مشهد

راه‌اندازی مجدد پردیس قدیمی سینمایی مشهد؛ “سیمرغ” دوباره جان می‌گیرد

سینما سیمرغ

اگر اتفاق خاصی نیفتد در نخستین روزهای تیرماه امسال شاهد راه‌اندازی مجدد نخستین پردیس سینمایی کشور در مشهد مقدس خواهیم بود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، نخستین پردیس سینمایی کشور که تا همین ماه پیش گمان می‌رفت چراغ کم سویش دیگر خاموش و کاملاً تعطیل شود به همت مجدد سرمایه گذار خصوصی‌اش جانی تازه گرفته و اگر اتفاق عجیبی نیافتد در ۵ تیرماه  میدان مادر در منطقه قاسم آباد مشهد شاهد پرده برداری از  پردیس مدرن سینمایی« سیمرغ» خواهد بود.

سال ۷۷ و انتشار خبر افتتاح نخستین پردیس سینمایی کشور در مشهد نوید روزهای خوبی را برای فرهنگ دوستان مشهد به ویژه ساکنان منطقه بافت جدید قاسم آباد داد. خبری که  با تکمیل شدن ظرفیت هر پنج سالن این سینما در اکثر سیانس‌ها به واقعیت پیوست و پس از مدت‌ها در مقابل کم رونقی سالن‌های مرکز شهر و قدیمی آن زمان ( هویزه، قدس، آفریقا) در منطقه بافت جدید غرب، مشهد صاحب سینمایی مدرن شده بود. سینمایی که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی راهاندازی و به بهره‌برداری رسیده بود.

روزها و سال ها گذشت و سینماهای متعلق  به بخش دولتی( حوزه هنری و سینما شهر) به مدد کمک‌های دولتی اقدام به بازسازی، نوسازی و توسعه مجموعه‌های خود کردند در حالی که سیمرغِ حاصل از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در دوران افول سینما و شرایط اقتصادی جامعه، ناتوان از پیشرفت هم‌زمان با تکنولوژی کم کم دچار فرسودگی، رخوت و انزوا شد.

شرایط به گونه‌ای پیش رفت  که این سینما تبدیل به مرکز  فروش انواع فست فودها و اغذیه‌ها و  هر چیزی جز سینما شده بود. انتقادات زیادی در همان زمان از سوی مطبوعات و جامعه فرهنگی به مجموعه سیمرغ شد تا جایی که در سال ۹۴ این مجموعه مدتی تعطیل و با سرمایه شخصی سرمایه‌گذاران خود اقدام به بازسازی بخش‌هایی از مجموعه مانند صندلی‌ها، اصلاح نمای داخلی و بازسازی سرویس‌های بهداشتی و یا استقرار نمایشگر در نمای بیرونی کرد. وصله‌ای موقتی که هر چند سبب رونق نسبی سیمرغ برای چند سال شد اما در رقابت با سینماهای تازه مدرن شده‌ هویزه یا آفریقا کافی نبود و تا همین ماه گذشته زمزمه‌های تعطیلی همیشگی سیمرغ به گوش می‌رسید.

امیر حسین دبیرزاده مدیر پردیس سینمایی سیمرغ در زمینه تصمیم بر تعطیلی همیشگی سینما سیمرغ اذعان می‌دارد: بین دو راهی تعطیلی سینما – با آن وضعیت که واقعاً به شهروندان حق می‌دادم نخواهند بیایید یا سینماهای دیگر شهر را ترجیح دهند  و بازسازی کلی و احیای دوباره‌ آن به  مدت یک ماه  مردد بودم و نهایتاً با وجود  اینکه از کمک مسئولان فرهنگی شهر قطع امید کردم، تصمیم گرفتم شخصاً چراغ این سینما را پس از ۱۹ سال با هزینه شخصی به هر قیمتی روشن نگه دارم.

دبیرزاده که یکی از چهار سرمایه‌گذار اصلی این مجموعه محسوب می‌شود در تشریح تغییرات و امکانات پردیس نوین سیمرغ  این‌گونه می‌گوید: در بازسازی جدید این سینما تمامی صندلی‌ها، کف‌ سالن‌ها،دیوارها و نمای بیرون و داخلی مجموعه تخریب و مجدد بازسازی و نورپردازی شده است.

تمامی سیستم‌های تهویه و سرمایش و گرمایش مدرن و به روز شده و در واقع «سیمرغ» نخستین پردیس سینمایی کشور خواهد بود که سیستم‌های الکترونیکی (صوتی- تصویری) آن هوشمندسازی گردیده است. در حوزه کیفیت نمایش نیز پردیس سینمایی «سیمرغ»  نخستین پردیس سینمایی کشور خواهد بود که به پروژکتورهای پخش دیجیتال لیزری با کیفیت « فول اچ دی» مجهز شده است. سیستم پخش صدا در تمامی سالن‌ها نیز به صورت کاملاً دالبی است. هزینه‌کرد تقریبی انجام شده تا کنون حدود ۱۰ میلیارد ریال بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه در مدت دو ماه این مقدار تغییرات و بازسازی انجام خواهد گرفت عنوان کرد: تنها زمان مناسب برای تعطیلی از نظر ما اردیبهشت و خرداد به دلیل فصل امتحانات و ماه مبارک رمضان بود. در حال حاضر با ۸۰ نفر و در چندین تیم کاری به صورت شبانه روزی در حال  کار و تلاش هستیم و اطمینان دارم به تاریخ افتتاح خواهیم رسید.

با توجه به اظهارات دبیرزاده امیدواریم شاهد راه‌اندازی مجموعه‌ای متفاوت و درخور شأن شهروندان این شهر باشیم.  مسلماً  افتتاح و  فعالیت  این مجموعه شهروندان غرب مشهد را  از مشکلاتی از قبیل اتلاف وقت جهت رفتن به سینماهای مرکز شهر،  معضل ترافیک و فضای پارک( باتوجه به پارکینگ اختصاصی  با ظرفیت ۳۵۰ خودروی این مجموعه) رهایی خواهد داد.  

همچنین این نوسازی منجر به ارتقا سطح سینما به سینمای مدرن در درجه بندی سینماهای کشور خواهد شد. اتصال به سیستم رزرو اینترنتی سینماتیکت نیز از دیگر نکات مثبت دیگر این مجموعه خواهد بو. نهایتاً نباید غافل شد که این اتفاق می‌تواند سبب ایجاد فضای رقابتی در پردیس‌های سینمایی شهر باشد که با شکست انحصارگرایی دولتی و ورود بخشی خصوصی امید می‌رود رقابت در کیفیت ارائه خدمات را شاهد باشیم.

آخرین جمله این که هرچند به اذعان دبیرزاده و تجارب قبلی، مدیران ارشاد شهر در حد صفر هم کمکی به این اتفاق نکرده‌اند اما امیدواریم در روز افتتاحیه پردیس «سیمرغ» که در صف اول بریدنِ روبان ایستادند به یاد چراغ‌ سینماهای خاموش‌ شده‌ای از قبیل سینمای « گلشهر» نیز بیفتند و هرچند دیر اما از انفعالی که مدت‌هاست گریبان‌گیر مدیران فرهنگی شهر شده، مهر خاتمه زنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 18 =

دکمه بازگشت به بالا