خراسان

وضعیت تراژیک «دشت مشهد» / هر سال میزان نشست زمین بیشتر می‌شود

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: دشت مشهد به خاطر برداشت زیاد ۸۰ سانتی متر افت سطح آب دارد که هر سال باعث ۲۵ سانتی متر نشست زمین می‌شود.

محمد علایی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در گناباد اظهار داشت: تغییرات اقلیم در استان خراسان رضوی به حدی زیاد شده که دو سال قبل خشکسال‌ترین سال در ۵۰ سال اخیر بوده و سال بعد از آن ترسال‌ترین در ۵۰ سال گذشته که این بدان معنا است که دیگر تعریفی به نام ترسالی و یا خشکسالی نداریم و تغییرات اقلیم داریم.

علایی عنوان کرد: دیگر پذیرفتنی نیست که در سال آینده روستایی در گناباد دچار مشکل آب شرب باشد، وقتی دولت‌ها برای سد دوستی ۷۰۰ میلیارد تومان و برای انتقال آب آن ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه می‌کند این عادلانه نیست که روستایی دچار مشکل آب شرب باشد.

وی ادامه داد: مشکل آب در روستاها نباید وجود داشته باشد زیرا روستایی حافظ امنیت و تولید کننده است و اگر مشکل آب پیدا کند مجبور به حاشیه‌نشینی در شهرها می‌شود که ثمره آن آسیب‌های اجتماعی و تبدیل شدن به یک مصرف‌کننده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی تصریح کرد: دولت ۶ هزار میلیارد دلار هزینه می‌کند که آب دریای عمان را شیرین و به استان منتقل کند تا کشاورز ما گندم کشت کند و با این وجود کسانی که برداشت زیاد از چاه‌ها دارند چطور پاسخ گو خواهند بود؟

وی افزود: با همکاری خوب برخی کشاورزان در سال گذشته بدون هیچ مداخله ای ۴۰۰ میلیون مترمکعب از آب‌های زیر زمینی کمتر برداشت شده است.

علایی خاطرنشان کرد: میزان نارضایتی مردم از آب منطقه ای خراسان ۵۰ درصد و میزان پرونده‌های قضایی ۶۰ درصد کاهش داشته است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی تصریح کرد: دشت مشهد به خاطر برداشت زیاد ۸۰ سانتی متر افت سطح آب دارد که هر سال باعث ۲۵ سانتی متر نشست زمین می‌شود و در حال حاضر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب از ظرفیت آب‌های زیرزمینی بیشتر برداشت می‌کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + سیزده =

دکمه بازگشت به بالا