خراسان

میزان بارندگی‌ها در خراسان رضوی ۷۶ درصد کاهش یافت

مجتبی مزروعی

رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: کاهش ۷۶ درصدی بارندگی را در خراسان رضوی داشتیم و به لحاظ آماری ششمین استان کشور از آخر بودیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، مجتبی مزروعی ظهر امروز  در نشست خبری جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی اظهار داشت: همه ساله در دی ماه از فعالان برتر بخش کشاورزی در سطوح شهرستانی، استانی و کشوری برگزار می‌شود و این مراسم در مشهد با حضور استاندار خراسان رضوی، فرمانداران و نمایندگان مجلس برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: نمونه‌های ملی خراسان رضوی در سطح کشور بالاترین میزان را داشت و امسال از مجموع ۱۱۸ نمونه ملی از سراسر کشور ۱۳ نمونه ملی از خراسان رضوی داشتیم و سال گذشته ۹ نفر بود و امسال و سال گذشته نسبت به مازندران که ۷ و ۶ نمونه ملی داشته تفاوتی نزدیک به دوبرابر داریم.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: در این مراسم از ۱۰۰ نمونه استانی و ۱۳ نمونه ملی تقدیر و سازمان جهاد کشاورزی رتبه اول را در سطح کشوری با مجموعه خود و اول استانی را در میان دیگر نهادهای دولتی داشته، رشد اشتغال استان ۱۸٫۴ درصد بود و این رشد در کشور ۱۸٫۲ درصد بود و در استان ۸۰۷ هزار تن تولید شده ۶۰۹ هزار تن گندم خرید شده و بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان وجه گندم‌کاران پرداخت شده است.

مزروعی گفت: نسبت به سال زراعی ۹۴ – ۹۳ رشد ۲۹ درصدی تولید گندم را داشتیم و ۴۸۵ هزار تن تولید جو داشتیم که از این میزان ۱۶۰ هزار تن آن از کشاورزان خریداری شده است و به ازای هرکیلوگرم ۳۰۰ تومان یارانه پرداخت شده و در مجموع ۵۰ میلیارد تومان یارانه جو پرداخت شده است.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: در بحث کشت دانه‌های روغنی ۳ هزار هکتار کشت کلزا داشتیم و ۲۴۰۰ هکتار به برداشت رسید و ۴ هزار و ۳۱ تن کلزای تولیدی داشتیم که وجه آن نقداً پرداخت شد و امسال ۹۵۰۰ هکتار کشت کلزا داشتیم که بخشی از آن به علت سرما خسارت دید، اما کلزا خسارت دیده بیمه بوده و وجه آن تا آخر دی‌ماه به حساب خسارت‌دیدگان واریز می‌شود.

مزروعی بیان کرد: در سرمای اخیر بیش از ۸۶۶ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی تحمیل شد که بیشتر مربوط به زمین‌های زعفران و باغات انار بوده است و خسارت خسارت‌دیدگان تا پایان سال پرداخت می‌شود و در این رابطه قراردادی با صندوق بیمه منعقد شده است که کل این وجه در اختیار استان باشد و پرداخت خسارات در اختیار خودمان باشد و این کار در کوتاه‌ترین زمان ممکن و به شکلی مناسب پرداخت شود.

وی اظهار داشت: کشت گلخانه‌ای ۶ هزار تن بوده و توجه ویژه‌ای هم به موضوع توسعه گیاهان دارویی شده و شهرستان‌های جنوبی استان که از  کشت غلات معاف بودند باید در زمینه گیاهان دارویی فعالیت کنند. طراحی و ساخت دستگاه مکانیزه کشت زعفران را در خراسان رضوی داشتیم و این دستگاه به‌صورت اتومات کار می‌کند و در جهت کشت صحیح کمک می‌کند.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه در بحث حفظ نباتات اقدامات بسیار خوبی شده و در سال زراعی ۹۵ – ۹۴ با طغیان آفت سن گندم مواجه بودیم خاطرنشان کرد: بیشترین سطح مبارزه امسال ۳۰ هزار هکتار بود، اما در سال قبل ۱۸۲ هکتار بود و امسال که سالی پر آفت را داشتیم رکورد گندم سالم را شکستیم و میزان سن‌زدگی گندم ۴۷ صدم درصد بود و آمار گندم تولیدی سالم و پاک بسیار خوب بود. دوره‌های آموزشی برای مبارزه زمستانه برگزار می‌شود تا در فصل‌های بهار و تابستان دچار آفت نباشیم.

مزروعی گفت: در سال زراعی ۹۶ – ۹۵ در بحث مکانیزاسیون مبلغ ۳۵ میلیارد تومان اعتبار، ۱۰۰۰ دستگاه انواع ادوات کشاورزی، ۶۰۴ دستگاه تراکتور و ۲۳ دستگاه کمباین جذب شده و تا پایان سال ۱۰۰ درصد ۷۸ میلیارد تسهیلات جذب می‌شود.

وی اظهار داشت: در بحث قیمت زعفران اجازه ندادیم قیمت نگین از ۶ میلیون تومان و قیمت پوشال از ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان پائین‌تر بیاید و مدیریت خوبی با همکاری سازمان تعاون روستایی در بحث کنترل قیمت بازار به‌ویژه زعفران داشتیم.

مزروعی بیان کرد: در یک سال گذشته در بخش دامپروری تولیدات خوبی داشتیم رشد ۷۸ درصدی تولید دام سبک را داشتیم و قیمت دام زنده به ۱۳۵۰۰ تا ۱۴ هزار تومان به ازای هرکیلوگرم رسیده که برای دامدار به‌صرفه است و حداکثر قیمت لاشه گوشت قرمز باید بین ۲۸ تا ۳۰ هزار تومان به ازای هرکیلوگرم باشد و بالاتر از آن منطقی نیست و مشکل موجود به علت قیمت بالای ۴۰ هزار تومان به ازای هرکیلوگرم در تهران بوده که بازارهای دیگر شهرها را تحت تاثیر قرار داده و گرانی و کمبود دام نباید بهانه‌ای برای افزایش قیمت باشد و قیمت دام سنگین هم در همین رنج قیمتی است.

وی افزود: ۶۰۰ هزار تن نهاده در دو سال در میان دامداران استان تزریق شده است تا قیمت گوشت کنترل‌‌شده باشد و شاهد قیمت‌های بالا نباشیم. متاسفانه در ۱۰ استان کشور کانون‌های آنفولانزای پرندگان مشاهده شده و الحمدالله هیچ کانونی تاکنون در خراسان رضوی مشاهده نشده و مجوز ورود به محصولات صادراتی کانون‌های آلوده به استان داده نمی‌شود و با تلاش مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی به‌دنبال خفه‌کردن این کانون‌ها هستیم تا مشکل مشاهده شده در مبدا خنثی شود.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار داشت: در بحث تولیدات مرغ و تخم‌مرغ سال آرامی را داشتیم و مشکلی مشاهده نشده است و در حوزه شیلات بیش از ۵ هزار تن انواع ماهی و ۵ هزار تن ماهی زینتی را در استان داشتیم و استان برتر کشور در این حوزه بودیم.

مزروعی بیان کرد: در حوزه آب و خاک بازسازی قنوات در ۸۹ رشته را داشتیم و ۵۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار این بخش را داریم و به دنبال افزایش آن هستیم و به‌دنبال آن هستیم تا ۳۰ هزار هکتار آبیاری تحت فشار داشته باشیم و کمک‌های بلاعوض به فعالان این طرح اختصاص می‌یابد.

وی افزود: کشت گلخانه‌ای میزان آب مصرفی را به یک بیستم تا یک دهم می‌رساند و تولید بیشتر را از سطح کمتر و مصرف کمتر داریم و ۱۵ درصد از بخش کشاورزی استان به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز هستند، هرچند که این عدد پائین است و در جهت افزایش این میزان در تلاش هستیم که کل زمین‌های کشاورزی مجهز به این سیستم باشد و برای انجام این امر بودجه‌ای به میزان هزار میلیارد تومان است.

مزروعی افزود: یکی از اقدامات بسیار خوب امسال پهنه‌بندی مناطق بوده و کل برنامه هر کارشناس در بخش‌های مختلف ارائه شده و هر ۱۵ روز یکبار هم گزارش کار ۴۷۹ کارشناس استان ارائه می‌شود.

وی افزود: در طرح بهین‌یاب از مجموع ۱۱۱۹ ثبت‌نام کننده ۲۴۲ نفر متقاضی تسهیلاتی به ارزش ۶۲ میلیارد تومان دریافت کردند و کل بدهی کشاورزان نیز پرداخت شده و در حوزه صنایع کشاورزی ۶۶ فقره پروانه در سطح استان صادر شده است. کشتارگاه‌های صنعتی دام در مشهد تربت‌حیدریه، تربت‌جام و نیشابور در حال احداث است و کشتارگاه‌های صنعتی طیور هم در مشهد و سبزوار افتتاح می‌شود.

مزروعی بیان کرد: در ایام خاص سال ۳۵۰۰ تن پرتقال، ۳۵۰۰ تن سیب، ۴۲۰۰ تن شکر، ۱۵۴۰ تن مرغ منجمد و ۲۳۰۰ تن برنج توزیع شده و ۳۵۰ میلیون دلار صادرات انواع محصولات کشاورزی خراسان‌رضوی به اکثر کشورها داشته‌ایم.

وی افزود: آنچه که امروزه برای بخش کشاورزی مهم است توجه به حوزه بازرگانی است تا انگیزه در کشاورزان ایجاد شود. تولید گندم در چندسال اخیر با نوسانات قیمت همراه بوده اما با وجود واردات بالا هم‌اکنون خودکفا شدیم و بزرگترین تولید کننده گندم بودیم و بخش کشاورزی اجازه فعالیت به دلالان این بخش را نمی‌دهد.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: دولت توجه ویژه‌ای به بخش کشاورزی در دو حوزه کاهش واردات و افزایش صادرات داشته است و امروزه وجهی که به جیب تولیدکننده خارجی می‌رفته به جیب تولیدکننده داخلی می‌رود و اقدامات صورت‌گرفته سبب افزایش انگیزه در کشاورزان شده است.

مزروعی افزود: کاهش ۷۶ درصدی بارندگی را در خراسان رضوی داشتیم و به لحاظ آماری ششمین استان کشور از آخر بودیم و ان‌شاءالله با نزولات آسمانی سالی پربار و پرثمر را در بخش کشاورزی داشته باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × سه =

دکمه بازگشت به بالا