خراسان

خراسان رضوی؛ رتبۀ اول کشور در کاهش تصادفات برون‌شهری

تصادف

رئیس‌پلیس راهور خراسان رضوی گفت: استان خراسان رضوی، جزو معدود استان‌هایی است که درصد فوتی در آن شیب نزولی دارد و در سال گذشته رتبه اول کشوری در بحث کاهش تصادفات برون‌شهری داشتیم.

علی‌رضا حاجی‌زاده در گفت‌وگو با  ایسنا و با حضور در میز خبر پلیس که در تحریریه  خبرگزاری ایسنا برگزار شد، با بیان اینکه «۱۶۰ نفر کاهش فوتی در برون‌شهری و ۶ درصد کاهش در تصادفات درون شهر  داشتیم»، تصریح کرد:  پلیس راهور در کنار سازمان‌های بین‌بخشی مانند تاکسی‌رانی، اتوبوس‌رانی و حمل‌ونقل، کمیته‌های فنی و اتاق‌فکر فعالی در سطح کشور دارد و امیدواریم تا آخر سال به شاخص‌های تعیین‌شده برسیم.

رئیس‌پلیس راهوراستان خراسان رضوی ادامه داد: در خصوص پیشگیری از جرم، کسانی که اصرار بر تکرار تخلف دارند در مرحله اول خودروی فرد را توقیف می‌کنیم و برای جلوگیری از تکرار تخلف، مجبور به شرکت در  کلاس‌های آموزشی می‌شوند و تست‌های روانشناسی از آن‌ها می‌گیریم. در دو یا سه سال پیش، از ۱۲ شب تا ۶ صبح، بالغ‌بر ۱۲۰ رکورد بالای ۱۲۰ کیلومتر در سطح شهر داشتیم که در این زمینه هدف ما رسیدن به ۸۰ کیلومتر است.

مسئولیت حقوقی و نه کیفری عابران پیاده در جرایم

حاجی‌زاده بیان کرد: طبق ماده ۲۶ قانون جرایم، اگر یک راننده با رعایت قوانین، با عابری برخورد کند که قانون را رعایت نکرده باشد، مسئولیت را متوجه عابر می‌دانیم. در این قانون مسئولیت کیفری نیست، اما مسئولیت حقوقی وجود دارد، به این معنی که اگرعابری مقصرهم بود، مانع از این نمی‌شود که از بیمه و خدمات محروم شود و اگر سواری‌ای که از نظر کیفری و حقوقی مقصر نیست، اگر بیمه نداشت، از صندوق تعمیم خسارت مالی، جبران خسارت می‌شود. 

رئیس‌پلیس راهور استان خراسان رضوی تصریح کرد: در بحث موتورسیکلت‌سواران، ما بالغ‌بر ۶۵ هزار موتورسیکلت را توقیف کرده‌ایم؛ به‌طور مثال از یک شهروند به‌تنهایی ۱۲ موتورسیکلت توقیف شده است و این فرد پس از هر توقیف، یک موتورسیکلت دیگر تهیه کرده و حتی این تعداد برخورد هیچ اصلاح رفتاری در این فرد به وجود نیاورده است. با وجود این که پلیس وظیفه خودش را انجام می دهد، خود شهروندان نیز باید برای ایمنی و سلامت خود ارزش قایل شوند.

۹۶ نقطه حادثه‌ساز در استان خراسان رضوی

حاجی‌زاده با بیان این‌که «اگرسه تصادف جرحی یا دو تصادف منجربه فوت در یک تقاطع یا  معبر انجام شود آن نقطه، نقطه حادثه‌ساز است»، افزود: درسال ۱۳۹۶، ۹۶ نقطه حادثه‌ساز در استان داشتیم که از این ۹۶ عدد، ۱۲ مورد اصلاح و سه مورد در حال اصلاح است. برنامه‌هایی که برای اصلاح انجام می‌دهیم یک برنامه کوتاه‌مدت با علایم و تجهیزات کمک‌ترافیکی، یک برنامه میان‌مدت چراغ فرماندهی است و یک برنامه بلندمدت این است که تقاطع را هم‌سطح کرده و از شکل میدان خارج کنیم. 

رئیس‌پلیس راهوراستان خراسان رضوی با اشاره به این‌که «در شهر مشهد ۷۲ کیلومتر معابر بزرگراهی داریم»، اظهار کرد: علاوه‌بر وجود زیرگذر و پل عابرپیاده و حتی وجود آسانسور برای استفاده از پل‎ها، متاسفانه باز هم بعضی از مردم برای عبور از عرض خیابان می‌گذرند.

۱۴۰۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + شش =

دکمه بازگشت به بالا