مشهد

دادستانی مخالف تعطیلی باغ‌وحش مشهد است

پلنگ باغ وحش مشهد

معاون دادستان مشهدمقدس گفت: دادستانی مخالف تعطیل باغ وحش مشهد است و از ورود سرمایه‌گذاران جدید در این حوزه استقبال می‌کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، حواشی چند ماه اخیر درباره وضعیت غیراستاندارد نگهداری از حیوانات در باغ وحش وکیل‌آباد مشهد و نیز تخلفات دیگر با انتشار عکس‌ها و فیلم‌هایی در فضای مجازی رنگ جدی به خود گرفت.

حامیان حقوق حیوانات از وضعیت اسفبار نگهداری از حیوانات و خرید و فروش غیرقانونی آن‌ها به‌واسطه این باغ‌وحش صحبت به میان آوردند. سازمان حفاظت محیط‌زیست در موضعی منفعل اما تنها به صدور اخطارهایی اکتفا کرد.

همچنین با پایان یافتن مهلت سه ساله‌ای که برای بهینه‌سازی و استانداردسازی این باغ‌وحش مقرر شده بود هیچ اتفاقی نیافتاد و مصوبه‌های جنجالی و جانبدارانه مالکان باغ وحش هم به معمای ماجرا افزود.

با پیچیده‌تر شدن موضوع و انتقال یک‌باره برخی گونه‌ها به تهران؛ شایعاتی در محافل عمومی و خبری مبنی بر تعطیلی قریب‌الوقوع باغ‌وحش منتشر شد؛ ورود مدعی‌العموم به موضوع ماجرا را به‌گونه‌ای دیگر رقم زد. با قاضی محمد بخشی‌محبی معاون دادستان مرکز استان خراسان‌رضوی درباره این موضوع و نحوه ورود دستگاه قضا به آن گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

تسنیم: پیرامون تخلفات و تعطیلی باغ وحش وکیل‌آباد، مدتی است شاهد اظهارنظرهای مختلف مالک، سازمان حفاظت محیط‌زیست و دیگر نهادها از جمله انجمن حمایت از حقوق حیوانات بوده‌ایم که نهایتاً منجر به ورود مدعی‌العموم به موضوع شد. توضیحی درباره چگونگی ورود دادستانی به این پرونده دارید؟ 

بخشی‌محبی: یکی از وظایف مدعی‌العموم واکنش مثبت و حمایت از حقوق عامه است به‌ویژه زمانی که بحث علایق و تفریحات مردم در میان باشد. انتشار برخی گزارشات و اخبار واصله پیرامون ضعف‌های مدیریتی و عملیاتی در موضوع باغ‌وحش وکیل‌آباد منتهی به ورود دادستانی و مدعی‌العموم به موضوع شد.

با درگیرشدن سازمان‌های مردم‌نهاد مرتبط با موضوع و تحقیقاتی که انجام شد؛ مکاتباتی با اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست و نیز فرمانداری مشهد انجام دادیم که نظر ما انجام حداکثر تلاش از طرف تمامی دستگاه‌های مسئول در جهت حفظ باغ‌وحش برای مردم مشهد است.

تسنیم: با توجه به تحقیقات شما منشاء مشکلات این باغ‌وحش را چه می‌دانید؟

بخشی‌محبی: با توجه به آئین‌نامه حفظ، تاسیس و بهره‌برداری از باغ وحش‌ها؛ در قانون به صراحت بیان شده نظارت و مدیریت این موضوع با اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان و در کلان با سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور است. از طرف دیگر چون مدیریت این مجموعه‌ها با سازمان محیط‌زیست است بنابراین این سازمان نیز حیوانات خود را به باغ‌وحش‌ها به‌صورت امانت برای نگهداری می‌دهد که باید طبق استانداردهای مشخص شده باغ‌وحش به مراقبت و نگهداری از این حیوانات بپردازد.

درباره‌ نحوه اداره‌ ‌باغ‌وحش وکیل‌آباد از سال ۹۱ بارها و بارها سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور اخطارهایی را به اداره‌کل محیط‌زیست استان داده بود که متعاقب آن این اداره کل نیز مهلتی سه ساله به بهره‌بردار این باغ‌وحش در جهت استانداردسازی و رفع نواقص مجموعه داد که متاسفانه در مهلت مقرر مشکلات مرتفع نشد.

تسنیم: نهایتا این مشکلات باغ وحش را به مرز تعطیلی کشاند؟

بخشی محبی: بله. از سوی دیگر گسترش دامنه شهری در طول این سال‌ها و واقع شدن این باغ وحش در حوزه شهری مشکلات و شرایطی را به‌وجود آورده بود که این باغ‌وحش را مرز تعطیلی قرار داده بود. گزارشاتی نیز به سازمان حفاظت از محیط‌زیست درباره تخلفات این مجموعه رسیده بود که از عدم رعایت حداقلی استانداردها  حکایت داشت. این سازمان نهایتاً مبادرت به انتقال حیوانات امانی خود به تهران کرد.

تسنیم: این نقطه ورود مدعی‌العموم به موضوع بود؟

بخشی محبی: دقیقاً. با حساس‌شدن افکار عمومی و اعتراضات مردمی، دادستانی تصمیم به ورود جدی به موضوع کرده و طی مکاتباتی با فرمانداری و اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان، نظر دادستانی مبنی بر نیاز شهر مشهد به باغ‌وحش به‌عنوان یکی از مراکز تفریحات سالم این شهر و همچنین به‌عنوان جاذبه‌ گردشگری، اهمیت آشنایی نوجوانان و جوانان با گونه‌های حیوانات مختلف؛ منوط به حفظ استانداردهای داخلی و بین‌المللی در زمینه نگهداری حیوانات؛ ادامه فعالیت باغ وحش در مشهد را با تاکید بر موارد ذکر شده ضروری اعلام کرد.

تسنیم: به همین دلایل با بسته شدن باغ وحش مخالف هستید؟

بخشی محبی: به صراحت اعلام کرده‌ایم مخالف تعطیلی باغ‌وحش در مشهد هستیم. البته باید استانداردها رعایت شود و فضای نامناسب استقرار حیوانات که از مصادیق حیوان‌آزاری هم بوده برطرف شود. حقوق حیوانات در اسلام و شرع هم آماده است و باید به آن توجه شود. مدعی‌العموم نیز در این باره پیگیر حل مشکلات بوده و با متخلفان برخورد خواهد کرد.

تسنیم: تا امروز این پیگیری‌ها در جهت استانداردسازی باغ وحش سرانجام  داشته است؟

بخشی محبی: با عدم حل و فصل مشکلات، صاحب باغ‌وحش به دادستانی احضار و پرونده‌هایی هم که قبل‌تر در این‌باره تشکیل شده بود فراخوان و تذکرات جدی و نهایی پیرامون رعایت حقوق حیوانات به بهره‌بردار فعلی داده شده است. از نظر ما یکی از راه‌حل‌های پایه‌ای برای حل مشکل باغ‌وحش شکسته‌شدن انحصار واگذاری و اعطای مجوز راه‌اندازی باغ وحش در مشهد به دیگر متقاضیان است. به اداره‌کل حفاظت محیط زیست  هم اعلام کرده‌ایم نسبت به شناسایی سایر افرادی که می‌توانند در حوزه تاسیس باغ‌وحش ورود کنند اقدام کند. دستگاه قضا معتقد است اگر انحصار شکسته شود تا شخص خاصی احساس مالکیت بر  موضوعی نکند مشکلات حل خواهد شد.

تسنیم: تاکنون کسانی مراجعه کرده‌اند؟

بخشی محبی: بله. سرمایه‌گذارانی مراجعه و قرار است اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست پیرامون توانایی و ظرفیت مراقبت از حیوانات این سرمایه‌گذاران بررسی‌های لازم را انجام دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 2 =

دکمه بازگشت به بالا