ایران

سی ان ان: ایران تعهداتش را انجام داده و در انتظار گزارش آژانس است/ بعیدی نژاد: منتظر خبرهای خوب باشید

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

شبکه خبری آمریکایی «سی ان ان» روز جمعه گزارش داد که ایران تعهدات خود را در قالب توافق هسته ای (برجام) انجام داده و در انتظار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی و آغاز اجرای برجام و تخفیف تحریم هاست.

خبرنگار سی ان ان از برلین گزارش داد: به نظر می رسد که ایران بخوبی تعهدات خود را در چارچوب برجام انجام داده از جمله تعدادی زیادی از سانتریفیوژها را از مکان های نصب خود خارج کرده، مقادیر زیادی از اورانیوم غنی شده را به روسیه منتقل کرده و در تازه ترین اقدام نیز با ریختن سیمان در رآکتور آب سنگین اراک این رآکتور را غیرفعال کرده است.

سی ان ان افزود: ایرانی ها گفته اند که انتظار دارند گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر تایید اجرای تعهدات ایران طبق توافق هسته ای ، امروز (جمعه) منتشر شود.

بر اساس این گزارش ، چنانچه این گزارش امروز منتشر نشود به احتمال زیاد فردا (شنبه ) منتشر خواهد شد.

در همین حال ، آمریکا و اتحادیه اروپا اعلام کرده اند که «روز اجرا»ی برجام قریب الوقوع است و پس از آن ایران مشمول تخفیف قابل ملاحظه تحریم ها خواهد شد که البته این امر شامل تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای است.

سی ان ان افزود: ایران انتظار دارد که اجرای برجام منجر به آزاد شدن حدود 50 میلیارد دلار از دارایی های مسدود شده این کشور شود همچنین ایران بتواند روزانه 500 هزار بشکه نفت بیشتر به فروش برساند و شرکت ها و بانک های ایران بتوانند به معاملات بین المللی اقدام کنند که این مساله موجب رونق اقتصاد ایران خواهد شد. 

——————————

پیام بعیدی نژاد در اینستاگرام؛ منتظر خبرهای خوب باشید

حمید بعیدی نژاد رییس تیم کارشناسی مذاکره کننده ایران،گفت: ان شاءالله منتظر خبرهای خوبی باشید، لحظات زیبایی در تاریخ کشور عزیزمان در حال رقم خوردن است.

بعیدی نژاد روز جمعه در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: کاش می شد در جلسات ما بودید و عزت و کرامت ملت بزرگمان را شاهد بودید.

عباس عراقچی رییس ستاد پیگیری اجرای برجام روز چهارشنبه گفته بود: طی روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه آینده به آخر خط می رسیم و روز اجرایی شدن برجام را اعلام می کنیم.

وی افزود: قرار است آژانس بین المللی انرژی اتمی تا روز جمعه (امروز) به راستی آزمایی های خود درباره ایران خاتمه و گزارش خود را ارائه دهد.

به گفته عراقچی، روز اجرایی شدن برجام طی یک بیانیه مشترک توسط محمد جواد ظریف وزیرخارجه ایران و فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا رسما اعلام می شود و اگر شرایط مهیا باشد صدور این بیانیه همراه با برنامه ای تشریفاتی همچون جمع شدن وزرای کشورهای مذاکره کننده خواهد بود.

ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا