خراسان

تولید قارچ خوراکی دارویی شاه صدف با برند ارینجی در مقیاس صنعتی

برای اولین بار در ایران، تولید قارچ خوراکی- دارویی شاه صدف با برند ارینجی در مقیاس صنعتی در جهاددانشگاهی خراسان رضوی آغاز شد.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، مهندس جواد جانپور عضو، هیات علمی گروه پژوهشی زیست فناوری قارچ های صنعتی، افزود: فرایند اجرایی تولید قارچ خوراکی- دارویی ارینجی از تابستان سال گذشته با اختصاص بودجه و حمایت‌های ریاست و معاونت پژوهشی محترم سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی آغاز شد و در خرداد ماه سال جاری در مقیاس صنعتی این قارچ نیز به بهره‌برداری رسید.
عضو هیات علمی گروه پژوهشی زیست فناوری قارچ‌های صنعتی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌کنیم به زودی ماهانه یک تن قارچ خوراکی- دارویی ارینجی تولید و به بازار عرضه کنیم؛ ادامه داد: این میزان تولید در طرح توسعه و بسته به تقاضای بازار، افزایش خواهد یافت و در تولید قارچ خوراکی– دارویی ارینجی محدودیتی نخواهیم داشت.
وی استقبال مصرف‌کنندگان از خرید قارچ خوراکی- دارویی ارینجی را خوب دانست و بیان داشت: در حال حاضر قارچ خوراکی – دارویی ارینجی تولید شده در جهاددانشگاهی خراسان رضوی در شهرهای مشهد و تهران عرضه می‌شود.
مهندس جانپور به عضویت گروه پژوهشی زیست فناوری قارچ‌های صنعتی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی در کارگروه فنی قارچ‌های خوراکی معاونت امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی اشاره و تصریح کرد: در این کارگروه به دنبال بررسی شرایط تولید قارچ های دیگر خوراکی در کنار قارچ‌ دکمه‌ای هستیم که امیدواریم دستورالعمل تولید اینگونه قارچ‌ها تا ۲ ماه دیگر به تصویب و به استان‌ها ابلاغ گردد.
وی با اشاره به برگزاری حداقل ۱۴ دوره آموزشی تولید قارچ دکمه‌ای در این سازمان؛ افزود: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده، به دنبال این هستیم دوره‌های آموزشی مشابه برای تولید قارچ خوراکی – دارویی ارینجی را نیز برای تولیدکنندگان برگزار کنیم.
مهندس جانپور آماده‌سازی بستر برای کشت، مایه زنی، سالن رشد و فاز میوه‌دهی را از مراحل صفر تا ۱۰۰ تولید قارچ خوراکی- دارویی ارینجی برشمرد و بیان داشت: تمام مراحل تولید قارچ خوراکی – دارویی ارینجی در کشور توسط سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی بومی شده است.
به گفته وی، در مرحله آماده سازی بستر کشت موفق به ثبت اختراع بهینه‌سازی فرمول بستر کشت شده‌ایم.
عضو هیات علمی گروه پژوهشی زیست فناوری قارچ‌های صنعتی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی در ادامه یادآور شد: با ثبت اختراع بهینه‌سازی فرمول بستر کشت، توانسته‌ایم به راندمان بیشتری دست یابیم.
وی با تاکید بر اینکه در تمامی مراحل تولید قارچ خوراکی- دارویی ارینجی به صورت کاملا ارگانیک می باشد، افزود: مهمترین مزیت قارچ خوراکی- دارویی ارینجی نسبت به قارچ های دکمه ای، افزایش ماندگاری و خواص دارویی آن است.
وی به خواص دارویی قارچ ارینجی اشاره و تصریح کرد: این قارچ دارای مقدار قابل توجهی از کربوهیدرات‌های غیر ذخیره‌ای (فیبر دار)، ویتامین‌ها، مواد معدنی است، مقدار کم کالری، مقدار ناچیز قند و همچنین نداشتن نشاسته، قارچ ارینجی را تبدیل به یک رژیم غذایی مناسب و سالم کرده است.
وی در ادامه افزود: قارچ خوراکی- دارویی ارینجی به دلیل داشتن ترکیبات دارویی متعدد موجود در آن باعث تقویت سیستم ایمنی در مقابله با بیماری‌ها، بهبود سلامت استخوان و دستگاه گوارش می‌شود. برخی از خواص دارویی اثبات شده این قارچ عبارتند از: خواص ضد سرطانی (ترکیب ارینجیولید A)، خواص ضد ویروسی (نوعی از آنزیم لاکاز و ترکیبی به نام پلئوررین)، خواص آنتی اکسیدانی (پلی سااریدها)، تقویت سیستم ایمنی بدن (انواعی از بتاگلوکان ها)، خواص ضد میکروبی (ترکیب ارینجین)، خواص کاهنده چربی (ترکیب لواستاتین).
مهندس جانپور با بیان اینکه قارچ خوراکی- دارویی ارینجی خواص ضد سرطانی دارد، تصریح کرد: تاثیر این ترکیب در بهبود نارسایی قلبی و آسیب های کبدی ثبت بین‌المللی شده است.
وی افزود: قارچ ارینجی حاوی بیش از ۸ نوع استرول مختلف است که در فیزیولوژی و سوخت و ساز بدن نقش مهمی را ایفا می‌کند.
وی با اشاره به اینکه به دلیل دارا بودن آهن موجود در قارچ ارینجی هموگلوبین خون افزایش یافته و مصرف این قارچ برای افراد مبتلا به کم خونی بسیار مناسب است، خاطر نشان کرد: این قارچ نیز دارای مقادیر قابل توجهی از ویتامین‌های خانواده B و ویتامین D می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + 7 =

دکمه بازگشت به بالا