مشهد

رمدیسیویر و فاویپیراویر سهمیه‌بندی شده است/ اتمام موجودی سرم در داروخانه‌های مشهد

مسئول روابط عمومی انجمن داروسازان خراسان رضوی گفت: سِرُم در ماه‌های اخیر سهمیه‌بندی شده بود، اما حدود ۱۰ روز اخیر سرم در سطح شهر تمام شده است و فقط در بیمارستان‌ها توزیع می‌شود.

نازی ناصری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه نسخه‌های کرونایی معمولا یکسان هستند و داروهای مشخصی دارند، عنوان کرد: بیش از ۹۵ درصد مراجعه به داروخانه‌ها در این مدت مربوط به نسخه‌های کرونایی است و موجی که در آن

قرار داریم بزرگترین موج کروناست و این موضوع باعث شده تا داروها کم شوند.

وی متذکر شد: اما مساله مهم این است که هیچ تمهیدات متناسب با این موج در نظر گرفته نشده؛ به‌عنوان مثال اگر مشهد وضعیت خیلی بحرانی دارد، داروهای استان‌ها و شهرهای دیگر که وضعیت به نسبت بهتری دارند به مشهد اختصاص یابد و مراکز پخش دارو به مشهد شیفت شوند.

ناصری با تاکید بر اینکه مشکلات جدی در زمینه سِرُم داریم خاطرنشان کرد: از حدود دو ماه قبل سرم سهمیه‌بندی شده بود و تنها تعداد محدودی به داروخانه‌ها ارائه می‌شد، اما در یک هفته تا ۱۰ روز اخیر سرم کاملا تمام شده و فقط به بیمارستان‌ها ارائه می‌شود. 

وی ادامه داد: این درحالیست که یک مریض کرونایی به طور مرتب سرم مصرف می‌کند. اکنون بیماران به داروخانه‌ها مراجعه می‌کنند، برخی داروهایشان را می‌توانند تهیه کنند، اما موفق به تهیه سرم نمی‌شوند و به مردم گفته می‌شود بروند از جای دیگر تهیه کنند درصورتی‌که در سطح شهر سرمی وجود ندارد. ظرفیت بیمارستان‌ها که تکمیل شده است و مریض‌های سرپایی باید در خانه قرنطینه شده و استراحت کنند، اما این بیماران در تهیه سرم مشکل دارند. چندین هزار بیمار سرپایی سطح شهر باید چگونه سرم تهیه کنند؟ با خیل عظیم مردم در بیمارستان‌ها مواجه‌ایم که بعضی داروهایشان را می‌توانیم ارائه کنیم، اما سرم نداریم. 

مسئول روابط عمومی انجمن داروسازان خراسان رضوی اظهار کرد: داروهای اصلی کرونا مانند رمدیسیویر و فاویپیراویر که برای بیماران بدحال‌تر استفاده می‌شود هم سهمیه‌بندی شده و فقط به داروخانه‌های دولتی ارائه می‌شود که این شکل از توزیع هم باعث تجمع بیش از حد مردم در داروخانه‌های خاص می‌شود.

با سامانه‌ تیتک امکان قاچاق دارو نیست

ناصری افزود: سامانه‌ای به نام «تیتک» وجود دارد که باعث می‌شود امکان قاچاق دارو از بین برود و دارو کاملا قابل ردیابی باشد. دارویی که وارد یک داروخانه می‌شود در آن سامانه ثبت شده و زمانی که قرار است آن دارو به فروش برسد باید نسخه‌ بیمار در سامانه قرار داده شود و به این شکل کاملا مشخص است که دارو را چه زمانی و چه کسی تحویل گرفته و چنانچه این کار انجام نشود، دیگر سهمیه و دارو به آن داروخانه تعلق نمی‌گیرد. بنابراین کاملا امکان نظارت بر دارو وجود دارد و نمی‌توان شائبه قاچاق یا عدم اعتماد را مطرح کرد که بگویند مجبور هستیم فقط به داروخانه‌های دولتی بدهیم تا مطمئن باشیم به دست مصرف‌کننده واقعی می‌رسد.

برخی از بیماران کرونایی خودشان نسبت به تهیه داروها از داروخانه‌ها اقدام می‌کنند

وی ادامه داد: با یک برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح می‌توانستیم داروها را در سطح شهر توزیع و از این تجمع در داروخانه‌ها جلوگیری کنیم تا بیماران سرطانی و ام-اس که سیستم‌های ایمنی‌شان مشکل دارد در کنار بیماران کرونایی و ازدحام جمعیت قرار نگیرند. الان در داروخانه‌های مشخص شده این بیماران در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند.اطلاع داریم که برخی از بیماران کرونایی خودشان نسبت به تهیه داروها از داروخانه‌ها اقدام می‌کنند و این موضوع باعث می‌شود تا سایر بیماران سرطانی و ام-اس مبتلا شوند.

کمبود سرم بیماران سرطانی را دچار مشکل کرده است 

مسئول روابط عمومی انجمن داروسازان خراسان رضوی بیان کرد: داروهای سرطانی و ام-اس به شدت کمیاب شده و با کمبود مواجه است. همچنین کمبود سرم باعث شده بیماران سرطانی هم با مشکل مواجه شوند؛ چراکه اغلب داروهای سرطانی از تزریق سرم استفاده می‌شوند و اکنون این بیماران بدحال هستند. 

ناصری خاطرنشان کرد: تا آنجا که اطلاع داریم شرکت‌های داروسازی به علت مشکلات در ماده اولیه نتوانسته تولیدات خود را افزایش دهند. این موضوع را می‌توان از مسئولان مرتبط‌تر پیگیری کرد.

وی اضافه کرد: همکاران ما ناراحت و شرمنده هستند که داروهای مورد نیاز مردم را ندارند و مدام به مردم می‌گویند،نداریم. همچنین ارتباط ما با گروه پزشکی کم است که این موضوع باعث مشکلاتی می‌شود؛ به‌عنوان مثال بیماری با نسخه‌ای به داروخانه مراجعه می‌کند و می‌گوییم این دارو اصلا نیست و نگردید، بیمار هم در پاسخ می‌گوید اگر نیست چرا دکتر نوشته و آیا دکتر اطلاعی ندارد که این دارو یافت نمی‌شود. بنابراین اگر ارتباط‌مان بیشتر بود می‌شد از پزشکان خواست تا فقط در صورت نیاز و ضروری بودن برخی داروها را تجویز کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 4 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا