مشهد

مشهد در رکاب دوچرخه‌سواران | «رکاب‌شمار» مشهد روی نمایشگر‌های شهری آمد

با ارائه سرویس «رکاب‌شمار» بر روی نمایشگرهای هوشمند شهری مشهد، تعداد رکاب‌های زده‌شده توسط شهروندان به وسیله دوچرخه‌های اشتراکی قابل مشاهده شد.

به گزارش شهرآرانیوز، نمایشگر‌های هوشمند شهری مشهد که در نقاط مختلف سطح شهر، اطلاعات گوناگونی از قبیل کیفیت هوا، معرفی خدمات الکترونیک شهرداری و سایر داده‌های مورد نیاز شهروندان را در اختیار آن‌ها می‌گذارند، مدتی است که آمار لحظه‌ای استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی بایدو را به صورت آنلاین نمایش می‌دهند.

بنا به این گزارش، با توجه به اهمیت گرایش به وسایل نقلیه پاک همچون دوچرخه در شهر‌های هوشمند و تجربیات موفق جهانی در این زمینه، سرویس مذکور با هدف اطلاع‌رسانی و تشویق شهروندان به این رویه، توسط سازمان فاوا شهرداری مشهد راه‌اندازی و «رکاب‌شمار» نام‌گذاری شده است.

این سرویس در هر لحظه مجموع میزان استفاده از این دوچرخه‌ها را از ابتدای هر روز تا آن زمان، بر مبنای محاسبه تعداد رکاب‌های زده‌شده ارائه می‌کند که بیانگر میزان استفاده شهروندان از این وسیله نقلیه پاک است و بر روی شبکه هوشمند اطلاع‌رسانی فعال در سطح مشهد قابل مشاهده است.

طبق آمار‌های ارائه شده، در ۱۰ روز نخست خردادماه جاری کاربران این دوچرخه‌ها روزانه دست کم بیش از یک میلیون بار رکاب زده‌اند که در برخی روز‌ها تا بیش از یک میلیون و ۵۵۰ هزار رکاب هم رسیده است. بیشترین میزان استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی نیز از ابتدای راه‌اندازی عمومی این سرویس، ۱۶ اریبهشت‌ماه سال جاری با یک میلیون و ۸۲۹ هزار رکاب بوده است.

یکی از نکات قابل توجه در بررسی آماری استفاده از این دوچرخه‌ها، این است که بیشترین میزان استفاده از این وسایل نقلیه پاک در روز‌های میانی هفته و کمترین آن مربوط به روز جمعه بوده است که نشان‌گر اقبال عمومی به آن، جهت جابجایی‌های روزمره و رفت و آمد در مسیر‌های کاری است که با گسترش این فرهنگ، تأثیر قابل توجهی در کاهش ترافیک و آلودگی هوا خواهد داشت.

اپلیکیشن شهروندی «شهر من» در کنار سایر خدماتی که در حوزه‌های مختلف به‌ویژه تسهیل فرایند خرید و ارائه بلیت وسایل حمل و نقل عمومی در اختیار افراد می‌گذارد، از ابتدای سال جاری امکان استفاده از سیستم دوچرخه‌های اشتراکی بایدو را ارائه کرده که مورد استقبال عموم مردم قرار گرفته است.

هر فرد به سادگی از طریق این اپلیکیشن می‌تواند از دوچرخه‌های اشتراکی برای تردد در سطح شهر بهره بگیرد. این وسایل حمل و نقل پاک و مفرح که این روز‌ها با رنگ سبز بیشتر از قبل در سطح شهر به چشم می‌خورند، نویدبخش فردایی سبز و شهری پاک برای شهروندان هستند.

ارتقای کیفیت هوا و شادابی شهروندان از شاخص‌های مهم یک شهر هوشمند و پایدار به شمار می‌رود که فراهم کردن زیرساخت‌ها و سامانه‌های لازم برای ترویج بهره‌گیری از وسایلی همچون دوچرخه توسط شهروندان، در همین راستا صورت گرفته است.

منبع:پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × سه =

دکمه بازگشت به بالا