مشهد

سلامت‌کده‌های طب سنتی در مشهد مقدس افزایش یابد

طب سنتی

رئیس دانشکده طب سنتی مشهدمقدس گفت: باید سلامت‌کده‌ها توسعه یابد و مهمترین عامل جهت تحقق این مهم افزایش متخصصان طب سنتی بوده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، جلیل توکل‌افشاری ظهر امروز در نشست خبری ا اصحاب رسانه اظهار داشت: دانشکده طب سنتی مشهد یکی از هفت دانشکده پزشکی خراسان رضوی است و سه دانشکده اصلی پزشکی، دنداپزشکی و داروسازی و چهار دانشکده پرستاری و مامایی، بهداشت، پیراپزشکی و طب سنتی دارد و دوره تحصیل در دانشکده طب سنتی چهار ساله بوده که دو سال آن تئوری و دو سال دیگر عملی بوده است.

وی افزود: در بحث طب سنتی عده‌ای از افراد غیرمتخصص وارد شده‌اند که برای سلامت جامعه خطرآفرین بوده و وزارت بهداشت در سال 1387 اقدام به راه‌اندازی دانشکده طب سنتی کرد و دانشکده طب سنتی مشهد در سال 1389 مجوز جذب دانشجو را کسب کرد.

رئیس دانشکده طب سنتی مشهد با بیان اینکه در سال نخست فعالیت این دانشکده 4 دانشجو جذب شدند، خاطرنشان کرد: در طی هفت دوره جذب دانشجو 54 نفر مشغول به تحصیل شدند که سه نفر از آنها فارغ‌التحصیل شده‌اند و کسانی که وارد دوره دستیاری در دانشکده طب سنتی مشهد می‌شوند حتماً باید دارای مدرک پزشکی باشند و تا این مدرک را نداشته باشند مجوز ورود به آزمون را دریافت نمی‌کنند.

توکل‌افشاری تصریح کرد: در این دانشکده دو گروه آموزش طب سنتی با 6 عضو هیئت علمی و طب مکمل با 6 عضو هیئت علمی فعال است و گروه دوم خدمات درمانی‌ مانند طب سوزنی را ارائه می‌دهد که البته هنوز جذب دانشجوی آن آغاز نشده و پیش‌بینی می‌شود که از مهر ماه سال آینده این کار آغاز شود.

وی تأکید کرد: در دانشکده طب سنتی مشهد سه درمانگاه آموزشی و تخصصی داریم که بیماران به همین دانشکده و بیمارستان‌های قائم(عج) و امام رضا(ع) مراجعه می‌کنند، همچنین سلامتکده طب سنتی و درمانگاه ولیعصر(عج) سپاه امام رضا(ع) هم این خدمات را ارائه می‌دهند.

رئیس دانشکده طب سنتی مشهد با اشاره به یکی از رسالت‌های این مجموعه ارائه خدمات مطلوب و شایسته بوده، گفت: فعالیت‌های غیرمجاز باید توسط معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد کنترل شود و در این راستا سه کمیته فعال است تا برخورد لازم و قانونی را با متخلفان داشته باشد و به پزشکان عمومی اعلام شده تا دوره تخصصی طب سنتی را بگذرانند تا با دانش و تخصص لازم در این حرفه فعالیت کنند.

توکل‌افشاری گفت: باید سلامت‌کده‌ها توسعه یابد و مهمترین عامل جهت تحقق این مهم افزایش متخصصان طب سنتی بوده و امیدواریم که از سال 1395 سالی چهار فارغ‌التحصیل داشته باشیم و در کل کشور 9 دانشگاه و 11 دانشکده در بحث طب سنتی فعال هستند.

وی افزود: دانشکده طب سنتی مشهد بهترین مرکز طب سوزنی کشور را دارد و متاسفانه عده‌ای به خود این اجازه را داده‌اند  تا وارد این عرصه شوند و اقدامات لازم برای جلوگیری از فعالیت‌های غیرمجاز این گروه صورت پذیرفته است.

رئیس دانشکده طب سنتی مشهد درباره آمار کسانی که در بحث طب سنتی ارائه خدمات می‌دهند، عنوان کرد: آمار دقیقی در این رابطه نداریم و پزشکان عمومی‌ که در این زمینه فعالیت دارند هیچ مجوزی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد دریافت نکردند.

توکل‌افشاری تصریح کرد: در دانشکده طب سنتی سبزوار هم این مراکز فعالیت خود را آغاز کردند که دانشکده طب سنتی مشهد به دلیل عدم امکانات و نیروهای کافی و موردنیاز کمک‌های لازم را به این مجموعه دارد.

وی تأکید کرد: دانشکده طب سنتی مشهد در بحث ارائه خدمات طب سنتی پس از تهران در جایگاه دوم کشور قرار دارد و به طور میانگین روزانه 50 بیمار در بیمارستان‌های قائم(عج) و امام رضا(ع) و همچنین دانشکده طب سنتی مشهد پذیرش و درمان می‌شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 5 =

دکمه بازگشت به بالا