مشهد

جابه‌جایی فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد منتفی شد

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، محمد مقدوری ظهر امروز در نشستی خبری در محل استانداری خراسان رضوی اظهار داشت: از ابتدای دولت تدبیر و امید ۹ هزار و ۶۸۸ پروژه عمرانی و اقتصادی با سرمایه گذاری ۱۶ هزار و ۶۲۶ میلیارد تومان در استان، به اجرا در آمده است. 

وی با بیان این که از این تعداد فقط سه هزار و ۶۰۰ پروژه آن با اعتبار ۷۷ هزار میلیارد ریال در سال ۹۶ بهره برداری شده است؛ عنوان کرد: این تعداد پروژه بهره برداری شده از نظر اعتباری نسبت به سال قبل رشد ۱۳۰ درصدی دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی افزود: در حال حاضر هم بیش از چهار هزار پروژه عمرانی استانی کوچک و بزرگ در بخش‌های مختلف در سطح خراسان رضوی با حجم اعتباری بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد ریال در دست اجراست و تلاش و سیاست استان تکمیل و اتمام این طرح‌ها است و عدم شروع طرح‌های جدید به جز در موارد ضروری مورد نیاز نیست.

وی ادامه داد: در این میان در استان ۳۵ پروژه کلان و ملی در دست اجرا است که در سال جاری در اجرای آنها به ویژه در زمینه پروژه‌های حمل و نقلی  ریلی شاهد گشایش‌ها و موفقیت‌های بسیار ارزشمندی بودیم؛ تمامی هدف‌گذاری‌های صورت گرفته در سال ۹۶ در حوزه پروژه‌های کلان زیربنایی استان محقق شد و همه پروژه‌ها به جز راه آهن مشهد – گرگان اجرایی شده است.

مقدوری عنوان کرد: آخرین آن هم راه آهن مشهد – گرگان بود که سه روز قبل به نتیجه رسید و تفاهمنامه جدید آن بین وزارت راه و شهرسازی، آستان قدس رضوی و شرکت چینی طرف همکاری آستان قدس که به صورت مشترک قرار است پروژه را اجرایی کنند به امضا رسید و مشکلات  آن هم به طور کامل مرتفع شد.

وی با بیان این که این پروژه اواسط سال ۹۷ پس از انجام مقدمات اجرایی می‌شود؛ راه آهن مشهد – زاهدان را پروژه کلان دیگری دانست که مطالعات آن از اردیبهشت ۹۴ آغاز شده و پس از اتمام این مطالعات عملیات اجرایی قطعه اول آن از یونسی به  گناباد به طول ۵۰ کیلومتر در ابتدای سال با حضور معاون اول رئیس جمهوری آغاز شد.

مقدوری اظهار داشت: پروژه برقی کردن مسیر ریلی مشهد – تهران هم که در بهمن ماه ۹۵ کلنگ زنی شده بود به دلیل طولانی شدن مقدمات فاینانس در سال جاری بالاخره اجرایی شد و مسیر ریلی مشهد – گلبهار هم که عملیات اجرایی آن از چند سال قبل آغاز شده و به کندی پیش می‌رفت در سال جاری وارد فاز جدیدی شده و امید است روند کار درس ال ۹۷ سرعت قابل ملاحظه ای یافته و به انجام برسد.

 معاون استاندار خراسان رضوی خط ۲ قطار شهری مشهد را از جمله طرح‌هایی دانست که به دلیل بهره‌برداری پیش از موعد دچار اشکلات فنی بود، گفت: امروز این مسائل رفع شده و ظرف چند روز آینده ادامه این خط از میدان شهدا به میدان شریعتی وصل می‌شود و در واقع اتصال خط یک و دو برقرار می‌شود.

وی شرایط پروژه خط سوم قطار شهری را هم دارای سرعت قابل قبولی خواند و اظهار داشت: پروژه ملی کلان دیگر، ادامه راه آهن خواف هرات در داخل خاک افغانستان است که توسط قرارگاه خاتم الانبیا (ص) در دست اجراست و با تکمیل ابنیه فنی و عملیات خاکی پیشرفت قابل قبولی دارد و عملیات ریل گذاری آن در حال انجام است و امیدواریم در سال ۹۷ به نتیجه برسد.

 مقدوری گفت: در این میان تنگناها و محدودیت‌های مالی هم کار را دشوار کرده است چنان که مسیر ریلی مشهد – دوغارون که عملیات خاکی آن به انجام رسیده و فقط بخشی از پل‌های بزرگ مسیر مانده نیازمند تامین اعتبار بیشتری برای تکمیل نهایی است.

معاون عمرانی استانداری خراسان رضوی از دیگر پروژه‌های کلان استان را انجام مطالعات انتقال آب دریای عمان به سه استان شرقی دانست که هم اکنون حدود ۷۰ درصد پیشرفت دارد.

وی در زمینه باند سوم فرودگاه مشهد هم گفت: جابه جایی فرودگاه شهید هاشمی نژاد به دلیل حجم اعتباری فوق العاده سنگین منتفی است و وزارت راه با آن موافقت نکرد اما مطالعات باند سوم که از اهمیت ویژه‌ای برای شهر برخوردار است در دست انجام بوده و امیدواریم خیلی زود شاهد اجرای پروژه باشیم.

 مقدوری تصریح کرد: در عین حال برای فرودگاه جدید هم پیشنهاداتی با پیش‌بینی‌های ویژه برای منابع آن تهیه شده و حدود شش ماه قبل به وزارت راه و شهرسازی تحویل شد زیرا در دراز مدت به طور قطع نیازمند جابه جایی فرودگاه مشهد خواهیم بود.

معاون استاندار خراسان رضوی در ادامه در زمینه محور غرب مشهد گفت: ممنوعیت استقرار صنایع جدید در غرب مشهد کماکان ادامه دارد اما به دلیل حجم سرمایه گذاری انجام شده و ضرورت حفظ اشتغال در موضوع انتقال و ادامه کار صنایع موجود با هماهنگی بخش های مربوطه اقدام و موافقت می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 5 =

دکمه بازگشت به بالا