مشهد

فعالیت ۱۰۰۰ نانوایی غیرمجاز در مشهد!

اتحادیه نانوایان مشهد: هر روز پنج نانوایی غیر مجاز در مشهد متولد می شود
 

 

«مدتی پیش برای تهیه نان به یکی از نانوایی های حوالی خیابان شهید مطهری مراجعه کردم و یک عدد نان سنگک را به قیمت ۲ هزار تومان خریدم! با متصدی نانوایی کلی بحث کردم تا بدانم مبنای این قیمت گذاری چیست اما نتیجه ای حاصل نشد و فقط توانستم نان خریده شده را پس دهم. در میان مشاجرات لفظی، پی بردم که نانوایی اصلا مجوز فعالیت ندارد و پروانه کسب خود را هم  در معرض دید مردم قرار نداده است، هیچ تاییدیه بهداشتی هم در محل نصب نشده بود. چرا اتحادیه مربوطه و دستگاه های مسئول بر نانوایی هایی که در شهر فعالیت می کنند، نظارتی ندارند؟ برخی از این نانوایی ها هیچ نام و نشانی ندارند. گرانفروشی و تخلفات دیگر به کنار، آیا سلامت مردم شهر برای مسئولان اهمیتی ندارد؟»

ماجرای فعالیت نانوایی های غیر مجاز در سطح شهر را یکی از شهروندخبرنگاران در تماسی با تحریریه روزنامه «خراسان رضوی» مطرح می کند و ضمن اشاره به مخاطرات این موضوع، خواستار پیگیری آن می شود.
صنعت و معدن: طبق اطلاع ما ۸۰۰ نانوایی غیرمجاز در مشهد فعال است
برای پیگیری موضوع با کارشناس مسئول اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت و گو می کنیم که مقدسی در این زمینه به تعداد نانوایی های غیر مجاز فعال در سطح شهر اشاره ای می کند و می گوید: تا آنجایی که ما اطلاع داریم و معاون اتحادیه نانوایان مشهد در جلسات مشترک هم به آن اشاره کرده است، بیش از ۸۰۰ نانوایی در سطح شهر مشهد در حال فعالیت هستند که هیچ مجوز و پروانه فعالیتی از اتحادیه مربوطه دریافت نکرده اند، وجود این تعداد نانوایی بدون پروانه در سطح شهر جای نگرانی دارد و باید هرچه سریع تر فکری برای ماجرا شود.
پلمب واحد های غیر مجاز در اختیاراتحادیه
کارشناس مسئول اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در زمینه برخوردها و وظایف قانونی متولیان در این زمینه هم یادآور می شود: برابر قوانین موجود، اتحادیه مربوطه این اجازه را دارد تا با واحدهای صنفی متخلف برخورد و حتی نسبت به پلمب آن ها نیز اقدام کند، اما اداره بازرسی سازمان صنعت و معدن برابر قوانین فقط می تواند نسبت به موارد گرانفروشی و کم فروشی رخ داده در این گونه واحدها به ماجرا ورود پیدا کند، کما این که تا امروز هم به همین صورت بوده و بیشترین اعمال قانون و بازرسی های ما متعلق به همین نانوایی های غیر مجازی بوده که در سطح شهر فعالیت می کنند.مقدسی در رابطه با مشکلات ایجاد شده به واسطه رشد نانوایی های غیر مجاز نیز می گوید: نانوایی هایی که بدون پروانه کسب فعالیت می کنند تهدیدی برای سلامت جامعه هستند، چراکه این گونه واحدها بدون نظارت های بهداشتی و… شروع به فعالیت می کنند.
اتحادیه: در حال حاضر ۱۰۰۰ نانوایی غیر مجاز در مشهد فعالیت می کند
در ادامه با معاون اتحادیه نانوایان مشهد گفت و گو می کنیم. حبیبی ابتدا آمار قابل تاملی از فعالیت نانوایی های بدون مجوز و غیر مجاز ارائه می دهد و می گوید: در سطح مشهد حدود ۱۰۰۰ نانوایی وجود دارد که بدون اخذ مجوزهای مربوطه درحال فعالیت اند، چند روز پیش جلسه ای در استانداری برگزار شد و آن جا هم اعلام کردم که نانوایی هایی که به صورت غیر مجاز فعالیت می کنند، نه مالیاتی می دهند و نه مجوزهای بهداشتی را دریافت کرده اند، ضمن این که قیمت ها را هم رعایت نمی کنند، به همین واسطه واحد متخلف دلیلی نمی بیند که برای دریافت پروانه به ما مراجعه کند!
فروش آرد به واحد های بدون پروانه را ممنوع کنند
وی تصریح می کند: متاسفانه مشکلات نانوایی های غیر مجاز یکی دو تا نیست، متصدی نانوایی غیر مجاز وقتی به راحتی می تواند آرد را بدون هیچ نظارتی از کارخانه های مربوطه تهیه کند مسلم است که در قیمت و وزن نان تولیدی هم تخلفاتی رخ خواهد داد، برای آن که از این گونه تخلفات جلوگیری شود نباید کارخانجات تولید آرد قبل از آن که نانوایی پروانه کسب دریافت کند به آن آرد بفروشد.
طی ۱۲ ساعت سه بار فک پلمب توسط یک متخلف
معاون اتحادیه نانوایان مشهد همچنین درمورد پلمب واحدهای متخلف هم می گوید: طبق قانون، اتحادیه می تواند واحدهای متخلف را پلمب کند و این کار را هم می کند اما به عنوان مثال یک نانوایی متخلف را طی ۱۲ ساعت سه بار پلمب کرده ایم که هر بار فرد متخلف به صورت غیر قانونی محل را فک پلمب کرده بود، اتحادیه تا چه حد توانایی و وظیفه دارد؟ در این زمینه ارگان های دیگر هم باید با اتحادیه همکاری کنند تا بتوانیم این ماجرا را ساماندهی کنیم.وی می افزاید: درقانون نظام صنفی آمده است که هیچ واحدی قبل از آن که مجوز فعالیت دریافت نکرده باشد حق فعالیت ندارد اما برخی کار را شروع می کنند و ماه ها بعد، زمانی که برخورد قانونی می شود به دنبال دریافت مجوز می روند.وی ضمن درخواست یاری از دستگاه های دیگر برای رفع مشکل فعالیت نانوایی های غیر مجاز در مشهد تاکید می کند: نانوایی های غیر مجاز مثل قارچ در شهر سبز شده و اتحادیه به تنهایی در مقابل متخلفان سینه سپر کرده است اما برای ساماندهی در این زمینه باید همه مسئولان دستگاه قضایی، انتظامی و… به ماجرا ورود پیدا کنند.
هر روز پنج نانوایی غیر مجاز در مشهد متولد می شود
حبیبی به رشد قارچ گونه نانوایی های غیر مجاز اشاره می کند و می گوید: هر روز بین ۳ تا ۵ نانوایی غیرمجاز به آمار گذشته اضافه می شود چرا که درآمدهای نانوایی هایی که هیچ نظارتی روی آن ها نیست برای متخلفان قابل توجه است، برخی از همین نانوایی های غیر مجاز روزی ۵۰۰ هزار تومان درآمد دارند بدون این که هیچ گونه دغدغه ای برای پرداخت مالیات، عوارض و… داشته باشند، این در حالی است که نانوایی های مجاز ما تحت نظارت شدید است.معاون اتحادیه نانوایان مشهد همچنین در رابطه با مراحل مورد نیاز برای دریافت پروانه و مجوز نانوایی نیز می گوید: گرفتن پروانه فعالیت از اتحادیه کار سخت و زمانبری نیست، مدارکی که باید هر متقاضی فعالیت در صنف نانوایی برای دریافت پروانه به اتحادیه ارائه دهد شامل قولنامه ای از محل فعالیت است تا برای اتحادیه اثبات شود محل توسط فرد متقاضی اجاره شده است، کدپستی محل و نامه ای از سازمان فنی و حرفه ای که طی آن تایید شود فرد مذکور دارای تجربه لازم در زمینه نانوایی می باشد.وی می افزاید: در صورتی که مدارک فرد متقاضی دریافت پروانه، تکمیل باشد، پس از تکمیل پرونده حدود ۱۰ تا ۱۵ روز زمان می برد  تاپروانه فعالیت صادر شود و در این مسیر تنها هزینه ای که از فرد متقاضی در اتحادیه دریافت می شود ۸۰۰ هزار تومان است که آن هم هنگام تحویل پروانه اخذ می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + 10 =

دکمه بازگشت به بالا