خراسان

“مرثیه‌ای برای یک رویا”؛ ۱۷۰۰۰ مسکن مهر خراسان‌رضوی در انتظار تعیین تکلیف

مسکن مهر /دلفان5

هم اکنون تعداد زیادی از واحدهای مسکن مهر در گلبهار و یا بینالود آماده تحویل هستند اما خریداری نداشته و افراد میلی به سکونت در آن‌ها ندارند و علت عمده این موضوع نیز بعد مسافتی است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، مسکن مهر یکی از طرح‌های به‌جا مانده از دولت قبلی است که در خراسان‌رضوی نیز مانند تمام استان‌ها اجرا شده و تعداد زیادی از افراد دهک‌های پایین و متوسط درآمدی برای دریافت آن اقدام کرده بودند اما هم اکنون این طرح در خراسان رضوی با مشکلات زیادی روبه‌رو شده که به نوعی آن را با بن بست مواجه کرده است.

قرار بود مسکن مهر تبدیل به طرحی شود که رویای بسیاری از افراد را برای خانه‌دار شدن محقق کند اما امروز بسیاری از واحدهای مسکن مهر استان بلاتکلیف و خالی از سکنه است.

مشاهدات میدانی مبنی بر این است که تعدادی از این ساختمان‌ها به ویژه در شهر مشهدمقدس نیمه کاره رها شده‌اند و بخشی از آنها با وجود اتمام بدون سکنه باقی مانده‌اند که پیمانکاران آن‌ها نیز با مشکل مواجه شده و تعهدات قراردادهای آنها هنوز اجرایی نشده است.

با وجود تمام قول‌های مکرر اهالی دولت برای اتمام این پروژه‌ها و تحویل واحدها نیز هنوز اقبالی در این بخش وجود نداشته و مشکلات آنها از حد فزون است نبود پاسخگویی درست در این بخش، مشکلات پیمانکاران، نبود مشتری برای واحدهای آماده شده همه و همه از مشکلاتی است که این طرح در خراسان رضوی دارد.

بر اساس آمار بیش از 17 هزار واحد مسکونی طرح مسکن مهر در خراسان‌رضوی برای اتمام با مشکلاتی مواجه هستند که حل کردن آنها از اقداماتی است که باید حتما در دستور کار قرار بگیرد.

نبود مطالعات بازار مسکن مهر برای مشهد مقدس

رئیس اتحادیه مشاوران املاک مشهد در ارتباط با مشکلاتی که در حوزه مسکن مهر در خراسان‌رضوی وجود دارد، می‌گوید: در زمان تصمیم گیری برای اجرای پروژه مسکن مهر گزینه‌ها و شاخص‌هایی در نظر گرفته شده بود که اصلی‌ترین آنها در واقع به وجود آوردن امکان خانه‌دار شدن افراد دهک‌های پایین و متوسط جامعه بوده است.

صادق عابدزاده اظهار می‌کند: با این حال مطالعات بازار درستی روی آنها به‌ویژه در شهر مشهد مقدس صورت نگرفت در واقع قرار در نظر گرفتن مناطقی از جمله گلبهار، قرقی و بینالود برای اجرای پروژه مسکن مهر در شهر مشهد اصلا مناسب نبوده و  سبب شد که سرمایه‌های زیادی در این بخش از بین برود.

وی می‌افزاید: هم اکنون تعداد زیادی از واحدهای مسکن مهر در گلبهار و یا بینالود آماده تحویل هستند اما خریداری نداشته و افراد میلی به سکونت در آنها ندارند و علت عمده این موضوع نیز بعد مسافتی است که میان شهر مشهد و این ناحیه‌ها وجود دارد و البته اینکه امکانات تردد مناسب از جمله زیرساخت‌های حمل و نقل بین شهری مناسب نیز در این مناطق وجود ندارد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک مشهد خاطرنشان می‌کند: اگر ساز و کاری فراهم می‌شد که این پروژه در بافت‌های فرسوده شهر مهشد مقدس به اجرا در می‌آمد علاوه بر ایجاد توزان وتوسعه مناسب شهری در این مناطق می‌توانست بازار بهتری داشته و از اتلاف سرمایه در این بخش پیشگیری کند.

واحدهای خالی از سکنه

دبیر انجمن انبوه‌سازان خراسان‌رضوی نیز در همین زمینه با اشاره به مزایا و معایب اجرای طرح مسکن مهر در خراسان رضوی، می‌گوید: طرح مسکن مهر در برخی از نقاط استان که از مکان‌یابی خوبی برخوردار بودند؛  بازده مناسبی به همراه داشت.

نعمت الله ظریف می‌افزاید: به‌عبارت دیگر قشری از مردم که توانایی بالایی برای خرید خانه نداشتند با آورده پایین و با بهره‌مندی از تسهیلات مناسب توانستند منزلی آبرومند برای خانواده خود مهیا کنند.

وی ادامه می‌دهد: اما در برخی از نقاط این طرح اصلا بازده مناسبی نداشته و برای آن نیز نمی‌توان اقدامی انجام داد به عنوان مثال در نظر بگیرید بیش از 2000 واحد مسکونی که در شهر جدید بینالود ساخته شده‌اند خالی از سکنه باقی مانده و علت عمده آن نیز مکان‌یابی نامناسب این پروژه و اجرای آن در این منطقه بوده است.

دبیر انجمن انبوه سازان خراسان رضوی با اشاره به دیگر مشکلاتی که در طرح مسکن مهر در خراسان رضوی وجود دارد، خاطرنشان می‌کند: در نظر بگیرید هم اکنون در مسکن مهر گلبهار مشکلاتی وجود دارد، تعدادی از آنها آماده شده اما برای آنها مشتری وجود ندارد بخشی از این پروژه‌ها در حالت نیمه‌کاره و تعلیق قرار گرفته‌اند که پیمانکاران آنها با مشکلات عدیده‌ای به لحاظ مالی و پاسخگویی به مردم دست به گریبان هستند و برای آنها نیز چاره‌ای وجود ندارد.

آماده سازی تا پایان سال 95

سرپرست مدیریت مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی خراسان‌رضوی در این زمینه با اشاره به اینکه 120 هزار و 324 واحد مسکن مهر در خراسان‌رضوی اجرایی شده‌اند، می‌گوید: از این تعداد 79 هزار و 718 واحد افتتاح شده و مابقی در صورت امکان مرتفع شدن مشکلات موجود در آن‌ها به لحاظ زیرساخت‌ها از جمله آماده‌سازی، تأسیسات زیربنایی، تسهیلات بانکی و دیگر مواردی از این دست تا پایان سال 95 به بهره‌برداری می‌رسند.

رضا نوروزی با بیان اینکه از تعداد واحدهای اجرایی شده در شهر مشهد 24 هزار و 13 واحد در شهر جدید گلبهار و 1390 واحد در شهر جدید بینالود هستند، خاطرنشان می‌کند: از واحدهای مسکن مهری که در خراسان‌رضوی به اتمام رسیده‌اند همگی به متقاضیان تحویل شده اما 17 هزار و 41 واحد در سطح استان مشکلاتی دارند که پس از رفع موانع آنها به متقاضیان تحویل داده می‌شوند.

وی در ارتباط با علل تأخیر در ساخت و تحویل واحدهای مسکن مهر در خراسان رضوی، بیان می‌کند: آماده نبودن خدمات زیربنایی در منطقه پروژه یکی از دلایل بسیار مهم در تکمیل‌نشدن واحدهای مسکن مهر در خراسان رضوی است.

سرپرست مدیرت مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی خراسان رضوی می‌افزاید: همچنین تکمیل نشدن سهم آورده متقاضیان در زمان مقرر و مناسب، نبود متقاضی برای تعدادی از واحدها، کم‌کاری برخی از پیمانکاران، مدیریت نادرست بعضی از مسئولان تعاونی‌ها، رکود حاکم بر بازار مسکن و دیگر مواردی از این دست از جمله دلایلی است که سبب تأخیر در آماده سازی واحدهای مسکن مهر در خراسان رضوی شده است.

نوروزی ادامه می‌دهد: هم‌اکنون 40 هزار و 606 واحد مسکن مهر در خراسان‌رضوی در حال اجرا  هستند که امید می‌رود با بهبود وضعیت موجود در زمان مقرر شده به دست متقاضیان رسیده و مورد بهره‌برداری قرار گیرند.

با توجه به صحبت‌های آورده شده و اضافه کردن شکایات مردم و پیمانکاران این پروژه‌ها برای رفع مشکلات آن باید چاره اندیشی شود در واقع اقدامات زیادی باید در این بخش صورت بگیرد تا رضایت مردم حاصل شود.

همچنین باید در نظر داشت که مسکن هنوز هم جزء مهم‌ترین مشکلات مردم در خراسان رضوی بوده و حل‌کردن آن به هر طریق ممکن یکی از دستور کارهای بسیار اساسی است که نیاز به اهتمام ویژه داشته و برای رفع مشکلات آن و اتمام پروژه نیاز به عزمی جدی دیده می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × سه =

دکمه بازگشت به بالا