مشهد

راه اندازی نرم افزار درخواست کارگر ساختمانی از آبان در مشهد

مهدی یعقوبی معاون خدمات شهری شهرداری مشهد، از راه‌اندازی نرم‌افزار درخواست کارگر از اوایل آبان در مشهد خبر داد
شهرآرانیوز؛ آنگونه که معاون خدمات و محیط زیست شهری شهردار مشهد اعلام کرده، قرار است از آبان ماه سال جاری درخواست کارگر ساختمانی هوشمند شود و نرم افزار هوشمند برای درخواست نیرو توسط شهروندان در بستر شهرمن راه‌اندازی شود. البته همچنان تلفن ۳۱۷۵ برای اعزام کارگر در اختیار شهروندان است.

در نودوچهارمین صحن جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد بود که لایحه شهرداری مشهد مبنی بر سامان‌دهی کارگران و استادکاران روزمزد و احداث و تجهیز ایستگاه‌های سامان‌دهی کارگران در مشهد از تصویب نمایندگان پارلمان شهری مشهد گذشت و پیرو آن مصوبه به شهرداری مشهد اجازه داده شد تا برای سامان‌دهی کارگران و استادکاران روزمزد و احداث و تجهیز ایستگاه‌های سامان‌دهی مورد نیاز، با جلب و جذب مشارکت دستگاه‌های اجرایی، تشکل‌های کارگری، سازمان‌های مردم‌نهاد و بخش خصوصی ذی‌ربط تا سقف اعتباری ۱۲۳ میلیارد و ۲۳۰ میلیون ریال اقدام کند.
با گذشت حدود ۵ ماه از تصویب این‌لایحه، کار به سرعت پیش رفت و شهرداری مشهد برخلاف اینکه این‌مهم در وظیفه ذاتی‌اش تعریف نشده بود، برای سامان‌دهی کارگران موقت با راه‌اندازی ۴ ایستگاه موقت و فعال‌سازی یک ایستگاه دائم اقدام کرد.
درهمین باره معاون خدمات و محیط‌زیست شهری شهرداری مشهد در گفتگو با شهرآرا می‌گوید: شهرداری در حوزه سامان‌دهی کارگران موقت از قبل برنامه ریزی کرده بود که این‌مهم با مصوبه شورای شهر رسما اجرایی شد.

اعزام ۵۰ هزار کارگر، طی ۵ ماه

مهدی یعقوبی با بیان اینکه تا تاریخ ۱۹ مهرماه امسال حدود ۵۰ هزار کارگر توسط شهروندان به کار گرفته شده‌اند، می‌افزاید: این‌رقم نشان می‌دهد روزانه به‌طور میانگین از ساعت ۱۰ صبح ۴۵۰ کارگر ایستگاه‌های ساماندهی شهرداری توسط مردم برای کار‌های ساختمانی و … به کار گرفته شده‌اند.
یعقوبی می‌افزاید: در مجموع از تاریخ دهم اردیبهشت تا ۱۹ مهرماه در همین اوضاع و شرایط کرونایی بالغ بر ۵۰ هزار نفر کارگر اعزام کرده‌ایم.

ثبت‌نام قطعی ۶۰۰۰ کارگر روزمزد

وی در پاسخ به این‌سؤال که تاکنون چند کارگر در سامانه ثبت کارگران روزمزد به‌طور قطعی ثبت‌نام کرده‌اند نیز می‌افزاید: اکنون ۶۰۰۰ نفر ثبت‌نام قطعی کرده‌اند و کارت کارگری برای این‌تعداد کارگر صادر شده است.
یعقوبی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید می‌کند: مدارک لازم برای ثبت‌نام در سامانه کارگری داشتن ۲ قطعه عکس، اعلام ۲ نفر معرف، کپی شناسنامه و کارت ملی است.

همراهی با کارگران ساختمانی برای بیمه تأمین‌اجتماعی

وی پیگیری‌ها برای موضوع بیمه ۷ درصد کارگران را خبری خوش در این‌حوزه بیان می‌کند و می‌گوید: اگر کارگری دارای مهارت فنی‌حرفه‌ای در حوزه ساختمان باشد برای تأمین مبلغ قانونی ۷ درصد مبلغ بیمه تأمین اجتماعی آن‌ها طبق ماده ۵ قانون تأمین‌اجتماعی آن‌ها را همراهی خواهیم‌کرد.
معاون خدمات شهری شهرداری مشهد درباره انعقاد تفاهم‌نامه با ۱۲دستگاه اجرایی و ۲ سازمان مردم‌نهاد می‌گوید: تفاهم کردیم که هرکدام از این‌ارگان‌ها وظایف خود در حوزه کارگری را در قالب این‌جایگاه‌ها عملیاتی و با این‌کار میز خدمت خود را در راستای تشویق کارگران به کمک شهرداری فعال کند.
یعقوبی خاطرنشان می‌کند: اکنون ۴ جایگاه موقت و یک جایگاه دائم در شهر داریم که به عنوان مرکز ستاد در بولوار دلاوران است و امیدواریم تا اواخر بهمن به ۱۲ ایستگاه دائمی در شهر برسیم.

راه‌اندازی نرم‌افزار هوشمند درخواست کارگر

وی بیان می‌کند: حقوق و دستمزد توافقی بین کارگر و کارفرمایان است، ولی اکنون کار‌های اولیه با انجمن کارفرمایان و کارگری انجام شده است تا یک قیمت پایه برای حقوق و دستمزد روزانه کارگران مشخص شود.
او بیان می‌کند: اکنون دستمزد روزانه کارگر ساده بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تومان و دستمزد استادکاران هم با حداقل دستمزد ۱۸۰ هزار تومان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + بیست =

دکمه بازگشت به بالا