خراسان

طرح‌های جدید برای کاهش تصادفات

 

 

 

خراسان: همه دغدغه ها، نظرات، پیشنهادات و موضوعات کارشناسی در رابطه با کاهش تصادفات را با قاطعیت و جدیت و به کارگیری همه امکانات و توان دستگاه های مربوطه پیگیری می کنیم چرا که طبق آموزه های دینی ما، اگر انسانی را از مرگ نجات بدهیم همه انسان ها را نجات داده ایم.
این جمله را معاون رئیس کل دادگستری خراسان رضوی در حالی عنوان کرد که بار دیگر نمایندگان تام الاختیار دستگاه های دخیل در امور تصادفات به صندلی های شورای پیشگیری از وقوع جرم تکیه زدند تا راهکارهای اجرایی دیگری را برای جلوگیری از سوانح تلخ رانندگی به تصویب برسانند.
معاون دادستان مشهد که کمر همت بسته است تا این گونه جلسات کارشناسی در نهایت به نتیجه ای برسد و شاهد کاهش مرگ و میرها و آسیب های اجتماعی بعد از آن باشیم، آغازگر جلسه ای بود که دادستانی مشهد تاکید خاصی بر آن دارد. قاضی «سیدهادی شریعت یار» گفت: تا زمانی که زیرساخت ها را برای رانندگی ایمن نساخته ایم، از رانندگان نباید توقع بیشتری داشته باشیم ضمن این که برخورد قاطع و مدبرانه با رانندگان پرخطر نیز باید یکی  از اولویت های اصلی در کاهش تصادفات باشد.
مجازات های تکمیلی با فرم مخصوص
معاون سابق دادستان در امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب مشهد که کوله‌بار تجربیات خود را برای جلوگیری از رنگین شدن جاده ها روی میز سرپرستی حوزه ۶ قضایی گشوده بود بر سوابق رانندگان در صحنه های تصادفات نیز تاکید کرد و گفت: از این پس پلیس راه و راهنمایی و رانندگی باید در تصادفات فوتی و جرحی، سوابق راننده مقصر اعم از نمرات منفی، تکرار تصادف و … را طبق یک فرم مخصوص و تعریف شده برای مقام قضایی ارسال کند تا قاضی در صورت تشخیص مجازات های تکمیلی مندرج در بند ۲۳ قانون مجازات اسلامی را برای راننده پرخطر در نظر بگیرد.
رانندگی مطابق آیین نامه
گزارش اختصاصی خراسان حاکی است: باورمندان به عدالت در این جلسه با تاکید بر برخورد قاطع با رانندگان پرخطر، ۲ نقطه از شهر مشهد را برای اجرای آزمایشی «رانندگی مطابق آیین نامه» تعیین کردند. به گفته «قاضی شریعت یار» بولوار وکیل آباد از میدان آزادی تا ابتدای سه راهی طرقبه و شاندیز برای نقطه درون شهری و آزاد راه شهید شوشتری (باغچه) به عنوان نقطه برون شهری انتخاب شده است تا رانندگان ملزم به رعایت کامل قوانین راهنمایی و رانندگی مطابق با آیین نامه باشند.
معاون دادستان مشهد افزود:برخی افراد به محض این که گواهینامه خود را دریافت می کنند دیگر همه اصول و قواعد و قوانین را فراموش می کنند و به همین خاطر خیلی از موارد مطرح شده در آیین نامه راهنمایی و رانندگی رعایت نمی شود.
سرپرست حوزه ۶ قضایی مشهد خاطرنشان کرد: این طرح از اواخر شهریور در مشهد به اجرا درمی آید. او درباره دلیل تاخیر در اجرای این مصوبه نیز گفت: ابتدا باید بسیاری از کاستی ها و نواقص و حتی زیرساخت های این ۲ نقطه را مورد توجه قرار دهیم و پس از رفع نواقص موجود که هر بخشی از آن به یکی از دستگاه های مربوطه برمی گردد از رانندگان انتظار رعایت کامل قوانین را داشته باشیم.
وی تصریح کرد: همزمان با اجرای این مصوبه، همه امکانات به کار گرفته می شود تا با هر گونه تخلف راهنمایی و رانندگی در این مناطق برخورد قاطعی صورت گیرد. بنابر گزارش خراسان، در ادامه جلسه، نمایندگان دستگاه ها و سازمان های دخیل در امر تصادفات نیز به ایراد سخن پرداختند و نظرات متعددی را برای پیشگیری از قربانی شدن انسان ها در «جاده های سیاه» بیان کردند.
یک نفر محور کاهک به نیشابور و نبود مجتمع های رفاهی بین راهی در این منطقه را دلیل کشته شدن انسان های زیادی در جاده های خراسان رضوی عنوان کرد و دیگری نقاط حادثه خیز و محور مشهد- چناران و یکی دیگر هم خستگی و خواب آلودگی در محور سبزوار را عاملی برای مرگ غریبانه انسان های بی گناه دانست.برخی از حاضران به انتقاد از تحویل موتورسیکلت به موتورسواران بدون گواهینامه پرداختند و بعضی هم نبود بودجه و تخصیص نیافتن اعتبارات را دلیل به نتیجه نرسیدن طرح های رفع نقاط حادثه خیز دانستند.
رسیدگی به پرونده های تصادفات در یک مجتمع
در نهایت این معاون رئیس کل دادگستری بود که مصوبات کارشناسی شده در کمیته های پیشگیری از وقوع جرم را مورد بحث و بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داد تا به تصویب اعضای حاضر برسد.
 قاضی سیدامیر مرتضوی با جمع بندی کلی نظرات مطرح شده بر استفاده از ظرفیت رسانه های استان برای فرهنگ سازی درباره رانندگی قانونمند تاکید کرد و گفت: شورای پیشگیری از وقوع جرم باید درباره سوانح خونبار رانندگی و دلایل آن از ظرفیت رسانه ها استفاده کند تا مشاهده این صحنه های دردناک برای برخی از رانندگان خاطی درس عبرت شود.
 وی همچنین با اشاره به تجمیع پرونده های مربوط به تصادفات و رسیدگی به آن ها در یکی از مجتمع های قضایی گفت: باید با هماهنگی دادستان مشهد و استفاده از نظرات و راهنمایی های وی، پرونده های تصادفات در حوزه ۶ قضایی مورد رسیدگی قرار گیرد تا سرپرست حوزه (قاضی شریعت یار) نظارت دقیقی بر روند کاهش تصادفات با تصمیم گیری های قضایی داشته باشد.معاون رئیس کل دادگستری در امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم تصریح کرد: باید راهکارهایی برای برخورد جدی با موتورسواران متخلف و یا بدون گواهینامه در اولویت جلسات کارشناسی کمیته های پیشگیری از وقوع جرم قرار گیرد که در جلسات بعدی شورا مطرح شود و به تصویب برسد چرا که یکی از عوامل مهم در تصادفات منجر به مرگ، موتورسواران هستند.
 این مقام قضایی همچنین به پیگیری اختصاصی بودجه های استانی از طریق مقامات قضایی در کشور هم اشاره کرد و افزود: باید این موضوع را با جدیت دنبال کنیم تا ۱۰۰ درصد بودجه ها به استان اختصاص یابد. وی آشکارسازی و رفع نقاط حادثه خیز را نیز یکی از مصوبات این جلسه دانست که باید در جلسه بعدی به طور کامل پیگیری و موانع موجود برای رفع نقاط حادثه خیز از جاده ها برطرف شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × دو =

دکمه بازگشت به بالا