مشهد

تصویب نهایی طرح بافت پیرامون حرم مطهر رضوی تا پایان سال

شورای عالی معماری و شهرسازی تا چندهفته دیگر برای تصویب نهایی طرح بافت پیرامون حرم مطهر رضوی اعلام نظر خواهد کرد.
 شهرآرانیوز؛ معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: فرایند تصویب نهایی طرح ویژه تفصیلی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی که به تازگی به تصویب کمیسیون ماده ۵ استان رسیده است، به احتمال زیاد از ۲ هفته دیگر در شورای عالی شهرسازی و معماری آغاز می‌شود و تا پایان سال به تصویب نهایی این شورا خواهد رسید.
بهاره بزرگمهر در نشست خبری تشریح جزئیات مصوبه طرح تفصیلی ویژه بافت پیرامون حرم مطهر رضوی با اشاره به توجه ویژه این طرح به ساکنان محلی این بافت گفت: در این طرح زمینه مناسب برای حضور ساکنان و بقای اجتماعی آن‌ها فراهم شده است و به صورت جدی از خالی شدن بافت سکونتی خودداری می‌شود.

طرح جدید، بدون خروج سرمایه

وی افزود: در این محدوده هیچ خروج سرمایه‌ای از مشهد را نخواهیم نداشت و این موضوع جزو سیاست‌های اصلی ماست.
بزرگمهر در ادامه و درباره حذف شورای اسلامی شهر مشهد از فرایند تأیید و تصویب طرح یادشده نیز این گونه توضیح داد: شورای شهر مشهد و دیگر ارکان هویتی در کنار سمن‌ها برای این طرح اعلام نظر کردند و در تمام مراحل از نظر محتوایی حضور داشتند و البته در بسیاری از موارد هم ما نظارت شورای شهر را در طرح اعمال کردیم.

مقیاس طرح بافت ملی است

وی ادامه داد: بافت پیرامون حرم مطهر رضوی از ویژگی‌های خاصی برخوردار است و به همین دلیل در مقیاس ملی و حتی فراملی به آن توجه می‌شود. در این باره موضوع طرح ویژه برای این محدوده از سوی شورای عالی شهرسازی و معماری به تصویب رسید و از نظر قانونی طرح ویژه فقط یک واژه نیست بلکه باید این طرح در مقیاسی بزرگ‌تر از مقیاس محلی بررسی شود.
معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان افزود: البته ما در بررسی و تهیه این طرح در مورد تک تک پلاک ها، نظر ارکان طرح را جویا شدیم و موضوعی که شورای شهر ایراد می‌گیرد نه محتوایی، بلکه شکلی است و از نظر شکلی هم با توجه به مصوبه طرح ویژه، ایرادی بر آن وجود ندارد.

طرح نیاز به تجدید نظر داشت

همچنین پیش از وی، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی با بیان اینکه در تهیه این طرح باید موضوع بافت پیرامون حرم مطهر را در مقیاسی ملی و فراملی دید، اظهار کرد: با این رویکرد و پس از امضای تفاهم نامه میان وزیر راه و شهرسازی و استاندار خراسان رضوی، ما برای انعقاد قرارداد با مشاور طرح اقدام کردیم.
قدرت ا… ابک با اشاره به اینکه طرح ابلاغ شده قبلی این محدوده مربوط به ۲۰ سال پیش بوده است و در طرح جدید باید به نیاز‌های موجود توجه می‌شد، ادامه داد: حفظ ساکنان مجاور حرم مطهر، ارتقای کیفیت زیست ساکنان، ایجاد زمینه اقامت برای تمام طیف ها، تناسب ساخت وساز‌ها با دانه بندی بافت‌های تاریخی، تناسب ساخت وساز‌ها با حرائم منظری حرم مطهر رضوی، تناسب اقدامات با ویژگی‌های بافت تاریخی مانند راسته بازار‌ها و حفظ و تداوم اقتصاد خرد محلی از جمله مواردی است که در تهیه این طرح به آن‌ها توجه شده است.
وی با بیان اینکه پس از تعیین مشاور، جلسات متعددی برگزار شده است که از آن جمله می‌توان به برگزاری ۸ جلسه تخصصی با سمن ها، نهاد‌ها و مردم اشاره کرد، گفت: این طرح، طرح بسته‌ای نبوده است و همه از جزئیات آن اطلاع داشتند؛ بنابراین برخی‌ نمی‌توانند بگویند که از جزئیات آن بی اطلاع بوده ایم.
وی افزود: همچنین با تأکید استاندار، ۴ جلسه در مدت کوتاهی با حضور تمام ارکان طرح، اعم از آستان قدس رضوی، شهردار مشهد، شورای شهر، راه و شهرسازی، میراث فرهنگی و جهاد کشاورزی برگزار شده است و جزءبه جزء طرح درباره عرض معابر، شارستان، راسته بازار‌ها بررسی شده است.
ابک با تأکید بر اینکه همه حاضران در این جلسات با علم و آگاهی درباره جزئیات طرح در جلسات یادشده شرکت کرده اند، ادامه داد: پس از این جلسات و جمع بندی، در نهایت در روز پنجشنبه هفته گذشته جلسه کمیسیون ماده ۵ استان برگزار شد و این طرح به تصویب رسید.

تشکیل کمیته حقوقی برای حقوق مکتسبه

وی با بیان اینکه نمی‌توانستیم برای تعدادی از پلاک ها، دیگرپلاک‌ها و در نهایت مردم را معطل نگه داریم، ادامه داد: درهمین زمینه کمیته حقوقی تشکیل شده است و موضوع و مسائل ۱۴۴ پلاکی که باید وضعیت آن‌ها تعیین تکلیف شود، در ۲ ماه آینده کارهایشان انجام خواهد شد و در نهایت تعیین تکلیف این پلاک‌ها نیز که از آن می‌توان به عنوان حقوق مکتسبه یا سرمایه گذاران یاد کرد به طرح الحاق خواهد شد.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی با تأکید بر اینکه با تصویب این طرح در شورای عالی شهرسازی و معماری و ابلاع و اجرای آن، ۹۸ درصد از مردمی که منتظر تصمیم گیری برای پلاک هایشان هستند، از بلاتکلیفی خارج خواهند شد، افزود: این طرح همچنین حدود ۹۵ درصد می‌تواند پاسخگوی نیاز‌ها و مسائل مردم باشد.
ابک توجه به اقتصاد خرد محلی، متحول شدن فضا‌های شهری، توجه به مسیر‌های تشرف زائران به حرم مطهر رضوی، توجه به مباحث حمل ونقلی، مترویی و پارکینگی، ارتقای سرانه‌ها و شاخص‌های عمومی، توجه ویژه به حضور ساکنان و سکونت این افراد در منطقه، توقف موضوع اجبار به تملک از مالکان داخل طرح، امکان نوسازی در قطعات موجود با کاهش حدنصاب مساحت و مرتفع شدن موضوع الزام به تجمیع قطعات داخل طرح را از جمله موارد اساسی دانست که در این طرح به آن‌ها توجه شده است.
وی افزود: همچنین در این طرح ویژه، توجه به رویداد محوری و واقعه نگاری و توجه به سرمایه گذاری خردمقیاس در کنار سرمایه گذاری‌های کلان، از دیگر محور‌های اساسی این طرح است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان در ادامه و در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره اینکه آیا فرایند تصویب این طرح بدون در نظر گرفتن شورای شهر، اقدامی قانونی بوده است، گفت: ما در مراحل بررسی و تهیه این طرح از نظرات ارکان این طرح استفاده کرده ایم و حتی در جلسات مختلف موارد به صورت جزءبه جزء نیز بررسی شده است.
وی افزود: همچنین در جلسه کمیسیون ماده ۵، همه ارکان تصمیم گیری و صاحب رأی از جمله شهردار مشهد این طرح را تصویب کرده اند.
ابک افزود: در جلسات برگزارشده، اعضای شورای شهر مشهد با نمایندگان آن‌ها حضور داشتند و ما برای برگزاری این جلسات دعوت نامه به شورا ارسال کرده ایم.
در این جلسه همچنین مجری طرح تفصیلی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی با بیان اینکه در جلسات اخیر برای این طرح، موضوعات اختلافی شورای شهر بررسی شده است، اظهار کرد: در این زمینه می‌توان به بررسی موضوع ۸ راه باغ و شارستان اشاره کرد و این نظرات در پیش نویس طرح نیز اعمال شده است.
جواد خدایی با بیان اینکه موضوع ۱۴۴ پلاک تعیین تکلیف نشده در کمیته حقوقی تا ۲ ماه آینده مشخص می‌شود، تأکید کرد: در این طرح ۷ هزار پلاک وجود دارد و ما نمی‌توانستیم این حجم عظیم پلاک‌ها را معطل ۱۴۴ پلاک کنیم.
وی افزود: البته شهرداری مشهد و مدیریت شهری با اصل این موضوع همراه هستند و حتی شهردار مشهد موضوع حرم شهر را مطرح کرده‌است که ما در طرح خود آن را مد نظر قرار دادیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + 17 =

دکمه بازگشت به بالا