مشهد

فاصله بین معیشت روزمره و دستمزد کارگران بسیار بالاست؛ شورای عالی کار برای حداقل مزد کارگر تشکیل شود

فاصله بین معیشت روزمره و دستمزد کارگران بسیار بالاست؛ شورای عالی کار برای حداقل مزد کارگر تشکیل شود

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، سیدحسین رسولی ظهر امروز در نشستی خبری به مناسبت هفته تامین اجتماعی اظهار داشت: این هفته، هفته تامین اجتماعی و امروز روز تامین اجتماعی است در واقع امروز، روز جشن کارگران است؛ در ایران نزدیک ۴۲ میلیون نفر زیر پوشش تامین اجتماعی هستند که بار تولید و مسائل جامعه به دوش آنان است.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان خراسان رضوی بیان کرد: کارگران بیشتر زیر پوشش تامین اجتماعی هستند و در تمام دنیا سازمان تامین اجتماعی را، دولت کمک می‌کند اما در کشور ما برعکس است یعنی دولت نه تنها کمک نمی‌کند بلکه باری را بر دوش تامین اجتماعی می‌افزاید.

رسولی افزود: امروز تامین اجتماعی در حال ورشکستگی است و این ورشکستگی نیز مشکل تامین اجتماعی نیست، مشکل دولت است. دولت نهم و دهم جمعیت تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی را اضافه کرد بدون اینکه پول بیمه آنها را بدهد. مصارف تامین اجتماعی بر درآمدش پیشی گرفته و خرج و دخلش برابر نیست.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان خراسان‌رضوی تصریح کرد: بدهی دولت به تامین اجتماعی ۱۶۰ هزار میلیارد تومان است و دولت از پرداخت بدهی‌اش سرباز می‌زند و تامین اجتماعی مجبور می‌شود پول با بهره بالا از بانک‌ها قرض بگیرد، سازمان تامین اجتماعی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را با تاخیر پرداخت می‌کند همچنین قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مصوب سال ۹۵ مجلس هنوز اجرایی نشده است.

وی افزود: دولت باید حداقل بدهی ۶۰ هزار میلیارد تومانی که خود قول پرداخت آن را در سال ۹۶ به سازمان تامین اجتماعی داد، بپردازد تا یک مقدار آرامش نسبی به جامعه کارگری بازگردد.

رسولی عنوان کرد: فاصله بین معیشت و مزد بین کارگران بسیار بالا است، حداقل دستمزد بین یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است اما در کلانشهرها میزان خرج قطعا بیشتر از این حداقل دریافتی کارگران است در شرایط کنونی نیز همین دریافتی هم در حال به مخاطره افتادن است. امیدواری قشر کارگر به دولت و مجلس کاهش پیدا کرده، یکی از وظایف مجلس و دولت حمایت از قشر محروم جامعه است.

وی تصریح کرد: خواست خانه کارگر این است که شورای عالی کار برای حداقل مزد کارگر تشکیل شود اما وقتی تورم افزایش پیدا می‌کند، قاعدتا باید حقوق کارگر نیز بیشتر شود، خواسته ما افزایش نامعقول حقوق کارگر نیست بلکه خواسته ما متوجه افزایش معقول و منطقی حقوق کارگری است که بتواند حداقل معیشت زندگی را داشته باشند. ماده ۴۱ قانون کار نیز تصریح می‌کند حداقل دستمزد به گونه‌ای باید باشد تا با سبد هزینه و مخارج زندگی برابر باشد، حال محاسبه کنید زندگی در کلانشهری مثل مشهد چقدر است و هزینه و درآمد کارگر چقدر است.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − پنج =

دکمه بازگشت به بالا