عملکرد خراسانی‌های برتر کنکور ۱۴۰۰

نتایج کنکور ۱۴۰۰ نیز با تمام محدودیت‌های کرونایی و فشاری که این آزمون پرالتهاب با احتمال عدم برگزاری یا تعویق این آزمون بر دانش‌آموزان داشت، طی روزهای گذشته منتشر شد.

دانش‌آموزان بسیاری که سال‌های آخر تحصیل خود را به صورت مجازی سپری کردند و از درس و مدرسه به ناچار دورتر شده بودند، امید داشتند تا در کنکور ۱۴۰۰ از ویروس کرونا در امان باشند و با خیال آسوده‌تری سر جلسه آزمون حضور یابند، اما چنین نشد و کنکور کرونایی برای دومین سال پیاپی به صورت همزمان با تعداد یک میلیون و ۱۱۱ هزار و ۸۱۸ نفر داوطلب که از این میان ۶۶۲ هزار و ۱۱۴ نفر زن و ۴۴۹ هزار و ۷۰۴ نفر مرد بودند در کل کشور برگزار شد.

پس از اتمام این کنکور نقدهایی جدی بر سوالات کنکور و برگزاری این آزمون وارد شد که در نهایت مانند تمامی آزمون‌های سراسری، از این بین نفرات برتر کنکور مشخص شدند و دانش‌آموزان خراسانی ۵ رتبه‌ برتر کنکور را در بین دیگر داوطلبان کسب کردند. در ادامه این گزارش، گفت‌وگوی ایسنا با رتبه‌های برتر خراسانی کنکور ۱۴۰۰ را می‌خوانید.

از درس‌خواندن دلسرد نمی‌شوم

پارسا نوروزی‌نژاد، رتبه ۴ کنکور ریاضی ۱۴۰۰ در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به اینکه سوالات دروس عمومی کنکور امسال راحت‌تر از سال‌های گذشته بود، اما دروس تخصصی از جمله ریاضی سطح بالایی داشتند، طبیعتا دروس عمومی درصدهای بالاتری داشتند، به شکلی که درصد این دروس ۹۰ به بالا بود، همچنین میان دروس تخصصی نیز فیزیک با درصد بالای ۹۰، ریاضی بیش از ۷۰ درصد و شیمی نیز بیش از ۶۰ درصد بودند.

وی ادامه داد: بر اساس آزمون‌های کنکورهای سال گذشته و تخمین رتبه، رتبه خود را بین یک تا ۳۰ ارزیابی و پیش‌بینی می‌کردم و رتبه تک‌رقمی نیز برایم دور از دسترس نبود. با مطالعه سوالات ریاضی، به ویژه حسابان متوجه شدم سوالات سطح بالا طراحی شده‌اند، لذا ابتدا سراغ حل سوالات هندسه و گسسته رفتم، بنابراین تعداد تست‌های بی‌پاسخ زیادی نداشتم.

رتبه ۴ کنکور ریاضی بیان کرد: من فکر می‌کنم آزمون کنکور خیلی ملاک مناسبی برای ارزیابی نباشد اما این ارزیابی از طریق کنکور متناسب با شرایط جامعه کنونی است و نمی‌توان جایگزینی برای آن یافت. 

نوروزی‌نژاد در خصوص انتخاب رشته خود گفت: احتمالا برق را به عنوان رشته دانشگاهی خود انتخاب کنم و برای انتخاب رشته با متخصصان و کسانی که در این رشته تحصیل کرده‌اند و معلمان خودم، گفت‌وگو خواهم کرد. من برای آمادگی در کنکور، در هیچ مؤسسه و کلاس کنکور شرکت نکردم و تنها در آزمون‌های سنجش شرکت کردم.

رتبه ۴ کنکور ریاضی درخصوص حفظ انگیزه و مقابله با خستگی ناشی از درس خواندن، عنوان کرد: هدف بزرگی را برای خود انتخاب کرده‌ام، لذا همواره برای دستیابی به آن انگیزه داشتم. در حالی که شخصیت من به گونه‌ای نیست که از درس خواندن خسته و دلسرد شوم.

نوروزی‌نژاد افزود: به نظر من اگر دانش‌آموزان اجازه ندهند مورد سوء استفاده موسسات کنکوری قرار گیرند، به تدریج ریشه مافیای کنکور از بین خواهد رفت.

کنکور در برخی مواقع تعیین‌کننده زندگی آینده ما نیست

ترانه خسروجردی، رتبه ۶ کنکور ریاضی ۱۴۰۰ در گفت‌وگو با ایسنا گفت: بالاترین درصدهای دروس عمومی‌ام مربوط به دینی و زبان بوده است که ۱۰۰درصد زدم و بین دروس اختصاصی نیز درس فیزیک با ۹۵ درصد بالاترین درس تخصصی‌ام محسوب می‌شود. 

وی ادامه داد: قبل از برگزاری کنکور با توجه به نتایج آزمون‌ها، انتظار کسب چنین رتبه‌ای داشتم. اما پس از برگزاری کنکور به دلیل اینکه سطح سوالات بسیار دور از انتظار بود، شوکه شدم و لذا توقع چنین رتبه‌ای نداشتم. 

این رتبه ۶ کنکور ریاضی تصریح کرد: به نظر من کنکور در برخی مواقع تعیین‌کننده شرایط و آینده زندگی نیست، به شکلی که برخی افراد ممکن است نتیجه مطلوبی در کنکور کسب نکنند اما در زندگی بسیار موفق عمل کنند. همچنین حواشی موجود درخصوص کنکور گاهی از مواقع شرایط را برای دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان سخت می‌کند. 

خسروجردی اضافه کرد: برای انتخاب رشته بر اساس دفترچه انتخاب رشته تصمیم خواهم گرفت.

وی با بیان اینکه در مؤسسات کنکور ثبت‌نام کردم اما کلاس‌های آموزشی خارج از مدرسه را شرکت نکردم، ادامه داد: با توجه به شیوع ویروس کرونا، ما به مدرسه نمی‌رفتیم و لذا فشار روانی برای دانش‌آموزان کنکوری بسیار بیشتر بود اما سعی کردم با شرایط مدارا کرده و اجازه ندهم این وضعیت مانع رسیدن به هدف‌ها و تلاش‌هایم شود و بر روند درس خواندنم اثرگذار باشد.

کنکور استاندارد نبود

دانیال غریب، رتبه ۱۰ کنکور ۱۴۰۰ در گفت‌وگو با ایسنا گفت: بیشترین درصد دروس عمومی مربوط به زبان خارجه‌ام بود که ۱۰۰درصد زدم و فیزیک را با ۸۶ درصد بالاترین دروس اختصاصی‌ام بود. 

وی بیان کرد: آزمون کنکور، آزمونی است که در برخی کشورهای دیگر نیز برگزار می‌شود اما فکر می‌کنم نحوه برگزاری آن مناسب نباشد، زیرا در آزمون امسال تعدادی از  سوالات ریاضی، اشکالاتی داشت و یک سوال نیز به طور کلی حذف شد. در حالی که یک سال زمان برای طراحی سوال وجود دارد و نباید چنین اتفاقاتی رخ دهد. 

رتبه ۱۰ کنکور ریاضی اظهار کرد: سوالات کنکور امسال به جز درس ریاضی در سطح خوبی طراحی شد و سوالات استاندارد زیادی داشت، اما تست‌های ریاضی به اندازه‌ای نامناسب دور از انتظار بود که آزمون را زیر سوال می‌برد. 

غریب اضافه کرد: قبل از شرکت در آزمون با توجه به آزمون‌های آزمایشی، انتظار چنین رتبه‌ای را داشتم، اما پس از کنکور نمی‌توانستم نتیجه را حدس بزنم، زیرا کنکور استاندارد نبود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به علاقه خودم نسبت به رشته‌های برق و کامپیوتر، پس از مشورت تصمیم گرفتم رشته کامپیوتر دانشگاه شریف را در اولویت اولم قرار دهم.  

رتبه ۱۰ کنکور ریاضی درخصوص ثبت‌نام در موسسات کنکوری تصریح کرد: من در آزمون‌های آزمایشی شرکت می‌کردم اما در کلاس‌های آموزشی ثبت‌نام نکردم. در طول فرایند درس خواندن چندین بار دچار افت تحصیلی شدم، اما تمرکز خود را حفظ کرده، هدف خود را در نظر می‌گرفتم و پیوسته به درس خواندن ادامه می‌دادم.

غریب افزود: با توجه به اینکه سطح سوالات کنکور متفاوت است، لازم است دانش‌آموزان آمادگی لازم جهت برخورد با سوالات مختلف و حتی اشتباه را داشته باشند.

کنکور معیار مناسبی برای سنجش دانش‌آموزان نیست
 
حسین ملکی‌پور، رتبه ۶ کنکور علوم انسانی در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد:  بیشترین درصدها را در دروسی چون عربی با ۹۶ درصد،  زبان با ۹۴ درصد، روانشناسی و اقتصاد با ۱۰۰ درصد و ادبیات اختصاصی با ۹۶درصد در کنکور ۱۴۰۰ کسب کردم.

وی ادامه داد: با توجه به تلاش‌ها و مطالعه‌ای که داشتم، انتظار رتبه زیر ۱۰۰ را داشتم اما به تک‌رقمی شدن فکر نمی‌کردم.

رتبه ۶ کنکور علوم انسانی بیان کرد: تاکنون کنکور معیار مناسبی برای سنجش دانش‌آموزان، نبوده است، اما می‌توان آن را با برنامه‌ریزی دقیق‌تر و نظارت بیشتر به ملاک خوبی برای سنجش داوطلبان تبدیل کرد.

ملکی‌پور در خصوص سطح سوالات کنکور عنوان کرد: سطح سوالات در بعضی دروس متوسط و در بعضی به شدت سخت و غیر استاندارد بود از جمله درس ریاضی که برخلاف اهداف کتاب درسی طراحی شده بود، اما به طور کلی سطح کنکور را مانند گذشته متوسط روبه بالا ارزیابی می‌کنم.

ملکی‌پور اضافه کرد: هدفم را از سال تحصیلی دهم در نظر داشتم و از مشاوره خاصی برای انتخاب رشته استفاده نخواهم کرد.

وی درخصوص ثبت‌نام در کلاس‌ها و مؤسسات کنکور  تشریح کرد: من در آزمون‌های آزمایشی شرکت می‌کردم، اما در کلاس‌های کنکور ثبت‌نام نکرده بودم و از تدریس دبیران مدرسه بهره می‌بردم.

این رتبه ۶ کنکور علوم انسانی عنوان کرد: با قاطعیت و جدیت برای هدفم می‌جنگیدم و هر زمان احساس خستگی می‌کردم، با یادآوری اهدافم و زحمات پدر و مادرم به این خستگی غلبه می‌کردم.

ملکی‌پور افزود: به کنکوری‌های آینده توصیه می‌کنم که اهداف خود را به گونه‌ای دوست داشته باشند که طعم شیرین رسیدن به اهداف را ارجح‌تر از خستگی‌های سوال کنکور بدانند.

نوشته های مرتبط

نظری بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 4 =