ورزش

ورود FBI به ماجرای رسوایی‌های فیفا

اخبار,اخبار ورزشی, فساد در فیفا

دایره تحقیقات فدرال آمریکا به بررسی نقش بلاتر در رسوایی مربوط به 100 میلیون دلار رشوه می‌پردازد.

در نامه‌ای که FBI دریافت کرده است، ژائو هاولانژ، رییس سابق فیفا اعلام کرده است بلاتر از تمامی فعالیت‌ها آگاه بود که شامل رشوه 100 میلیونی کمپانی ISL به تعدادی از مسئولان فیفا می‌شود.

به‌ گزارش ‌ایسنا‌ و به نقل از Inside the games، این نامه به مسئولان سوئیسی نیز فرستاده شد تا بتوانند در روند پرونده کمک کنند. FBI از سوئیس خواسته است تا بررسی‌های قبلی که در این زمینه انجام داده را به این سازمان منتقل کند.

بلاتر در سال 2010 از اقدام قانون سوئیس در مقابل دریافت رشوه هاولانژ و رییس اجرایی پیشین فیفا جلوگیری کرد. هاولانژ برزیلی در این نامه نوشته است: در زمانی که رییس فیفا بودم، آقای بلاتر دبیر کل من بود. با کمپانی‌های ورزشی ارتباط تبلیغاتی داشتم که از نظر اقتصادی تحت کنترل من بود. در نتیجه‌ این ارتباطات، پاداش‌هایی دریافت کردم که از نظر قانون فیفا مشکلی نداشت. این مساله از نظر قانونی در سوئیس بررسی شد و هیچ جرم قانونی اعلام نشد. تمامی هزینه‌های این پروسه قانونی از سوی فیفا پرداخت شد. آقای بلاتر از تمامی این اتفاقات آگاهی داشت.

در سال 2013، بلاتر به کمیته‌ اخلاق فیفا اعلام کرد که از مساله رشوه اطلاعی ندارد. همان سال‌ هاولانژ استعفا کرد و کمیته‌ اخلاق فیفا نیز اعلام کرد رشوه گرفتن او و رییس اجرایی فیفا تایید شده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که بلاتر در این زمینه بیشتر ناشیگری کرده است تا اینکه مجرم تشخیص داده شود.

بلاتر که از سوی کمیته‌ اخلاق فیفا 90 روز محروم شده و روز 16 دسامبر قرار است که دادگاهی از سوی این کمیته‌ برای بررسی پرونده او و پلاتینی بررسی شود.

برنامه پانوراما BBC به بررسی میزبانی قطر برای جا‌م جها‌نی 2022 نیز پرداخته است. قطر 117 میلیون پوند برای گرفتن این میزبانی هزینه کرده که 6 برابر بیشتر از هزینه انگلیسی‌ها برای میزبانی جا‌م جها‌نی 2018 بوده است.
 

منبع:ایسنا 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − هفت =

دکمه بازگشت به بالا