خراسان

صنعتِ خراسان رضوی روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد

علیرضا تیموری

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، تشکل‌های بخش خصوصی دارای اهمیت بسیار زیادی در اقتصاد هستند؛ این اهمیت در خراسان‌رضوی با توجه به اینکه عمده صنایع این استان را صنایع خُرد تشکیل می‌دهند؛ شکل ویژه‌ای پیدا می‌کند به گونه‌ای که در بسیاری از جلسات نمایندگان این تشکل‌ها حضور دارند.

علیرضا تیموری؛ عضو هیئت رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در بازدیدی که از دفتر خبرگزاری تسنیم در مشهد مقدس داشته گفت‌وگویی با خبرنگار این مجموعه داشته که مشروح آن را در زیر می‌خوانید:

تسنیم: هم اکنون اختلافی بین بخش خصوصی و دولتی در آمارهای اقتصادی مشاهده می‌شود از دیدگاه شما این اختلافات از کجا سرچشمه می‌گیرد؟

تیموری: این تفاوت آمارها همواره وجود داشته که نشئت گرفته از دیدگاه‌های مختلف در بخش دولتی و خصوصی است؛ مسئولان بخش دولتی به آنچه که سازمان‌ها به آنها ارائه می‌دهند استناد می‌کنند اما بخش خصوصی تنها به واقعیات ماجرا توجه دارد و تفاوت آمارها هم از همین تفاوت‌های دیدگاهی به وجود می‌آید.اما به اعتقاد بنده باید گفت که ما روزهای سختی را در صنعت خراسان رضوی می‌گذرانیم.

تسنیم: منظورتان از اینکه روزهای سختی را می‌گذرانید، چیست؟ صنعت استان با چه چالش‌هایی مواجه است که این تحلیل را در مورد آن دارید؟

تیموری: منظور این است که کشور دچار نوعی رکود مزمن شده و در چند سال گذشته این رکود را در تمام جهان شاهد بودیم و صنعتگران هم امیدوار بودند که زمان به پایان رسیدن رکود جهانی ما هم در وادی اقتصادی به رونق برسیم.سیاست‌های کنترل تورم، منجر به انقباض مالی شد و به همین علت ما دچار نوعی درد شده‌ایم که نمی‌توان آن را بی‌درمان دانست اما به نوعی “صعب‌العلاج” است.

البته کنترل تورم در نوع خود مزایایی هم به همراه دارد؛ چرا که در دوره‌ای ما هر چیزی را که می‌خریدیم فردا قیمت آن افزایش داشت و این مسئله مشکلات زیادی را برای تولید ایجاد می‌کند؛ اما باید بین مهار تورم و رکود فصل مشترکی پیدا شود. اقتصاددانان ما در یک اتاق تفکر به دور از گرایشات سیاسی باید دور هم جمع شوند و به یک ایده مشترک برسند که کشور از این وضعیتی که با آن مواجه هستیم رهایی یابد.

تسنیم: یکی از موضوعاتی که برای ارتقا تولید بیان می‌شود این است که تولیدات باید جنبه صادرات محور داشته باشند اما گویا حضور تولیدکنندگان خراسان رضوی در بازارهای هدف هر روز کمرنگ‌تر می‌شود. تحلیل شما در این حوزه چیست؟

تیموری: هر محصولی که تولید داشته باشیم بازاری برای فروش آن در خارج از کشور وجود دارد؛ اما این مسئله نباید مانع از این شود که تولیدکننده ما کیفیت مناسبی را برای محصولاتش در نظر بگیرد و با همین ذهنیت باید وارد بازار صادرات شد و البته کشورهای همسایه هم نخستین انتخاب ما هستند.

تولیدکنندگان و تجار باید سعی داشته باشند که بازاریابی قوی‌تری داشته باشند چراکه امروز تولید مقام خود را در مقابل فروش از دست داده؛ سابق بر این میزان فروش از تولید بیشتر بود و به همین علت واحدها کمتر به حوزه فروش و بازاریابی و بازارسازی ورود پیدا می‌کردند اما امروز با توجه به حجم بالای تولید مهندسی، فروش جایگاه خود را در اقتصاد به دست آورده و این هم تخصصی نیست که کارخانه‌داران بتوانند از عهده آن برآیند و نیاز به تخصص ویژه دارد که شاید کمتر به آن توجه شده باشد.

تسنیم: تعامل بخش خصوصی و دولت را در خراسان رضوی چگونه ارزیابی می‌کنید؟ جلساتی در این زمینه دائم در حال تشکیل است و بنظر می‌رسد نتایج مثبتی داشته است.

تیموری: در سال‌های گذشته این ارتباط بسیار رو به توسعه بوده و هم اکنون این ارتباط را بسیار دوستانه و نزدیک ارزیابی می‌کنم؛ خوشبختانه در مدیران دولتی این فکر به وجود آمده که برای پیشرفت سیاست‌های اقتصادی استان باید تعامل نزدیکی بین بخش خصوصی و دولت باشد.در حوزه صنعت، شاهد هستیم که این ارتباطات توسط تشکلات انجام شده و بخش‌های مختلفی که در این حوزه وجود دارند نهایت تلاش خود را دارند که بتوانند مشکلات بخش خصوصی را پیگیری کنند.

تسنیم: طرح رونق تولید از سال گذشته در حال انجام است؛ سال گذشته خراسان رضوی بیشتر از ظرفیت خود توانست سهمیه دریافت کند. اساساً اجرای این طرح در خراسان رضوی با توجه به نوع صنایع آن می‌تواند کمک دهنده باشد؟

تیموری: نرخ بالای بهره بانکی یکی از مشکلات صنایع است و با توجه به هزینه‌هایی که بر صنایع مترتب می‌شود؛ معضلات با این میزان سود افزایش می‌یابد؛ تصور می‌کنید یک تولیدکننده در این وضعیت بازار و رکود حاکم چه قدر می‌تواند سود داشته باشد که بخشی از سود آن را  به بانک‌ها پرداخت کند؟

این را نیز باید در نظر داشت که در این وضعیت هر کمکی که بتوانیم از دولت بگیریم در راستای روان‌سازی و تسهیل امور اقتصادی ما مؤثر است و برخی از صنعت‌گران برای اجرای اهداف و راهبردهای شرکت خود از آنها استفاده کردند و توانستند از آنها بهره ببرند.

تسنیم: یکی از اهدافی که برای ارتقاء اقتصادی در نظر گرفته شده این است که کشورهای شریک تجاری استان متنوع شوند؛ شما تصور می‌کنید تولیدکنندگان در خراسان رضوی با توجه به جنس تولیدات خود بتوانند این هدف را برآورده کنند؟

تیموری: صنعت خراسان رضوی از ویژگی‌های خاصی برخوردار است؛ تولیدکنندگان بسیار خوبی داریم که مطابق با استانداردهای جهانی تولیدات خود را انجام می‌دهند و باید گفت توسعه صادرات برای واحدهای تولیدی یک الزام است اما لازمه صادرات این است که فعالان این حوزه هم صبر و حوصله داشته باشند و هم قدری هزینه نیز ممکن است در برداشته باشد که باید به نوعی برای سرمایه‌گذاری در حوزه صادرات آنها را انجام دهند.

سازمان توسعه تجارت برخی از کمک‌ها را برای تولیدکنندگان در نظر می‌گیرد؛ به عنوان مثال برای نمایشگاه ترکمنستان که در عشق آباد برگزار می‌شود حمایت‌هایی در نظر گرفته شده البته در برخی از موارد نیاز است که شرکت‌های صنعتی با شرکت‌هایی که تخصص در حوزه‌های  صادرات و فروش دارند ارتباط بیشتری داشته و برای برنامه‌ریزی‌های خود با این نوع از شرکت‌ها همکاری کنند.

تسنیم: در مورد فرآوری تولیدات خراسان رضوی به نظر شما چه اقداماتی باید انجام داد؟

تیموری: برای فرآوری در برخی از حوزه‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری بالا وجود دارد؛ به عنوان مثال در بخش فولاد حتماً باید دولت کمک‌دهنده باشد اما بخش خصوصی نتواند در آن ورود داشته باشد، اما در برخی از محصولات مانند زعفران برخی از شرکت‌ها توانسته‌اند ورود مناسبی داشته باشند و به همین ترتیب اقدامات بسیار خوبی شکل داده شده که قطعاً با حمایت می‌تواند تقویت شود.

تسنیم: شنیده‌ایم که پتروشیمی‌ها بسیار سخت مواد اولیه در اختیار قرار می‌دهند.

تیموری: به واحدهایی که فعالیت منظم داشته باشند به راحتی مواد اولیه اختصاص داده می‌شود اما ممکن است در برخی از موارد به علت اینکه پتروشیمی‌ها به بخش خصوصی واگذار شده‌اند؛ دیدگاه صادراتی و سودمحور داشته باشند البته واحدهای صنایع تکمیلی و پتروشیمی‌ها باید به یک توافق برسند تا برای تأمین مواد اولیه کارخانجات نیز مشکلی به وجود نیاید.

البته در مورد تهیه مواد اولیه، نوسان قیمت در پتروشیمی‌ها که در سه ماه گذشته حدود ۳۰ درصد افزایش مشکلات زیادی را ایجاد کرده و این افزایش قیمت توان صادراتی واحدهایی که مواد اولیه آنها محصولات پتروشیمی است را کاهش می‌دهد چراکه قیمت تمام شده کالا را بالا می‌برد.

همچنین نوسان نرخ ارز به علت شرایط سختی که تجار ما در انتقال ارز دارند، مشکلات زیادی را ایجاد کرده و باید یک نقطه سربه‌سر برای قیمت دلار در نظر گرفت تا تجار بتوانند برای آن برنامه‌ریزی داشته باشند؛ همچنین با توجه به اینکه تراکنش‌های مالی به ریال در ایران انجام می‌شود نوسان نرخ ارز چالش بسیار مهمی است.

تسنیم: در انجمن خودتان یعنی تولیدات پلاستیک تعداد زیادی از واحدهای صنعتی تعطیل شده‌اند شما علت آن را در چه می‌بینید؟

تیموری: درست است که تعداد زیادی از واحدها تعطیل شده‌اند اما این را باید در نظر داشت که زمانی که سهمیه مواد اولیه پتروشیمی برای واحدهای تولید پلاستیک تعلق می‌گرفت تعداد زیادی از این واحدها به صورت قارچ‌گونه به وجود آمدند وقتی این رویه تغییر پیدا کرد تولیدکنندگان واقعی توانستند از این وضعیت عبور کنند اما بخش عمده‌ای بودند که بیشتر به دنبال تولید برای بازار داخل بودند نتوانستند دوام بیاورند. 

باید این موضوع را در نظر داشت که کشور ما از نظر اقتصادی وضعیت مناسبی ندارد و ما برای بیرون آمدن از جنگ اقتصادی همانگونه که در دوران جنگ تحمیلی به واسطه امید و بسیج همه نیروها توانستیم پیروز میدان باشیم باید امید را زنده نگاه داشته و همه بخش‌ها همه تلاش خود را داشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 9 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا