لندن در کشور انگلستان به نمایش درآمد.

فیلم «پایان خدمت» در بخش رقابتی نگاه نو سی و دومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و سیمرغ بهترین بازیگر مرد(امیر جدیدی) را در این بخش کسب کرد. همچنین این فیلم در دو بخش بهترین فیلمنامه و بهترین فیلمبرداری نامزد دریافت جایزه بود.

ترافيك سينمايي درپايان سال

خلاصه فیلم «پایان خدمت»:

دختر متهمی در مسیر انتقال به پزشکی قانونی توسط سرباز نیروی انتظامی ربوده شده است.
 بازیگران: سعید راد، امیر جدیدی، هدی زین‌العابدینی، حسین سلیمانی، پیام احمدی‌نیا، رامین راستاد، محمد فیلی، علی اوسیوند، سعید داخ، فرهاد بشارتی، حسین توشه بازيگران اين فيلم هستند.


 تا آمدن احمد

فيلم سینمایی«تا آمدن احمد»دومین ساخته صادق‌دقیقی از 28 بهمن ماه در گروه آزاد اکران شده است. این فیلم که برداشتی آزاد از یک داستان واقعی است درباره روزها و سال‌های دفاع مقدس مردم استان بوشهر و جزیره خارک است.

 «تا آمدن احمد» با داستانی که کمتر فیلمسازی به آن پرداخته است در سال 64 رخ می دهد و روایتگر یک خانواده شهید در جزیره خارک است. فیلم قبلی این کارگردان به نام «بزرگ مرد کوچک» نیز در حوزه دفاع مقدس ساخته شده بود‌.فیلم «تا آمدن احمد» در بخش سودای سیمرغ سی و سومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت.

ترافيك سينمايي درپايان سال

خلاصه فیلم «تا آمدن احمد»:

جزیره خارک درطول 2800روزجنگ 2840بار بمباران شد.

بازیگران:افسر اسدی، پرهام دلدار، مهدی فقیه، بهرام ابراهیمی، جواد پولادی، ونوس حسن کانلی، محمد جواد سلام پور، سینوهه دانشمند، حسین قفلی، حسن علیرضایی بازيگران اين فيلم هستند.


سایه روشن

فیلم سینمایی «سایه روشن» هشتمین ساخته فرزاد موتمن از 22 آذر ماه در گروه هنروتجربه اکران شده است.

 «سایه روشن» یک تریلر عاشقانه‌ است که روایتی غیر خطی دارد. فرزاد موتمن فیلم «سایه روشن» را به عنوان یک تجربه کلاسیک در سینمای ایران معرفی کرد که دیگر تکرار نمی‌شود.فیلم «سایه روشن» در بخش نوعی تجربه سی و دومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت.

ترافيك سينمايي درپايان سال

 خلاصه فیلم «سایه روشن»:

داستان مرد میانسالی به نام رامین است که دچار فراموشی شده و خانمی به او کمک می‌کند که حافظه‌اش را به دست آورد.

بازیگران: محمدرضا فروتن، شقایق فراهانی، الهه استیری، سونیا اسپهروم بازيگران آخرين ساخته موتمن هستند.


احتمال باران اسيدي

فیلم سینمایی«احتمال باران اسیدی» اولین ساخته بهتاش صناعی‌ها از 18 آبان ماه در گروه هنر و تجربه اکران شده است. شمس لنگرودی، شاعر، نویسنده و پژوهشگر ادبیات در کنار مریم مقدم و پوریا رحیمی سام نقش اصلی این فیلم را بازی می کنند.

 «احتمال باران اسیدی» در فضای مینیمال و شاعرانه، قصه را روایت می کند. این فیلم تلاش می کند با روایتی ساده قصه سرگشتگی آدم های نسل های مختلف را به تصویر بکشد. «احتمال باران اسیدی» در بخش مسابقه هفدهمین  جشنواره فیلم بمبئی، یازدهمین جشنواره فیلم زوریخ، بخش مسابقه فستیوال فیلم کلمبو، هفدهمین جشنواره فیلم بمبئی و … حضور داشته است.

 این فیلم موفق به کسب جایزه نتپک در استرالیا شده است. پخش بین المللی این فیلم به عهده محمد اطبایی است.

بهتاش صناعی‌ها پیش از این فیلم، ساخت آثار متعددی را در زمینه فیلم کوتاه، مستند و انیمیشن در کارنامه خود داشته است. سرمایه‌گذاری فیلم «احتمال باران اسیدی» بر عهده بهتاش صناعی ها، ساجده سرایی و روح‌ا…‌برادری بوده است.

فیلم «احتمال باران اسیدی» در بخش «نگاه‌نو» و«هنر و تجربه» سی و سومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه را در بخش نگاه نو دریافت کرد. «احتمال باران اسیدی» نامزد بهترین فیلم در بخش هنر و تجربه نیز شد.

ترافيك سينمايي درپايان سال

 خلاصه فیلم «احتمال باران اسیدی»:

 منوچهر 60 سال سن دارد، او بازنشسته اداره دخانیات است ولی از سر بیکاری همچنان هر روز به اداره می رود. مادرش تا زنده بود آرزو داشت ازدواجش را ببیند. در حالی که منوچهر حتی دوستی هم در زندگی نداشته، به جز خسرو.

بازیگران: شمس لنگرودی، مریم مقدم، پوریا رحیمی سام، ارسلان عبدالهی، عیسی حسینی، حبیب پور سیفی، پروین ملکی، امان رحیمی، سینوهه دانشمند، حسن حسینیان، سام جابر انصاری، سعید پیامی پور، علی نادربیگی، نیلوفر سیاری، احمد ذبیحی، الهه بخشی بازيگران «احتمال باران اسيدي» هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 3 =

دکمه بازگشت به بالا