مشهد

نخستین کلینیک صنعتی دانشگاهی در شرق کشور راه‌اندازی شد

مشهد| نخستین کلینیک صنعتی دانشگاهی در شرق کشور راه‌اندازی شد

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، مجید علیخواه ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، اظهار داشت: عمده فعالیت شرکت در دو حوزه ایجاد زیرساخت‌ها در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و حمایت‌های نرم‌افزاری از واحدهای تولیدی است که جزو اولیت‌های این مجموعه در امسال بوده است.

وی با بیان اینکه در سال‌های آینده عرصه پیشرفت، شکوفایی و تولید را شاهد خواهیم بود، افزود: واحدهای تولیدی باید نسبت به تولید دانش محور، با رویکرد صادرات‌گرا و ایجاد برندسازی و نهضت کاهش قیمت تمام شده بیش از گذشته کنند.

مدیرعامل صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی با اشاره به اهمیت ایجاد مثلث صنعت، دانشگاه و دولت خاطرنشان کرد: در نظر داریم با ایجاد کلینیک ارتباط صنعت و دانشگاه در شهرک فناوری از تجارب هیئت علمی و اساتید دانشگاهی در جهت برون‌رفت واحدهای تولیدی از مسائل و مشکلات تخصصی اقدام کنیم.

علیخواه یکی از موانع توسعه ارتباط دانشگاه و صنعت را ضعف اطلاع‌رسانی درباره توانمندی‌های علمی دانشگاه‌ها بیان کرد و افزود: دانشگاه‌ها لازم است دانش تولید شده را مستندسازی و با روش‌های مناسب اطلاع‌رسانی کنند.

وی گفت: امروزه، دانش نیز مانند سایر کالاها باید با روش‌های مناسب به بازار عرضه شود تا توجه متقاضیان را جلب کند، زیرا بعضی از صنایع توان نیازسنجی آموزشی و پژوهشی را ندارند و نبود ارتباط به دلیل بی‌نیازی نیست، بلکه به دلیل عدم تشخیص نیازها بوده است. 

این مدیر فعال در حوزه صنعت با بیان اینکه یکی از کارکردهای مهم واحدهای تحقیق و توسعه در صنعت تحلیل آسیب‌ها و مشکلات موجود مستندسازی آن‌ها و سپس، سفارش کار به دانشگاه‌ها است، تصریح کرد: نظام آموزشی عالی کشور ضعف‌هایی دارد که نتوانسته یا نمی‌تواند نیروی انسانی با قابلیت‌های بالا تربیت کند و کاستی شدید یا نبود تحقیقات کاربردی در دانشگاه‌ها و مطرح نبودن موضوعات مورد نیاز صنایع داخلی، به‌طور غیرمستقیم موجب می‌شود که آموزش‌های داده‌شده، به دور از روحیه ارتباط میان صنعت با دانشگاه باشد و نتیجه‌اش این شده که دانشجویانی که تربیت می‌شوند و پا به عرصه صنعت می‌گذارند، با صنعت ناآشنا هستند. 

علیخواه در رابطه با نقش و تأثیرات مثبت ارتباط صنعت با دانشگاه، بیان کرد: در گذشته در دانشگاه‌ها از ارتباط صنعت با دانشگاه فقط تابلویی را مشاهده می‌کردیم که این ارتباط از نیروهای فنی که در دبیرستان هستند شروع شده و سپس نیروهایی که دارای مهارت بوده و یا به نوعی آچار به دست هستند که قسمت اعظم این بخش را تشکیل می‌دهد و دیگری بخش آموزش و پرورش بوده که دانشگاه منتظری را تشکیل می‌دهد. 

وی اضافه کرد: با دانشگاه فردوسی مشهد هم ارتباطی را برقرار کرده‌ایم که حاصل این ارتباط راهکارهایی است که سبب ایجاد نخستین کلینیک صنعتی دانشگاهی در شرق کشور شده است و در این کلینیک افرادی با مدارک تحصیلی دکتری و کارشناسی ارشد فعالیت دارند.

مدیرعامل صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون از طریق این کلینیک بیش از ۳۰ نفر در بخش ماشین‌کاری و قطعه‌سازی در شهرک صنعتی فناوری مشهد مشغول به کار شده‌اند.

علیخواه گفت: ما از پایان نامه‌هایی که مرتبط با موضوعات فنی که رفع کننده یک معضل در حوزه صنعت باشد حمایت می‌کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × سه =

دکمه بازگشت به بالا