مشهد

محدودیت‌های کرونایی در ۹ ماه اخیر، شمار زائران مشهد را ۷۲ درصد کاهش داد

شیوع بیماری عجیب و ناشناخته کرونا، زندگی در شرایط عادی را تغییر داد، کسب‌و‌کار‌ها را از رونق انداخت و افراد را اسیر چهاردیواری خانه و محدود به شهرهایشان کرد.
شهرآرانیوز؛ سفر و گردشگری، از مهم‌ترین حوزه‌هایی بود که انجامش در دوران شیوع این بیماری، تاحدودی ممنوع شد، با این هدف که سرعت انتقال کرونا از شهری به شهر دیگر به کمترین میزان ممکن برسد.
مشهد به‌عنوان زائرپذیرترین شهر کشور، سالانه پذیرای حدود ۳۰‌میلیون مسافر و زائر بود و مشاغل بسیاری حول همین حضور شکل گرفته بود و می‌چرخید، اما از اسفند سال گذشته که ایران میزبان کرونا شد، ورود به شهر مشهد نیز به‌شدت کاهش یافت. این کاهش‌ها به‌قدری چشمگیر بوده است که می‌توان صفت «زائرپذیری» را از نام مشهد برداشت و آن را یک شهر معمولی به حساب آورد.

نخستین نوروز متفاوت

اسفند‌سال‌۹۸ کشور وارد مرحله پیشگیری از کرونا و اعمال محدودیت‌ها شد. تعطیلی مدارس و کاهش حضور کارمندان در ادارات و تعطیلی کسب‌و‌کار‌هایی همچون باشگاه‌های ورزشی، سالن‌های زیبایی و پارک‌ها همگی روش‌هایی برای حفظ فاصله اجتماعی و کاهش آمار مبتلایان و مرگ‌و‌میر بود. در‌این‌میان، اما عده‌ای هنوز به سفر و استفاده از تعطیلات آخر هفته یا تعطیلات عید نوروز اصرار داشتند؛ موضوعی که باعث شد محدودیت آمدوشد‌های بین‌شهری تصویب و به‌طور رسمی ورودی شهر‌ها به روی مسافران و غیربومی‌ها بسته شود. مشهد نیز امسال برای اولین‌بار، نوروزی بدون مسافر و زائر را تجربه کرد که شبیه به شوکی باورناپذیر بود.
قرمز و بحرانی‌شدن شرایط بیشتر شهر‌ها که مشهد نیز از آن‌ها جدا نبود، باعث شد به تناوب و در زمان‌هایی از سال، محدودیت رفت‌و‌آمد اعمال شود. مراسم مذهبی در محرم و صفر یا شهادت امام‌رضا (ع) همانند هر سال برگزار نشد و حتی دکتر محمدحسین بحرینی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، از زائران بارگاه ملکوتی امام‌رضا (ع) خواست عزاداری‌ها و سوگواری‌ها را در شهر‌های خود برگزار و از سفر به مشهد و خراسان‌رضوی پرهیز کنند.
آمار ورودی به شهر مشهد در ۱۱ ماه گذشته می‌تواند به‌خوبی گویای این تغییرات و آسیب‌های اقتصادی باشد. محمدصادق براتی، معاون هماهنگی امور زائران استانداری خراسان‌رضوی، رقم ۳ هزار و ۴۰۰‌میلیارد‌تومانی را برای خسارتی اعلام می‌کندکه صنعت گردشگری شهر تا پایان آبان، متحمل شده است.

کاهش ۷۰ تا ۸۰ درصدی ورودی‌های مشهد

براساس آمار‌هایی که براتی اعلام می‌کند، در استان ما در‌مجموع ۹‌ماه سال جاری، ۸۳‌درصد کاهش ورودی مسافر در بخش حمل‌و‌نقل جاده‌ای، ۷۸‌درصد در حمل‌و‌نقل ریلی و ۷۰‌درصد در بخش هوایی رخ داده است.
او با اشاره‌به کاهش ورود ۹۹ درصدی ورود مسافر در فروردین سال جاری تأکید می‌کند که «محدودیت در ناوگان شخصی موجب افزایش در سایر سرویس‌های حمل‌و‌نقل نمی‌شود و به‌طور‌کلی میزان سفر را کاهش می‌دهد.» او در ادامه می‌افزاید: تجربه نشان می‌دهد هر‌کدام از این سرویس‌های ناوگان عمومی جاده‌ای، ریلی و هوایی، مسافران خاص خود را دارد و در‌صورت محدودیت برای خودرو‌های شخصی، آمار چندانی به سرویس‌های دیگر اضافه نخواهد شد.
درعین‌حال براتی معتقد است: با رعایت خوب پروتکل‌های بهداشتی و تغییر رنگ مشهد از قرمز به آبی، به‌تدریج می‌توان رفت‌و‌آمد‌های کنترل‌شده را آغاز کرد. او همچنین ابراز امیدواری می‌کند که اگر مراکز اقامتی همان‌گونه‌که الان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را در دستور کار دارند، پیش بروند، می‌توانیم در نوروز، پذیرای تعداد محدودی از زائران باشیم.

بیکاری تاکسی‌رانان

آمار‌های سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی‌رانی مشهد هم گویای کاهش ورودی مسافر به مشهد است. به گفته رئیس اداره روابط عمومی این سازمان، مقایسه میزان سفر‌های انجام‌شده در ۸‌ماه سال جاری با مدت مشابه در سال‌۹۸ افت شدیدی را نشان می‌دهد. همایون محمدیان‌فر می‌گوید: سفر‌های انجام‌شده تاکسی‌رانان ما از فرودگاه ۵۷‌درصد، از راه‌آهن ۷۶‌درصد و از پایانه مسافربری ۴۰ درصد کاهش یافته‌است. این یعنی بخش زیادی از شهروندان که شغلشان در رابطه مستقیم با ورود زائر بوده است، بیکار شده‌اند.
حال باید دید با شروع دوباره سفر‌ها و رفع ممنوعیت تردد‌های بین شهری زائران همچون گذشته به مشهد خواهند آمد یا خیر؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + بیست =

دکمه بازگشت به بالا