خراسان

دفتر اسناد دست نویس در تمامی دفاتر اسناد حذف می‌شود

تویسرکانی

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: حذف دفتر اسناد دست نویس در دفتر ثبت اسناد در دستور کار قرار گرفت و از این به بعد تماماً این امور الکترونیکی انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، احمد تویسرکانی ظهر امروز در نخستین همایش ملی صیانت از وقف با رویکرد تثبیت مالکیت موقوفات و اراضی ملی که در محل مجتمع فرهنگی تربیتی میلاد مشهد برگزار شد، اظهار داشت: بحث تثبیت مالکیت بسیار مهم و اساسی است و تاثیر بسزایی در نظم حقوقی و پیشگیری از دعاوی دارد.

وی افزود: تاکید مقام معظم رهبری بر توسعه ثبت رسمی مالکیت‌ها است بنابراین در زمینه تثبیت مالکیت‌ها پیگیر بودیم و براساس قانون کاداستر در مجلس مشخص شد که در 5 سال مسئله مالکیت دولت تعیین تکلیف شود.

معاون قوه قضاییه با بیان اینکه طبق اجرایی شدن این قانون باید نقشه و مستندات مالکیت دولت به سازمان ثبت ارائه شود گفت:  سازمان اسناد نیز وظیفه ثبت این اسناد را باید انجام دهد در واقع ما باید زودتر از 5 سال، بحث سند دار کردن اموال دولت و عرصه‌های دولتی را انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد:  مالکیت مردم در سطح شهرها را تا 99 درصد جمع‌آوری کردیم اما در زمینه اسناد مالکیت دولت هنوز به نتیجه نرسیدیم.

تویسرکانی با بیان اینکه وظیفه سازمان اسناد ایجاد زمینه برای مراجعه مردم در راستای ثبت مالکیت است گفت: سازمان اسناد فراتر از وظیفه خود عمل کرده و مرتب این موضوع را پیگیر هستیم لذا اگر ظرف دو سال کل مستندات اوقاف و منابع طبیعی و امور اراضی به سازمان ثبت اسناد تحویل داده شود می‌توانیم در زمینه در تثبیت مالکیت کشور به نتیجه برسانیم.

وی با بیان اینکه در حوزه بهبود فضای کسب و کار سازمان ثبت اسناد یکی از دستگاه‌های تاثیرگذار در این عرصه بوده و پیشتاز است گفت: رتبه ثبت اسناد کشور رتبه بهتری نسبت به دیگر دستگاه‌ها است و از اقدامات انجام این شده این است که هر سه دفتر املاک برای سامان گرفتن بانک جامع املاک بسیاری از مفاسد ناشی اقدامات سنتی و دستی پیشگیری و انجام شد.

تویسرکانی تصریح کرد: امروز گام دوم را در این حوزه برمی‌داریم و آن حذف دفتر اسناد دست نویس در دفتر ثبت اسناد است و از این به بعد تماماً این امور الکترونیکی انجام می‌شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: از امروز با تصمیم رئیس قوه قضائیه هیچکس «ثبت با سند برابر است» را نمی‌نویسد و امیدواریم با یک راهبرد منظم اهداف را دنبال کنیم.

وی با بیان اینکه خود را ملتزم به برنامه‌های عملیاتی سالانه می‌دانیم گفت: یکی از محورهای تسریع امور، تثبیت مالکیت‌ها است و این مهم را به طور جدی دنبال می‌کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا