سلامت

سهم سکته‌ قلبی در مرگ‌و میر ایرانیان

 

 اخبار اجتماعی  ,خبرهای  اجتماعی ,وزارت  بهداشت

معاون درمان وزیر بهداشت گفت: در سال 1394 کمیته تخصصی مدیریت درمان سکته‌های قلبی در معاونت درمان وزارت بهداشت جهت تدوین سند ملی درمان سکته حاد قلبی، تجهیز مراکز منتخب درمان سکته حاد قلبی تشکیل شده است.

به‌گزارش فارس؛ عبدی، مسئول کمیته تخصصی مدیریت درمان سکته‌های قلبی معاونت درمان در اجلاس معاونین درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی سراسر کشور گفت: بیماری‌های قلبی- عروقی به‌عنوان اولین عامل مرگ، یک‌سوم کل مرگ‌ومیرها در جهان را به خود اختصاص می‌دهند. در ایران 46درصد کل مرگ‌ها ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی است که در رأس آن‌ها سکته قلبی با 24 درصد بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: از بین انواع سکته‌های قلبی؛ سکته فوق حاد قلبی با تشکیل لخته خون انسدادی به دنبال پارگی عروق ایجاد می‌شود. درمان فوری از قبیل دریافت آسپرین و دفیبریلاسیون اولیه می‌تواند نجات‌دهنده زندگی در این بیماران باشد و برقراری سریع و مناسب جریان خون نقش مهمی در بهبود بیماری و عوارض بعدی آن دارد. انجام PPCI مستلزم تجهیزات مناسب کت لب و کارکنان آموزش‌دیده در مراکز تخصصی است که باید 24 ساعت شبانه‌روز در 7 روز هفته در دسترس باشند.

در ادامه محمد آقاجانی، معاون درمان وزارت بهداشت گفت: در سال 1394 کمیته تخصصی مدیریت درمان سکته‌های قلبی در معاونت درمان وزارت بهداشت جهت تدوین سند ملی درمان سکته حاد قلبی، تجهیز مراکز منتخب درمان سکته حاد قلبی، فراهم آوری و دسترسی به داروی مناسب (ترومبولیتیک تراپی) در مراکز ارائه خدمت، آموزش پرسنل پیش بیمارستانی در خصوص درمان و انتقال به‌موقع بیماران به مراکز منتخب، اطلاع‌رسانی عمومی در خصوص سکته حاد قلبی و ایجاد سامانه ثبت و گزارش دهی بیماران سکته حاد قلبی تشکیل شد.

وی افزود: در راستای اجرای برنامه مدیریت درمان سکته‌های قلبی، 31 بیمارستان مجری برنامه در سراسر کشور 24 ساعته و 7 روز در هفته برای کاهش آسیب‌های ناشی از سکته‌های مغزی در حال فعالیت هستند.

آقاجانی گفت:‌ بیماری‌های قلبی عروقی تهدیدی عمده برای جامعه انسانی به شمار می‌آیند ولی می‌توان میزان مرگ‌ومیر ناشی از آن‌ها را به شکل قابل‌توجهی کاهش داد، چراکه بسیاری از افراد می‌توانند تغییرات مثبتی را در شیوه زندگی خود ایجاد کرده و از ایجاد و یا بدتر شدن این بیماری‌ها پیشگیری کنند. علائم حمله قلبی شامل احساس درد یا ناراحتی در یک یا هر دو بازو، پشت، گردن، فک یا معده، تنگی نفس با یا بدون احساس ناراحتی در قفسه سینه، تعریق سرد، تهوع و سبکی سر است. وی با اشاره به عوامل موثر در بروز سکته‌های قلبی گفت: سکته حاد قلبی که با انسداد کامل رگ اصلی کرونر مشخص می‌شود وخیم‌ترین شکل بیماری قلبی بوده و تهدیدکننده حیات است. تأثیر درمان‌های این بیماری وابستگی شدیدی به زمان شروع درمان بعد از ایجاد علائم دارد، به‌طوری‌که هر چه زمان بگذرد اثربخشی درمان کاهش و میزان عوارض به‌صورت تصاعدی افزایش می‌یابد.

معاون درمان وزیر بهداشت افزود: مهم‌ترین قسمت زمان ازدست‌رفته در طی سالیان گذشته و تاکنون مربوط به آگاه شدن بیمار از نشانه‌های مربوط به بیماری و تصمیم گرفتن برای مراجعه پزشکی است. طبق آمارهای جهانی بیشترین مرگ‌ومیر سکته قلبی هم مربوط به قبل از مراجعه به بیمارستان است.

وی در پایان گفت: آشنایی با علائم سکته‌های قلبی و نحوه برخورد با فرد مبتلابه درد قفسه سینه و عدم اتلاف زمان شروع درمان از ارکان اصلی است که تا حدود زیادی منوط به آموزش و آگاهی افراد جامعه است. رسیدن به این آگاهی می‌تواند تا حدودی از بار سنگین عوارض و مرگ‌ومیر این بیماری بکاهد.

منبع:فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 2 =

دکمه بازگشت به بالا