مشهد

قطار برقی مشهد – تهران تامین فاینانس و نهایی شد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی از تأمین فاینانس و نهایی شدن پروژه برقی کردن قطار مشهد – تهران در سفر اخیر رئیس جمهور چین به تهران خبر داد.

خبرگزاری فارس: قطار برقی مشهد - تهران تامین فاینانس و نهایی شد

 

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از اداره‌کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، محمد مقدوری اظهار کرد: برقی کردن مسیر راه‌آهن مشهد – تهران با برآورد اعتبار 2 میلیارد دلار از مدت‌ها قبل به عنوان پروژه‌ای مهم برای تسهیل دسترسی زائران حرم مطهر امام رضا(ع) به مشهدالرضا مطرح شده است.

وی ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی 15 درصد از حجم اعتبار مورد نیاز پروژه از منابع داخلی و 85 درصد آن از محل فاینانس تأمین می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی گفت: در سفر اخیر رئیس جمهور چین موضوع تأمین 85 درصد نیاز مالی این پروژه از محل فاینانس نهایی شده است.

وی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها پیمانکار این پروژه کنسرسیومی ایران – چین است که در این میان 61 درصد سهام پروژه مربوط به پیمانکار ایرانی یعنی شرکت مپنا و 31 درصد دیگر متعلق به طرف چینی خواهد بود.

مقدوری ادامه داد: کل مطالعات طرح به انجام رسیده و اسناد مالی قرارداد هم نهایی و آماده شده و امضا و ابلاغ عملیات اجرایی نیازمند تأمین منابع مالی است که با این تفاهم امیدواریم کار به سرعت اجرایی شود.

وی تصریح کرد: با برقی شدن مسیر کنونی راه‌آهن مشهد – تهران به صورت اسمی سرعت قطار به 200 کیلومتر در ساعت می‌رسد که در عمل به طور متوسط حرکت قطارها با سرعت 160 کیلومتر در ساعت انجام می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی افزود: در این صورت زمان سیر حرکت قطارها در مسیر مشهد – تهران و بالعکس به حدود نصف زمان کنونی یعنی به هفت ساعت کاهش می‌یابد.

مقدوری بیان کرد: به طور متوسط تشریفات انجام این قرارداد و عملیات اجرایی آن حدود سه تا چهار ماه به طول می‌انجامد و حتی پیمانکار ایرانی پروژه قول داده در صورت ابلاغ وزارتخانه عملیات اجرایی آن را زودتر از این موعد شروع کند.

وی خاطرنشان کرد: با تأکید استاندار خراسان رضوی و وزیر راه و شهرسازی عملیات اجرایی از سمت مشهد آغاز می‌شود تا به مرور با انجام بخش‌هایی از طرح، قطارهای حومه‌ای مشهد – نیشابور و سبزوار هم راه‌اندازی شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + 11 =

دکمه بازگشت به بالا