خراسان

نیشابور پایلوت مدیریت منابع آبی کشور شد

مصرف آب

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور گفت: مصوبات همایش ملی آب و توافق بین مالکان چاه‌ها و مدیریت جهاد کشاورزی و امور منابع آب اجرایی شده و نیشابور به‌عنوان پایلوت مدیریت منابع آبی کشور انتخاب شده است.

محمدعلی فرهمند در گفت‌وگو با خبرنگار  تسنیم در نیشابور اظهار داشت: کار احداث میدان احشام (دام) برای انتقال چهارشنبه بازار و تغییر رویکرد سنتی به مدرن و ایجاد زیرساخت‌های بهداشتی و رفاهی و پارکینگ توسط اتحادیه تامین نیاز دامداران نیشابور در فاصله هفت کیلومتری کشتارگاه جدید در محور نیشابور- سبزوار از دو ماه آینده آغاز می‌شود.

وی افزود: تا امروز میزان خرید گندم به بیش از 30 هزار تن رسیده که به نظر می‌رسد به 34 تن  برسد و این در حالی است که میزان خرید سال گذشته به 24 هزار تن رسید و این نشان از افزایش 40 درصدی خرید گندم می‌دهد.

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور با بیان اینکه اگر دولت وارد خرید تضمینی نشود بازار، گندم را از کشاورز به قیمت کمتری می‌خرد و این قشر متضرر می‌شوند، بیان کرد: به‌عنوان مدافع کشاورزان پیگیر مشکلات خرید گندم‌کاران هستیم و این یک مشکل کشوری است که سازمان غله کشور به‌دنبال  حل مشکل هستند.

فرهمند افزود: تا سوم تیرماه کسانی که گندم تحویل داده‌اند پول خود را دریافت کرده‌اند و باقی افراد از هفته آینده شروع که تا پایان شهریور ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی نیشابور موفق شد در سال گذشته براساس 78 شاخص اداری، مالی، فنی، آمورشی و اجرایی در بین 29 شهرستان خراسان رضوی رتبه اول را کسب کند، افزود: امسال از 239 هکتار سطح زیر کشت کلزا 500 تن محصول خریداری شده که نسبت به سال گذشته 220 درصد افزایش نشان می‌دهد.

فرهمند تصریح کرد: متاسفانه چون تولید در بخش کشاورزی سنتی است و به روش علمی نیست فاصله زیادی بین عملکرد رایج و عملکرد بایری وجود دارد که می‌توان به تولید سه و نیم تن گندم در هکتار در حالت سنتی و تولید هشت تن در مزارع مکانیزه نیشابور اشاره کرد که باید تغییر کرده  و بهره‌وری افزایش یابد.

وی اضافه کرد: با استفاده از یک دستگاه  بذرکار میزان بذر گندم استفاده شده در یک هکتار از 300 کیلوگرم به نصف کاهش می‌یابد.

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور با اشاره به طرح عملیاتی کردن اجرای نصب کنتورهای حجمی بر روی چاه‌های کشاورزی نیشابور توسط کارگروه کشاورزی و شورای حفاظت منابع آب فرمانداری شهرستان با همکاری انجمن صنفی آب‌بران، گفت: از سیزدهم خردادماه گذشته این پروژه را شروع کردیم که مشخص شد از هزار و 118 حلقه چاه آب کشاورزی شهرستان 750 حلقه مازاد بر پروانه از منابع زیرزمینی آب استصال می‌کند که برنامه این است طی سه سال آینده مازاد برداشت 103 میلیون مترمکعب به صفر برسد.

فرهمند گفت: این برنامه براساس مصوبات همایش ملی آب و توافق بین مالکان چاه‌ها و مدیریت جهاد کشاورزی و امور منابع آب اجرایی شده و نیشابور به‌عنوان پایلوت مدیریت منابع آبی کشور انتخاب شده است.

وی عنوان کرد: عرصه کشاورزی شهرستان به 33 پهنه تقسیم شده که در هر یک از آنها یک کارشناس مسئول وظیفه انتقال دانش به مزرعه،  سیاست‌های جهاد به پهنه‌ها،  رساندن مشکلات آنها به مدیران و کارشناسان جهاد و دریافت جواب از جهاد و انتقال به پهنه‌ها را بر عهده دارد.

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور با اشاره به اینکه ضریب حفاظت از اراضی کشاورزی شهرستان از ده درصد سال 91 به 90 درصد  در سال جاری رسیده است، افزود: به عبارت دیگر آن زمان به‌خاطر کمبود نیرو و عدم هم‌افزایی سایر نیروهای ضابط قضایی می‌توانستیم از هر ده مورد تخلف جلو یکی از آنها را بگیریم ولی الان از هر ده مورد 9 فقره تخلف را شناسایی و پیگیری می‌کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − هفده =

دکمه بازگشت به بالا