ایران

هزینه “تحصیل” در رتبه یک تورم ایستاد

 

 اخباراقتصادی ,خبرهای  اقتصادی, تورم

در پایان سال 1394، تورم به زیر 12 درصد کاهش یافت و تورم تک رقمی نقطه به نقطه به سیر نزولی خود ادامه داد. این در حالیست که در بین گروه‌های اصلی کالا و خدمات که پیشتر عمدتا بهداشت و درمان بیشترین تورم را در آن به خود اختصاص می‌داد، این بار هزینه “تحصیل” در صدر ایستاده است.

به گزارش ایسنا، اخیرا بانک مرکزی از ادامه روند کاهشی نرخ تورم خبر داد و اعلام کرد که تورم سالانه (دوازده ماهه منتهی به اسفندماه) به 11.2 درصد رسیده است. همچنین در این گزارش آمده بود که شاخص بهای کالا و خدمات در اسفند سال 1393 در مقایسه با همین ماه در سال 1392 (تورم نقطه به نقطه) حدود 8.3 درصد شده است.

بررسی تحولات تورمی در بین گروه‌های اصلی کالا و خدمات نشان می‌دهد که در اسفندماه بیشترین افزایش (تورم ماهانه) مربوط به “تفریح و امور فرهنگی” با 4.1 درصد بوده است.

اما در تغییرات شاخص در اسفند نسبت به ماه مشابه سال گذشته، تحصیل با 21.7 درصد بالاترین میزان تورم را در بین کالا و خدمات به خود اختصاص داده است و تورم ماهانه تحصیل (اسفند نسبت به بهمن) حدود 0.4 درصد گزارش شده؛ در واقع بهداشت و درمان که در اغلب دوره‌ها دارای بیشترین نرخ بوده، با کاهش همراه شده و جای خود را به تحصیل داده است؛ در پایان سال گذشته تورم در بخش بهداشت و درمان به 17.4 درصد رسید.

“رستوران و هتل” با 12 ، همچنین “مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها” با 10.7 درصد در رده‌های بعدی تورم قرار دارند.

بنا بر این گزارش، کمترین میزان تورم در بین کالا و خدمات برای دخانیات با حدود 0.9 درصد ثبت شده است. این در حالیست که در زمان رشد فزاینده تورم تا 40 درصد، دخانیات بالاترین نرخ تورم را داشته و حتی تا بیش از 100 درصد هم پیش رفته بود.

منبع:  ایسنا 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + یک =

دکمه بازگشت به بالا