فرهنگ و هنر

شهرهای جهانی ایران کدام است؟

معرفی نخستین روستاهای جهانی ایران
 

 

یک مسئول سازمان میراث فرهنگی با تشریح شهرهای جهانی کشورمان از معرفی اولین کاندیدای روستای جهانی ایران خبر داد.کشورهای جهان برای شناخته شدن در حوزه صنایع‌دستی و تحقق فعالیت‌های گفتمانی و از سوی دیگر، فرهنگ‌سازی و برندسازی در این حوزه، نیازمند شناخته شدن در مراجع بین‌المللی‌ هستند. تأیید مراجع بین‌المللی نوعی امتیاز محسوب می‌شود، چرا که یک مرجع بین‌المللی متخصص و بی‌طرف آن را تأیید کرده است و این در حالی است که سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در دولت یازدهم موفق به ثبت چهار شهر جهانی صنایع‌دستی در شورای جهانی شد.سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرهای تبریز به‌عنوان «شهر جهانی فرش»، اصفهان به‌عنوان «شهر جهانی صنایع‌دستی»، لالجین به‌عنوان «شهر جهانی سفال» و مشهد به‌عنوان «شهر جهانی سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی» را ثبت کرد.در این باره بهمن نامورمطلق، معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، با تأکید بر اصل برندسازی و تجاری‌سازی به‌واسطه ثبت این چهار شهر، اعلام کرد که ایران از این لحاظ پس از چین در رتبه دوم جهان قرار دارد.
 ثبت شهرهای جهانی صنایع‌دستی چه اهمیتی دارد؟
انتخاب این شهرها با توجه به شاخص‌های موجود و عوامل و عناصری که باید رعایت کنند روند بسیار دشواری است؛ از این‌رو، هر کشوری که موفق به ثبت یک شهر در این حوزه شود، می‌تواند این موضوع را به‌عنوان یکی از افتخارات خود محسوب کند.
مزایای ثبت شهرهای جهانی چه جنبه‌هایی دارند؟
ثبت شهر جهانی موجب برندسازی و شناخته شدن آن رشته خاص صنایع‌دستی در آن شهر در مقیاس جهانی می‌شود که به‌دنبال آن، هم از نظر فرهنگی و هم از نظر اقتصادی و تجاری و گردشگری می‌تواند برای آن شهر مفید باشد.این کار بدان معنی است که وقتی شهری به‌عنوان «شهر جهانی سنگ‌های قیمتی» نام می‌گیرد، محصولات سنگ‌هایی که از این شهر خارج می‌شود در سطح جهان با نگاه ارزشمندتری موردتوجه قرار می‌گیرد. علاوه‌برآن، موجب جذب گردشگر نیز می‌شود.
 آیا روند ثبت شهرهای جهانی صنایع‌دستی تداوم دارد؟
امسال قرار است دو شهر و یک روستا را برای ثبت به شورای جهانی معرفی کنیم. به‌دلیل توجه خاص دولت یازدهم به روستاها، به شورای جهانی پیشنهاد کردیم که علاوه‌بر شهرهای جهانی، روستای جهانی نیز مدنظر قرار گیرد که با این پیشنهاد موافقت کردند.بدین‌ترتیب، امسال اولین کاندیدای روستای جهانی خود را نیز به این شورا معرفی خواهیم کرد که درصورت ثبت، نخستین روستای جهانی صنایع‌دستی را ایران ثبت خواهد کرد.
 شهرهای بعدی کاندیدا برای ثبت را چه شهرهایی تشکیل می‌دهند؟
از آن جا که شهرها برای ثبت‌جهانی باید ابتدا ملی شوند، سه شهر ملی مشخص شده است و در جلسه آینده نیز دو شهر ملی دیگر مشخص می‌شود. شهرهای نودشه کرمانشاه به‌عنوان «شهر ملی گیوه»، گنبد کاووس به‌عنوان «شهر ملی زیور آلات و فرش ترکمن» و در نهایت شهرضا به‌عنوان «شهر ملی سفال» انتخاب شدند. علاوه‌ بر این، چند پرونده دیگر نیز در دست بررسی است که کاشان به‌عنوان شهر نساجی و شیراز به‌ عنوان شهر خاتم از جمله آن هاست.همچنین در حوزه روستاها نیز در جلسه آینده پنج یا شش روستا معرفی خواهند شد که روستاهای «کلپورگان» بلوچستان، «رویین» در خراسان‌شمالی و چند روستای دیگر در نقاط مختلف کشور از جمله آن هاست که از میان آن ها دو یا سه روستا به‌عنوان روستاهای ملی انتخاب می‌شود و یکی از این روستاها به‌عنوان نماینده برای ثبت روستای جهانی معرفی خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − دو =

دکمه بازگشت به بالا