مشهد

توسعه عمودی فضای سبز مشهد مقدس در دستور کار قرار گرفته است

احمد رضا سلامی

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز مشهدمقدس گفت: توسعه عمودی فضای سبز مشهد مقدس در دستور کار قرار گرفته است.

احمدرضا سلامی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس در رابطه با وضعیت فضای سبز مشهد اظهار داشت: سازمان پارک‌ها و فضای سبز به عنوان یک سازمان ستادی اداره تمام امور مربوط به پارک‌ها و فضای سبز شهری شامل آموزش، پژوهش، تحقیق، اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های زیرساختی مورد نیاز جهت حفظ و توسعه فضای سبز شهر مشهد را برعهده دارد‌.

وی افزود: فعالیت‌های جاری و روزمره حفظ و نگهداری از پارک‌ها توسط فضای سبز شهرداری مناطق انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز مشهد با اشاره به ضرورت توسعه کمی و کیفی فضای سبز شهری در جهت کاهش آلودگی هوا گفت: فضای سبز به عنوان یک عنصر ضروری در کالبد زندگی شهری باید در کلانشهرها که آلاینده‌های محیطی بیشتری وجود دارد، افزایش یابد. در کلانشهر مشهد تاکنون 513 پارک به بهره‌برداری رسیده و روند حفظ و توسعه آن ادامه دارد.

سلامی تصریح کرد: سرانه مطلوب فضای سبز شهری 15مترمربع به ازای هر شهروند است که در شهر مشهد تاکنون باتوجه به تراکم جمعیت، میزان بارش و آلاینده‌های محیطی، 13مترمربع فضای سبز برای به ازای هر شهروند فراهم شده است.

وی با اشاره به ضرورت بهینه سازی مصرف آب در زمینه نگهداری و توسعه فضای سبز شهری اظهار داشت: سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر مشهد تکنیک‌های متعددی از جمله شبکه جداسازی آب خام از آب شرب، استفاده از روان آب‌های سطحی، ذخیره آب باران در کمربند سبز جنوبی، تصفیه فاضلاب شهری را در دستور کار خود قرار داده که مجموعه این تکنیک‌ها سبب کسب عنوان بهترین عملکرد در زمینه بهینه سازی مصرف آب از طرف سازمان ملل و وزارت کشور برای شهر مشهد شده است.

وی خاطرنشان کرد: گسترش فضای سبز در نزدیک‌ترین محل زندگی مردم سبب کاهش سفرهای دورن شهری می‌شود لذا هرساله اعتبارات مناسبی جهت تملک اراضی و توسعه افقی زمین‌هایی که قابلیت کاربری فضای سبز دارند درنظر گرفته‌ می‌شود.

مدیرعامل سازمان فضای سبز و پارک‌های شهر مشهد با اشاره به طرح توسعه عمودی فضای سبز در مناطقی که تراکم ساختمانی فشرده وجود دارد گفت:  در مناطقی نظیر منطقه 1 ،2 ،3 و ثامن تراکم ساختمانی و هزینه تملک بالا است و امکان توسعه افقی فضای سبز وجود ندارد لذا  تکنیک «باغ بام» در جهت توسعه عمودی فضای سبز شهری در حال اجرا است که شهرداری مشاوره طراحی، اجرا و کمک هزینه بالغ بر 200 هزار تومان به ازای هر متر مربع را برای شهروندان علاقه‌مند درنظر گرفته است‌.

سلامی با دعوت از شهروندان مشهدی برای مشارکت در امر توسعه و حفظ فضای شهری افزود: بسته‌‌های حمایتی متعددی جهت افزایش انگیزه مشارکت شهروندان در امر توسعه فضای سبز در محلات و ادارات درنظرگرفته شده است که براساس آن مسئولان شهرداری تمامی مراحل کاشت درختان را در محل زندگی یا کار شهروندان انجام می‌دهند و هزینه های نگهداری و آبیاری درختان نیز در قالب تخفیف در عوارض به شهروندان بازمی‌گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + چهار =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا