جهان

جان کری به سوری‌ها پیشنهاد شرکت در انتخاباتی با حضور اسد را داد


  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,جان کری

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز با انتشار بخش‌هایی از یک فایل صوتی مدعی شده وزیر خارجه آمریکا در نشستی پشت درهای بسته در نیویورک با گروهی از فعالان سوریه به آنها پیشنهاد شرکت در انتخاباتی با حضور بشار اسد را داده است.

 به گزارش فارس، یک روزنامه آمریکایی بامداد شنبه فایل صوتی مربوط به اظهارات جان کری، وزیر خارجه این کشور در نشستی محرمانه با گروهی از غیرنظامیان حامی معارضان سوری‌ها را منتشر کرده است. 

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته جان کری در این نشست بارها و بارها انتقاد کرده که تلاش وی برای دیپلماسی در خصوص سوریه از پشتوانه تهدید جدی حمله نظامی برخوردار نبوده است. 

نیویورک‌تایمز می‌نویسد جان کری در بخشی از این نشست محرمانه به سوری‌ها پیشنهاد شرکت در انتخاباتی با حضور «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه را داده است. 

این روزنامه می‌نویسد: «آقای کری، پنج سال بعد از درخواست اوباما برای کناره‌گیری بشار اسد با پیشنهاد به سوری‌های حاضر در سر میز برای شرکت در انتخاباتی با حضور اسد، آنها را به تعجب وا داشت.»

رسانه آمریکایی چند بخش کوتاه از فایل صوتی مربوط به این جلسه 40 دقیقه‌ای که روز 22 سپتامبر در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار شده را روی وب‌سایت خود قرار داده است. نیویورک‌تایمز، بخشی از اظهارات کری را هم به صورت مکتوب منعکس کرده است. 

بررسی خبرنگار خبرگزاری فارس نشان می‌دهد علی‌رغم توضیحات مکتوب «نیویورک‌تایمز»، در هیچ یک از فایل‌های صوتی منتشر شده مستقیماً پیشنهادی توسط «کری» درباره شرکت سوری‌ها در انتخاباتی با حضور بشار اسد مطرح نمی‌شود. علی‌رغم این برخی توضیحات مکتوب، به نحوی است که گویا کری در بخشی از این نشست، اظهاراتی در این باره مطرح کرده است. 

تنها فایل صوتی که در آن «کری» اظهاراتی درباره انتخابات سوریه و بشار اسد مطرح می‌کند یک فایل است که در آن وزیر خارجه آمریکا با لحنی کنایه‌آمیز و با حالت استفهام انکاری از حاضران می‌پرسد که آیا مردم سوریه «به بشار اسد رأی می‌دهند»؟

 وی در این فایل می‌گوید: «هر کسی در هر جای جهان که نامش به عنوان پناهنده ثبت شده می‌تواند رأی بدهد. آیا فکر می‌کنید آنها به اسد رأی می‌دهند؟ اسد از وقوع این رخداد می‌ترسد. (احتمالاً اشاره به برگزاری انتخابات است). خیلی می‌ترسد که این اتفاق بیفتد. ما این را می‌دانیم. بر اساس اطلاعاتی که داریم و بر اساس روس‌ها، این را می‌دانیم.»

نیویورک‌تایمز، در توضیحات مکتوب درباره این فایل چنین نوشته است: «اما سوری‌های حاضر در جلسه، درباره اینکه مردم ساکن در مناطق تحت کنترل دولت بتوانند حتی در صورت حضور ناظران بین‌المللی با آرامش به فردی غیر از بشار اسد رأی بدهند تردید داشتند؛ و در اینجاست که بحث به بن‌بست می‌رسد و خانم «شیورو» که یک مربی و فعال فضای مجازی است خواستار ایفای نقش مستقیم‌تر از طرف آمریکا می‌شود. کری از وی پرسید: ‘یعنی شما فکر می‌کنید که تنها راه حل این است که یک نفر وارد بشود و شما را از شر اسد خلاص کند؟’ «شیورو» در جواب می‌گوید: ‘بله’.»

یک مقام وزارت خارجه آمریکا، به شرط عدم افشای نام به نیویورک‌تایمز گفته که اظهارات کری، به منزله چرخش در مواضع دولت اوباما در قبال اسد نیست. وی گفته منظور کری تنها تأکید بر موضع قبلی دولت بوده مبنی بر اینکه اسد در هر انتخاباتی که به صورت منصفانه برگزار شود، بازنده خواهد بود.

اظهارات وزیر خارجه آمریکا در جمع این گروه سوری – که طبق نوشته نیویورک‌تایمز احتمالا 20 نفر بوده‌اند- چند روز بعد از شکست توافق آتش‌بس مسکو – واشنگتن مطرح شده است.

کری در بخش دیگری از اظهاراتش که نیویورک‌تایمز یک فایل 34 ثانیه‌ای از آن را منتشر کرده به اختلافاتش با کابینه اوباما بر سر سوریه که قبلاً هم گزارش شده بود اشاره می‌کند. 

رسانه‌های آمریکا قبلاً گزارش داده بودند وزرای خارجه و دفاع آمریکا بر سر مسائل مختلف درباره سوریه اختلاف دارند. 

 وی در فایل صوتی جدیداً منتشر شده می‌گوید نتوانسته سایر اعضای کابینه را متقاعد کند که از احتمال استفاده از زور نظامی به عنوان پشتوانه‌ای برای دیپلماسی استفاده کنند.  

وی می‌گوید: «فکر می‌کنم شما در داخل دولت به سه یا چهار نفری نگاه می‌کنید که از استفاده از زور حمایت کرده‌اند و من در این بحث موفق نشدم.»

کری در یک فایل صوتی 31 ثانیه‌ای دیگر روسیه را به عدم احترام به قوانین بین‌المللی متهم کرده است. 

وزیر خارجه آمریکا همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش می‌گوید: «مشکل این است که در آنجا برخی کنشگران وجود دارند و همه دارند درگیری‌ها را تشدید می‌کنند؛ روسیه، نیروهای بیشتر می‌آورد، ایران بیشتر می‌آورد؛ حزب‌الله حضورش را بیشتر می‌کند، جبهه‌النصره همین‌طور؛ عربستان و ترکیه پول‌هایشان را در اینجا می‌ریزند و شما دارید نابود می‌شوید.»

نیویورک‌تایمز در توضیحات مکتوب بعد از این فایل صوتی، بخش‌های دیگری از اظهارات جان کری را به آن اضافه کرده است. نیویورک‌تایمز می‌نویسد جان کری گفته آمریکا از معارضان سوریه خواسته که در نبرد با گروه‌های تروریستی داعش و القاعده همکاری کنند. اما وی اضافه کرده که واشنگتن با دسته‌ای از معارضان که با گروه حزب‌الله لبنان در سوریه وارد جنگ می‌شوند در یک صف قرار نخواهد گرفت.

کری گفته است: «حزب‌الله در حال توطئه‌چینی علیه ما نیست.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + بیست =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا