خراسان

خراسان رضوی پذیرای ۳۲۰ هزار تبعه خارجی

معاون سیاسی استاندار خراسان رضوی اعلام کرد که این استان پذیرای ۳۲۰ هزار پناهنده خارجی است.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، دکتر سید جواد حسینی در ضیافتی که به مناسبت روز جهانی پناهندگان در اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی استان خراسان رضوی برگزار شد، با اشاره به آمار بالای پناهندگان اظهار کرد: در این شب‌های عزیز یک زندگی متعالی را برای کسانی که تحت تاثیر سیاست‌های جنگ‌آلود مجبور به مهاجرت شدند آرزو می کنیم.

معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه ۴ محور در پناهندگی نقش‌آفرینی می‌کند تشریح کرد: اولین محور در بحث پناهندگی خود پناهندگان هستند که ۶۵ میلیون آمار جهانی پناهندگان است و این تعداد بالا نتیجه سیاست‌های حاکم بر جامعه‌شان است. در جنگ جهانی اول ۷۰ میلیون و در جنگ جهانی دوم ۲۵ میلیون و پس از جنگ جهانی دوم بیش از ۱۸ میلیون انسان به خاطر سیاست‌های نسل‌کشی پناهنده شدند.

وی افزود: دلیل اینکه پرسش مهر رئیس جمهور  در خصوص خشونت بود همین وضع کنونی جهان و سیاست‌های خشونت‌بار است.

حسینی ادامه داد: دومین رکن کشورهای پذیرای پناهندگان هستند. رکن سوم تشکل‌ها و NGO هایی هستند که سعی می‌کنند در این کشورها بستر مناسب‌تری برای پناهندگان فراهم کنند و رکن چهارم کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد است که برای موضوع پناهندگی هدف‌گذاری می‌کند.

معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه در ایران بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ نفر اتباع خارجی وجود دارد، به ارائه آمار پناهندگان مربوط به استان خراسان رضوی پرداخت و گفت: در استان ما ۳۲۰ هزار پناهنده وجود دارد که از این تعداد بیش از ۹۵درصد در مرکز استان، شهر مشهد، سکونت دارند و ۲درصد در مهمانسر تربت جام و ۳درصد در باقی شهرهای استان زندگی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه ۱۱ تشکل غیردولتی در استان مجوز فعالیت گرفته‌اند، افزود: در خراسان ۷۰ هزار دانش آموز اتباع خارجه داریم که دارای ۲ مشخصه هستند؛ اول اینکه مانند ایرانی‌ها از شرایط تحصیل رایگان برخوردارند و دوم اینکه نزدیک به ۱۰ هزار نفر از این دانش‌آموزان کارت هویتی ندارند، اما به خاطر حقوق انسانی و نگاه‌های راهبردی مقام معظم رهبری، ما به آنها این حق را داده‌ایم و ۶ هزار دانش‌اموز اتباع خارجه در استان خراسان مشغول به تحصیل هستند. ۴۵ هزار فرصت شغلی برای اتباع خارجه ایجاد شده و ۲۵ هزار نفر از اتباع خارجی به سفر عتبات عالیات اعزام شده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × یک =

دکمه بازگشت به بالا